Τα κράτη της ΕΕ θα μείνουν πολύ πιο πίσω από τις ΗΠΑ εάν δεν αντιμετωπίσουν το ζήτημα του υψηλού ενεργειακού κόστους που επιδεινώνει τη βιομηχανική παρακμή, τόνισε η Κομισιόν την Τετάρτη (25 Σεπτεμβρίου).

evz-thumb-largeΓια να αντιμετωπιστεί το θέμα, η Κομισιόν προετοιμάζει ένα έγγραφο πολιτικής κατά το τρέχον έτος και μια σύνοδο κορυφής τον Φεβρουάριο του 2014 που θα εστιάσει στη βιομηχανία.

Ο Επίτροπος Επιχειρήσεων και Βιομηχανίας Antonio Tajani, τόνισε ότι μέρος της λύσης είναι μια Συμφωνία για τη Βιομηχανία «που θα αντιμετωπίζει το ζήτημα του υψηλού κόστους της ενέργειας, τη δύσκολη πρόσβαση σε πιστώσεις, τη μείωση των επενδύσεων, την έλλειψη δεξιοτήτων και τη γραφειοκρατία».

Έκανε μάλιστα και σύγκριση με το Δημοσιονομικό Σύμφωνο που υπεγράφη τον Μάρτιο του 2012 από 25 ηγέτες, έχοντας ως στόχος να αναγκάσουν τις χώρες της ευρωζώνης να διατηρήσουν τους προϋπολογισμούς τους πλεονασματικούς ή ισορροπημένους.

Η οικονομική παραγωγή της ευρωπαϊκής βιομηχανίας έχει μειωθεί στο 15.1% του ΑΕΠ από το 15.5% πέρυσι, κάτω δηλαδή από τον άτυπο στόχο της ΕΕ για 20% μέχρι το 2020, τόνισε στην έκθεσή της η Κομισιόν για τη βιομηχανική ανταγωνιστικότητα 2013.

«Η Κομισιόν έχει πάρει διάφορες πρωτοβουλίες για να αντιμετωπίσει τα υψηλά ενεργειακά κόστη, τη δύσκολη πρόσβαση σε πιστώσεις, τη μείωση των επενδύσεων, την έλλειψη δεξιοτήτων και τη γραφειοκρατία. Και το ερχόμενο φθινόπωρο θα προχωρήσουμε με μια νέα πρωτοβουλία για την ενίσχυση του συγκεκριμένου τομέα», είπε ο Tajani.

Σύμφωνα με τη νέα στρατηγική για τη βιομηχανική πολιτική που ανακοινώθηκε ένα χρόνο πριν, ο Tajani δήλωσε πως στόχος είναι να αυξηθεί η βιομηχανική δραστηριότητα στο 20% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος της ΕΕ σε σύγκριση με το 16% σήμερα, επιστροφή δηλαδή στα επίπεδα που υπήρχαν πριν την κρίση.

Η στρατηγική θέτει 6 προτεραιότητες για βραχυπρόθεσμη δράση: προηγμένες τεχνολογίες κατασκευής, βασικές τεχνολογίες γενικής εφαρμογής, βιολογικά προϊόντα, πρώτες ύλες, «καθαρά» οχήματα και έξυπνα δίκτυα.

Ωστόσο υπάρχουν αμφιβολίες κατά πόσο μπορεί η ΕΕ να πετύχει αυτό τον στόχο.

Φθηνή ενέργεια

Καθώς η ευρωπαϊκή βιομηχανική παραγωγή μειώνεται, αντίθετα στις ΗΠΑ λαμβάνει χώρα μια εκ νέου εκβιομηχάνιση με τη βοήθεια της φθηνής ενέργειας από την «επανάσταση» του σχιστολιθικού αερίου.

Κάποιες βιομηχανίες, ειδικά στο τομέα των χημικών για τις οποίες το σχιστολιθικό αέριο αποτελεί πρώτη ύλη αλλά και πηγή ενέργειας, έχουν εγκατασταθεί στις ΗΠΑ προκειμένου να το εκμεταλλευτούν.

Η Κομισιόν έχει τονίσει ότι οι τιμές φυσικού αερίου στην ΕΕ είναι σχεδόν τέσσερις φορές υψηλότερες από τις ΗΠΑ. Το χάσμα αυτό θα μπορούσε να μειωθεί, ειδικά εάν οι ΗΠΑ εξάγουν περισσότερο, κάτι όμως που θεωρείται περίπλοκο σε επίπεδο εσωτερικής πολιτικής.

Οι ηγέτες της ΕΕ πραγματοποίησαν σύνοδο κορυφής νωρίτερα μέσα στο χρόνο όταν αναγνώρισαν ότι είναι δύσκολο για την ΕΕ να έχει παρόμοια πρόοδο με τις ΗΠΑ στην επανάσταση του σχιστολιθικού αερίου λόγω διαφορετικής γεωλογίας, ιδιοκτησίας της γης και περιβαλλοντικών ανησυχιών.

Αντίθετα έδωσαν έμφαση στην ενεργειακή αποδοτικότητα, παρόλο που η ΕΕ συνολικά δεν έχει καταφέρει να πετύχει τους στόχους εξοικονόμησης ενέργειας.

Προσπαθεί επίσης να θέσει νέους στόχους για την αποδοτικότητα των καυσίμων για τα αυτοκίνητα, μια κίνηση που θα μπορούσε να μειώσει τους λογαριασμούς ενέργειας των καταναλωτών.

Ωστόσο η Γερμανία, λέει ότι το κύριο μέρος του πλούτου και της απασχόλησής της προέρχεται από κατασκευαστές όπως η Daimler και η BMW, των οποίων η κατανάλωση καυσίμων και οι εκπομπές άνθρακα βρίσκονται στα υψηλότερα επίπεδα της ΕΕ.

Επομένως μπλοκάρει την εφαρμογή των σχεδίων για στόχος ενεργειακής απόδοσης μέχρι το 2020.

Οι περιβαλλοντολόγοι λένε ότι η εφαρμογή του στόχου για το 2020 θα έβαζε ανώτατα όρια στην κατανάλωση καυσίμων και θα περιόριζε τις εκπομπές άνθρακα στα 95 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο, δίνοντας παράλληλα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

EurActiv με Reuters

Πηγή: euractiv.gr