Σε διαδικασία ραγδαίας συγκέντρωσης βρίσκεται ο κλάδος του οργανωμένου λιανεμπορίου και ειδικότερα των σούπερ μάρκετ μέσω της εξαγοράς μικρών, περιφερειακών αλυσίδων από τους μεγάλους παίκτες της αγοράς. Συνεργασίες για την επέκταση του δικτύου τους, νέες επενδύσεις για την είσοδο σε νέες δραστηριότητες και για βελτίωση της λειτουργίας τους και έμφαση στην οργανική ανάπτυξη αποτελούν τα κύρια χαρακτηριστικά των μεγαλύτερων αλυσίδων της αγοράς, την ίδια ώρα που πολλές μικρότερες αλυσίδες κλυδωνίζονται.

Με όπλο το προτέρημα της είσπραξης «σκληρών» μετρητών, οι επιχειρηματίες του κλάδου εχουν επιδοθεί εδώ και σημαντικό χρονικό διάστημα σε έναν άνευ προηγουμένου ανταγωνισμό που περιλαμβάνει, de facto, πόλεμο τιμών, εξαγορές και στρατηγικές αναδιάταξης της αγοράς. Μόλις προ ημερών, η μεγαλύτερη αλυσίδα της ελληνικής αγοράς, η Μαρινόπουλος Α.Ε. προχώρησε στην υπογραφή συμβολαίου για την μετατροπή, υπό καθεστώς δικαιόχρησης, του δικτύου των 149 καταστημάτων της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας «Αρβανιτίδης Α.Ε.» σε Carrefour Μαρινόπουλος και Carrefour Express.

Με την κίνηση αυτή η Μαρινόπουλος που σήμερα διαθέτει το μεγαλύτερο με απόσταση δίκτυο καταστημάτων στην Ελλάδα με συνολικά 723 καταστήματα, εταιρικά και franchise, ενισχύει αισθητά την παρουσία της στη βόρειο Ελλάδα και ισχυροποιεί τη διαπραγματευτική της ισχύ στις συναλλαγές της με τους προμηθευτές της. Ως αμιγώς ελληνική εταιρία, η Μαρινόπουλος συνεργάζεται ήδη με περίπου 2.000 Έλληνες παραγωγούς και προμηθευτές, έχοντας τη μεγαλύτερη γκάμα προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας τα οποία είναι ελληνικής προέλευσης σε ποσοστό 96%. Σημειώνεται πως ο στρατηγικός επενδυτικός σχεδιασμός του ομίλου Μαρινόπουλος για την τριετία 2012 – 2014 προβλέπει τη διάθεση κεφαλαίων συνολικής αξίας 250 εκατ. ευρώ, ο κύριος όγκος των οποίων θα απορροφηθεί από την ελληνική αγορά.

Με πλάνο ενίσχυσης του δικτύου της στην ελληνική αγορά κινείται και η ΑΒ Βασιλόπουλος, μέλος του πολυεθνικού ομίλου Delhaize Group. Η αλυσίδα που μπήκε στο παιχνίδι των μεγάλων προσφορών από τα μέσα του 2013 επιχειρώντας να επανατοποθετηθεί ως ελκυστικά τιμολογημένη αλυσίδα, ενέταξε στο δίκτυό της δύο καταστήματα που λειτουργούσαν στην περιοχή του Ιλίου με το διακριτικό τίτλο «ΑΤΤΙΚΑ», τρία σε Μενίδι και Άνω Λιόσια που λειτουργούσαν με το διακριτικό τίτλο «Super Market ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ», ενώ πρόθεση είναι να το δίκτυο να ξεπεράσει τα 300 καταστήματα μέσα στο 2014.

Την ίδια ώρα η επέκταση του δικτύου της στην ελληνική αγορά και επενδύσεις ώστε να δημιουργηθούν σημεία πώλησης αρτοσκευασμάτων σε όλα της τα καταστήματα σχεδιάζει η Lidl Hellas για το 2014 δηλώνοντας  πως οι επενδύσεις της θα φθάσουν φέτος τα 130 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό θα κατευθυνθεί κυρίως στη δημιουργία πέντε νέων καταστημάτων (όλα στην Αττική), ώστε στο τέλος της χρονιάς το δίκτυο της αλυσίδας να αριθμεί 226 σημεία πώλησης και τη λειτουργία νέου κέντρου διανομής στη Θεσσαλονίκη.

Για την Σκλαβενίτης που έχει στρατηγικήα επικεντρωθεί στην Αττική, δεν αποκλείεται η εφετινή χρονιά να σηματοδοτήσει τη λειτουργία του πρώτου της καταστήματος εκτός νομού. Η αλυσίδα πάντως διευρύνει σταθερά το δικτυό της και προχώρησε στην απόκτηση τεσσάρων καταστημάτων της αλυσίδας «Δούκα», πέντε της αλυσίδας «Μπαλάσκα» και εννέα της «Extra Πρώτα», έχοντας ήδη ξεπεράσει τα 110.

Σε τροχιά ανάκτησης του χαμένου εδάφους αλλά και σε αναζήτηση στρατηγικών συνεργασιών εμφανίζουν πηγές της βιομηχανίας και την Βερόπουλος ενώ παράλληλα ο Μασούτης αναπτύσσεται νοτιότερα από το «φυσικό του χώρο» κάνοντας  κάποιους να πιθανολογούν ότι είναι αποφασισμένος είτε να μεγεθυνθεί είτε να προσελκύσει στρατηγικό επενδυτή. Στο παιχνίδι παραμένουν και μικρότεροι παίκτες όπως η My market που μαζί με τα «ομόσταυλα» METRO Cash & Carry έκλεισαν το 2013 με συνολικά 103 καταστήματα.

Του Ηλία Μπέλλου
Πηγή: capital.gr