Ένα βήμα πιο κοντά στην θέσπιση ενός ενιαίου απελευθερωμένου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου ήρθε η Ευρωβουλή, ύστερα από ψηφοφορία για τους προτεινόμενους κανόνες ανταγωνισμού.

Οι νέοι κανόνες έχουν ως στόχο να ενισχύσουν την παροχή διεθνών εμπορευματικών και επιβατικών υπηρεσιών και να βελτιώσουν την ποιότητά τους, να διευκρινίσουν τους κανόνες ανταγωνισμού για τις εταιρείες σιδηροδρομικών μεταφορών και τους διαχειριστές υποδομών σιδηροδρόμων, ενώ θεσπίζουν και ανεξάρτητες ρυθμιστικές αρχές εποπτείας του δικτύου.

Η ΕΕ έχει προτείνει επίσης και κίνητρα τιμολόγησης για τον εκσυγχρονισμό των τρένων και την επέκταση του δικτύου, ενθαρρύνοντας παράλληλα την ανάπτυξη πιο αθόρυβων και ασφαλέστερων τρένων, ανέφερε το Κοινοβούλιο σε δήλωσή του που συνόδευε τις προτεινόμενες αναθεωρήσεις της οδηγίας για ένα ενιαίο σιδηροδρομικό δίκτυο.

«Μας πήρε δύο χρόνια δύσκολων διαπραγματεύσεων… να εγγυηθούμε έναν καλύτερο ανταγωνισμό και να θέσουμε πιο σταθερά θεμέλια στη χρηματοδότηση των υποδομών», είπε η ιταλίδα σοσιαλίστρια ευρωβουλευτής Debora Serracchiani.

«Θεωρώ ότι ο διαχωρισμός σιδηροδρομικών διαχειριστών και επιχειρήσεων είναι απαραίτητος, ωστόσο κάναμε έναν καλό συμβιβασμό στην επιτήρηση των χρηματοδοτικών ροών», είπε.

Ο επίτροπος μεταφορών Siim Kallas χαιρέτησε τη συμφωνία στους κανόνες ανταγωνισμού, λέγοντας ότι αναμένει να τεθούν σε ισχύ πριν το τέλος του έτους.

«Οι νέοι κανόνες αντιμετωπίζουν 3 βασικά προβλήματα στην αγορά, ενισχύοντας τη δύναμη των εθνικών ρυθμιστικών αρχών, βελτιώνοντας το πλαίσιο επενδύσεων στους σιδηροδρόμους και διασφαλίζοντας πιο δίκαιη πρόσβαση στις σιδηροδρομικές υποδομές και υπηρεσίες. Αποτελούν μια άμεση απάντηση σε πολλά παράπονα διαχειριστών τα τελευταία χρόνια», είπε.

Παρά τον συμβιβασμό που επετεύχθη για την οδηγία, που σύμφωνα με την Κοινότητα Ευρωπαϊκών Εταιρειών Σιδηροδρόμων και Υποδομών είναι «περίπλοκος», κάποιοι ευρωβουλευτές ακόμη δεν είναι ευχαριστημένοι με το προτεινόμενο σχέδιο.

Ο Λετονός ευρωβουλευτής Roberts Zīle από τους Ευρωπαίους Συντηρητικούς και Ρεφορμιστές είπε σε δήλωσή του ότι η νέα οδηγία είναι «ένα μεγάλο βήμα προς μια καλύτερη λειτουργία μιας απελευθερωμένης αγοράς στους σιδηροδρόμους», αλλά το κόμμα του δεν μπορεί να δώσει πλήρη στήριξη στη συμφωνία του Συμβουλίου.

Εξέφρασε αμφιβολίες για το αν οι νέοι κανόνες θα διασφαλίσουν ισότιμους όρους στης αγορά σιδηροδρόμων στην ΕΕ, με τη Φιλανδία και τα Βαλτικά κράτη να βγαίνουν χαμένα, εξαιτίας των διαφορετικών σιδηροδρομικών προτύπων και την κυριαρχία των ρωσικών σιδηροδρομικών υπηρεσιών στην αγορά τους.

«Διάφορα σημαντικά ζητήματα αναφορικά με κάποια μέρη της ευρωπαϊκής αγοράς που έχουν διαφορετικό εύρος τροχιάς δεν έχουν επιλυθεί σωστά», είπε.

Πηγή: euractiv.gr