Λίγες ημέρες μετά το τέλος του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης μιλήσαμε για την νέα ταινία που πρωταγωνιστεί σε σκηνοθεσία του Σύλλα Τζουμέρκα.
Μας μίλησε για τις εντυπώσεις που της άφησε το Φεστιβάλ,τον ρόλο της Ελισάβετ,αλλά και την νέα συνεργασία της με τον Σύλλα.
Θα ήθελα να μου πεις τις εντυπώσεις σου απ’ το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης;
-Φέτος είχα την χαρά να συμμετάσχω ως μέλος της κριτικής επιτροπής στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Μαζί με τα υπόλοιπα μέλη παρακολουθήσαμε 2 ταινίες την ημέρα για 7 μέρες, σύνολο 14 ταινίες. Ήταν μια πολύ ωράια εμπειρία. Συζητήσαμε πολύ ενθουσιαστήκαμε με κάποιες ταινίες και συμφωνήσαμε σε κάποιες που ξεχώρισαν. Ήταν πολύ όμορφα να βλέπουμε ταινίες κάθε μέρα και μετά να συζητάμε για αυτές. Η ατμόσφαιρα του Φεστιβάλ είναι έντονη, γιορτινή, δυναμική και πολύ ευχάριστη. Υπάρχει γοητεία, ένταση και παρά πολλές διαφορετικές ταινίες και παράλληλα προγράμματα που μπορείς να δεις. Επίσης οι οι χώροι του φεστιβάλ δίπλα στις αποβάθρες είναι μοναδικοί και η αίσθηση οτι όλο το Φεστιβάλ συμβαίνει δίπλα στο λιμάνι ήταν πολύ συγκινητική και μαγική για μένα.
Τί είναι αυτό που κρύβει ο τίτλος του έργου και προκαλεί το ενδιαφέρον του κοινού;
-Ο τίτλος της ταινίας αναφέρεται στο μακρύ ταξίδι των χελιών απο την λιμνοθάλασσα του Μεσολογγίου στην μεγάλη Θάλασσα των Σαργασσών. Είναι ένα ταξίδι σε μια ευρεία διαφορετική πραγματικότητα σε βαθύτερα και πιο σκοτεινά ύδατα. Εκεί συντελείται το θαύμα της μεταμόρφωσης και της αναγέννησης τους. Έτσι και οι 2 γυναίκες της ταινίας η Ελισάβετ και η Ρίτα μεταβαίνουν σε μια άλλη πραγματικότητα κι απαλλάσσονται από την ζωή που ζούσαν μέχρι τώρα. Ακολουθούν ασυνείδητα τα γεγονότα που τους οδηγούν την καθεμία στην δική της εκπλήρωση της επιθυμίας της.
Υποδύεσαι την Ελισάβετ μία αστυνομικό που παίρνει μετάθεση στο Μεσολόγγι,πόσο εύκολο είναι για εκείνη να επιβιώσει σε μία ανδροκρατούμενη κοινωνία;
-Η Ελισάβετ μετατίθεται άδικα στο Μεσολόγγι σε μια θέση πολύ κατώτερη από τις δυνατότητες της. Μετατίθεται δυσμενώς και βίαια και είναι αναγκασμένη να ζήσει σε μια μικρή και αποπνικτική πόλη. Είναι τεράστια η προσπάθεια που πρέπει να καταβάλει για να καταφέρει να επιβιώσει σε αυτή την πνιγηρή βαλτώδη ατμόσφαιρα του Μεσολογγίου. Ουσιαστικά κανένας δεν την βοηθάει και είναι πολύ δύσκολο να γίνει αποδεκτή σε αυτό τον κλειστό ανδροκρατούμενο κύκλο. Δέχεται και αποδέχεται τον χλευασμό, την υποτίμηση, τον σεξισμό, την απάτη, και οδηγείται σταδιακά στην αυτοκαταστροφή. Το χειρότερο είναι πως κάποια στιγμή παραιτείται από οποιαδήποτε προσπάθεια απόδρασης και βυθίζεται ακόμη πιο πολύ σε αυτή την κατάσταση της αυτό υποτίμησης. Είναι σαν να βαλτώνει μαζί με το τοπίο και όλους όσους την περιβάλλουν.
