Περίπου δύο δεκαετίες έχουν περάσει από τότε που ο προηγούμενος κορονοϊός, γνωστός ως SARS, έκανε την εμφάνισή του στην Κίνα, σκοτώνοντας εκατοντάδες ανθρώπους και δημιουργώντας πανικό η παγκόσμια οικονομία. Κάτι αντίστοιχο φαίνεται να συμβαίνει με τον καινούργιο κορονοϊό το 2020 πλέον, καθώς η Κίνα αποτελεί κομβικό μέρος για την παγκόσμια οικονομία. Πρόκειται ουσιαστικά για το μεγάλο «εργοστάσιο» του πλανήτη μας, όπου κατασκευάζονται σχεδόν τα πάντα, από κινητά τηλέφωνα, έως αυτοκίνητα, πολυτελή αντικείμενα, αλλά και κάθε λογής αντικείμενα και εξαρτήματα. Είναι ενδεικτικό να αναφερθεί πως το 2003 Το ΑΕΠ της Κίνας αποτελούσε το 4% της παγκόσμιας οικονομίας, ενώ πλέον σήμερα αποτελεί το 16%.

Ο νέος κορονοϊός έχει προκαλέσει σημαντικές επιπτώσεις στην οικονομία, αλλά το πραγματικό μέγεθος των επιπτώσεων θα φανεί ενδεχομένως μέσω της διάδοσης του ιού στον υπόλοιπο κόσμο. Η παγκοσμιοποίηση έχει υποχρεώσει επιχειρήσεις να δημιουργήσουν εφοδιαστικές αλυσίδες και οι οικονομίες των διαφόρων χώρων εξαρτώνται πάρα πολύ η μία από την άλλη.

Μία από τις πρώτες επιπτώσεις εμφανίστηκε στην πρωτεύουσα του τζόγου της Ασίας, στο Μακάο, όπου η εξάπλωση του κορονοϊού είχε ως αποτέλεσμα να κλείσουν τα καζίνο και να μειωθεί η προσέλευση τουριστών κατά 98%, καθώς πλέον φαίνεται πως οι περισσότεροι προτιμούν να παίζουν σε casino από το σπίτι, παρά να κινδυνεύσουν από τον ιό. Συνολικά 41 καζίνο στο Μακάο έκλεισαν για 15 ημέρες, με πολύ μεγάλες οικονομικές απώλειες.

Στη συνέχεια είχαμε το κλείσιμο των αυτοκινητοβιομηχανιών στην Κίνα με αποτέλεσμα η παγκόσμια παραγωγή να εκτιμάται ότι θα μειωθεί τουλάχιστον κατά 15% το πρώτο τετράμηνο του 2020. Ακολούθησε το κλείσιμο μεγάλων αλυσίδων και εταιρειών πολυτελών ειδών σε ολόκληρη την Κίνα και σε πολλές ακόμη άλλες ασιατικές χώρες. Μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες παραγωγής μικροτσίπ για κινητά τηλέφωνα σταμάτησε επίσης την παραγωγή της στην Κίνα και το γεγονός αυτό φαίνεται να δημιουργεί ερωτηματικά αναφορικά με την προσφορά των κινητών τηλεφώνων στην παγκόσμια αγορά το επόμενο διάστημα. Κι άλλα εργοστάσια έκλεισαν και κάποια παραμένουν κλειστά.

Η αεροπλοΐα είναι ένας ακόμη κλάδος που φαίνεται να αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα λόγω του κορονοϊού. Οι λόγοι είναι φυσικά η μείωση του ενδιαφέροντος για πτήσεις εσωτερικού και εξωτερικού και οι τουριστικοί περιορισμοί που επιβλήθηκαν στις μετακινήσεις και τα ταξίδια στους Κινέζους υπηκόους.

Παρόμοια είναι η κατάσταση και με τα κρουαζιερόπλοια που δέχτηκαν ισχυρό πλήγμα μετά τις διάφορες καραντίνες των πλοίων ανά τον κόσμο και τις ακυρώσεις για προγραμματισμένες κρουαζιέρες από και προς την Κίνα και άλλους προορισμούς στην Ασία.

Στον τομέα της ψυχαγωγίας έχουμε παντού κλειστά μουσεία, κλειστές αίθουσες κινηματογράφων, κλειστά θέατρα κλπ., για την πρόληψη ενδεχόμενης εξάπλωσης της επιδημίας. Αντίστοιχα προβλήματα υπάρχουν φυσικά και σε άλλους κλάδους της παγκόσμιας οικονομίας, όπως είναι η ναυτιλία, η ενέργεια κ.α.

Οικονομολόγοι αναφέρουν πως τα πράγματα μέχρι στιγμής είναι διαχειρίσιμα και πως το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι το πλήγμα που έχει δεχθεί η οικονομία της Κίνας και όχι τόσο η παγκόσμια οικονομία. Όμως, καθώς η εξάπλωση του ιού και οι επιπτώσεις της δεν μπορούν ακόμη να προβλεφθούν, οι αναλυτές παραμένουν ιδιαίτερα επιφυλακτικοί στις μελλοντικές τους εκτιμήσεις, χωρίς να είναι σε θέση να υπολογίσουν το μέγεθος της οικονομικής ζημιάς σε παγκόσμιο επίπεδο μέσα στους προσεχείς μήνες.