Όλοι γνωρίζουμε πως η αντικειμενική αξία των ακινήτων είναι αυτή που ορίζεται από το κράτος ως το κατώτατο όριο της αξίας που μπορεί να έχει ένα ακίνητο σε μία συναλλαγή.

e-commerceΟ λόγος που θεσπίστηκαν οι αντικειμενικές αξίες είναι η αποφυγή της φοροδιαφυγής κατά τη πώληση και δωρεά ακινήτων. Εκδίδονται από το Υπουργείο Οικονομικών και διαφοροποιούνται ανάλογα με την τοποθεσία του ακινήτου. Η αντικειμενική αξία είναι σχεδόν πάντα χαμηλότερη από την αξία του ακινήτου αλλά παρόλα αυτά αποτελεί έναν δείκτη προσδιοριστικό.

Από ποιους παράγοντες όμως εξαρτάται; Αυτοί οι παράγοντες είναι ευάλωτοι στις αλλαγές που η τεχνολογία διαμορφώνει αργά αλλά σταθερά;

Για να δούμε ποιοι είναι αυτοί οι παράγοντες:

  1. Θέση -Τιμή ζώνης
  2. Εμπορικότητα
  3. Παλαιότητα
  4. Τρόπος κατασκευής

Και άλλα…. τα οποία δεν αποτελούν αντικείμενο που θα μας απασχολήσουν εδώ.

Αυτό που μας ενδιαφέρει στο παρών άρθρο είναι ο (β) παράγοντας. Ο συντελεστής εμπορικότητας (Σ.Ε). Αν πάτε σε μία φόρμα εύρεσης αντικειμενικών αξιών ανάλογα με το ακίνητο όπως συμβαίνει εδώ θα διαπιστώσουμε πολύ παραστατικά το πόσο έντονα η αντικειμενική αξία ενός ακινήτου μεταβάλλεται αυξομειώνοντας το Σ.Ε.

Αυτός ο συντελεστής (μεγαλύτερος ή ίσος με τη μονάδα) εκφράζει την εμπορικότητα ενός δρόμου ή ενός τμήματος δρόμου μιας συγκεκριμένης ζώνης. Φέρνει όμως το ηλεκτρονικό εμπόριο αλλαγή στην εμπορικότητα των περιοχών;

Μάλλον ναι… για να δούμε λοιπόν πως.

Παλαιότερα το να βρει μία γυναίκα ένα φόρεμα μάρκας αποτελούσε για την γυναίκα απαραίτητη συνθήκη να κατέβει στο κέντρο. Το ίδιο συνέβαινε φυσικά και με το ανδρικό καταναλωτικό κοινό. Έπρεπε να μετακινηθεί προς μεγάλα αστικά κέντρα ώστε να βρει τον οίκο ή το μαγαζί που είχε ποθήσει.

Αυτό σιγά σιγά αλλάζει… εφόσον η επιστήμη που λέγεται logistics αναπτύχθηκε και τα μέσα μεταφοράς καθώς και τα δίκτυα διανομής προϊόντων μειώνουν καθημερινά το κόστος μεταφοράς. Η πολιτική των περισσότερων e-καταστημάτων είναι πλέον με δωρεάν μεταφορικά. Συνεπώς το να καταναλώσεις από ένα νησί ή ορεινό χωριό καθίσταται πιο εύκολο από το να μετακινηθείς για να λάβεις το ίδιο προϊόν. Τα μέσα εξάλλου για να γίνει απτό και να αισθανθεί το προϊόν ο πελάτης όλο και αυξάνονται. Βίντεο, περιγραφές, φωτογραφίες, οδηγίες εύρεσης του σωστού μεγέθους, δωρεάν δείγματα, ιριδίζοντα βραχιόλια για να εμφανίζεται σαν ολόγραμμα το μελλοντικό ρολόι του πελάτη κ.λπ.

Έτσι κάποιοι λόγω των μειωμένων εξόδων ζώντας μακριά από τις μεγαλουπόλεις, που φιλοξενούνται τα καταστήματα μπορούν να απολαύσουν δρόμους χωρίς κυκλοφοριακό, τον καθαρό αέρα της φύσης, την χαμηλή εγκληματικότητα και όλα τα οφέλη μιας ζωής στην επαρχία. Οι παραπάνω αλλαγές δημιουργούν ζήτηση για τόπους απόμακρους.

Το μέγεθος του επηρεασμού του ηλεκτρονικού εμπορίου στις αξίες γης, είναι συνάρτηση της μορφολογίας της κάθε χώρας. Όσο πιο ηπειρωτική είναι η χώρα τόσο τα κόστη μεταφοράς βαίνουν μειούμενα. Χώρες με την μορφολογία όπως της Ελλάδας ίσως επηρεαστούν λιγότερο.

Αλλά θα επηρρεαστούν…

Η ζήτηση αλλάζει, το e-commerce απογειώνεται και οι αξίες γης αλλάζουν αναπόφευκτα…

Του Δημήτρη Παπαδόπουλου

Πηγή: epixeiro.gr