Ποια είναι η σχέση που υπάρχει ανάμεσα στην Ελισάβετ και την Ρίτα;
-Η Ελισάβετ και η Ρίτα μοιράζονται ένα κοινό χώρο, τον χώρο του ονείρου. Χωρίς να το ξέρουν συναντιούνται σε αυτή την ονειρική πραγματικότητα και μοιράζονται την κοινή τους επιθυμία για απόδραση. Με κάποιον υπόγειο και ασυνείδητο τρόπο η μία βοηθάει την άλλη έτσι ώστε τελικά να σωθούν και οι δύο. Κανείς δεν ξέρει αν οι ονειρικές σεκάνς στην ταινία είναι της μιας ή της άλλης. Οταν συναντιούνται για μια στιγμή στο νοσοκομείο η Ελισάβετ αναγνωρίζει στο πρόσωπο της πληγωμένης Ρίτας στοιχεία της δικής της προσωπικότητας.
Είναι η 2η ταινία με τον Συλλα Τζουμέρκα θα ήθελες να μας μιλήσεις για τη συνεργασία που έχετε μεταξύ σας και λογικά τους κώδικες επικοινωνίες που έχετε;
-Εχοντας ήδη κατακτήσει πολλά απο την προηγούμενη συνεργασία μας αυτη τη φορα ο χρόνος προετοιμασίας ήταν συντομότερος και η διαδικασία των προβών πιο πυκνή και πιο εύκολη τελικά. Το ευχάριστο κάθε φορά στην συνεργασία μας με τον Σύλλα είναι οτι συζητάμε πολύ για τον χαρακτήρα. Προσπαθούμε να ανακαλύψουμε όλα τα επίπεδα του χαρακτήρα και να συνδυάσουμε πολλές ποιότητες μαζί. Προσπαθήσαμε να φτιάξουμε έναν χαρακτήρα πολυσύνθετο και πολυεπίπεδο. Ο Σύλλας μου προτεινε να δώ τις ταινίες Bad Lieutenant με τον Harvei Keitel και το Gloria με την Gena Rowlands. Αυτές ήταν οι βασικές μας αναφορές για να αναπτύξουμε το ρόλο της Ελισάβετ. Κατά την διάρκεια των προβών ξεκινήσαμε δουλεύοντας την σωματικότητα της, τον τρόπο που μιλάει, τον τρόπο που κινείται, και μετά τις σχέσεις της με όλους τους άλλους χαρακτήρες της ταινίας. Κάναμε πολλές πρόβες με όλους τους ηθοποιούς οι οποίες ήταν πολύ δημιουργικές για να καταλάβουμε τις σχέσεις της με όλους όσους την περιβάλλουν. Δοκιμάσαμε ξανά και ξανά και προσπαθήσαμε να αναπτύξουμε την δυναμικότητα της, το χιούμορ, τον κυνισμό, την ευθύτητα της όπως και την πληγωμένη αξιοπρέπεια της.
Ήταν κάτι το πρωτόγνωρο για εσένα η διαδικασία γυρισμάτων αντιμετωπισες δυσκολίες;
-Δεν θα έλεγα οτι η διαδικασία των γυρισμάτων ήταν πρωτόγνωρη για μενα αφου εχω βρεθεί ξανά και ξανά σε γυρίσματα. Οι δυσκολία στο γύρισμα και η αγωνία έιναι πάντα η ίδια βέβαια. Σε αυτή την ταινία η συνεχόμενη προσπάθεια να αποδώσω τον πολύπλοκο χαρακτήρα της Ελισάβετ ήταν το πιο δύσκολο κομμάτι. Όπως και η προσπάθεια συνεχόμενης ζωντανής οργανικής παρουσίας κάθε στιγμή του γυρίσματος.
Με βοήθησαν πολύ όλοι οι συνεργάτες στην ταινία ηθοποιοί και τεχνικοί και τους ευχαριστώ πολύ για αυτό.
Πόσο απέχει η κόλαση απ’τον παράδεισο στις σχέσεις των χαρακτήρων;
-Για την Ελισάβετ, η σχέση με τον γιό της ειναι ο παράδεισος και ενίοτε η κόλαση. Οι σχέσεις της με όλους τους άλλους είναι η κόλαση.
Θα ήθελα μία λέξη που να αντιπροσωπεύει τους 3 σκηνοθέτες:Λανθιμος-Οικονομίδης-Τζουμέρκας;
-Δεν μου είναι εύκολο να χαρακτηρίσω με μία λέξη κανέναν άνθρωπο και κανέναν σκηνοθέτη, θα αδικούσα όποιον άνθρωπο ή σκηνοθέτη. Δεν νομίζω ότι κάποιος μπορεί να χαρακτηριστεί με μία λέξη, η μάλλον εγώ αδυνατώ να το κάνω.
Του Γιάννη Βανταράκη