Μια ημερίδα που δεν είχε απλά θεωρητική ενημέρωση γύρω από θέματα επιθετικής συμπεριφοράς (μπούλιγκ) μαθητών, αλλά έβαλε τους εκπαιδευτικούς και δη τους διευθυντές των σχολείων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Α΄ Περιφέρειας Ν. Ημαθίας στο πνεύμα του ουσιαστικού και πρακτικού χειρισμού ενός περιστατικού ενδοσχολικής βίας, έγινε χθες το πρωί στην αίθουσα εκδηλώσεων της Δημόσιας Βιβλιοθήκης από την Δ/νση Α/θμιας Εκπαίδευσης του Νομού.  

Τις εργασίες άνοιξε με την ομιλία του ο Προϊστάμενος της Δ/νσης κ. Διονύσης Διαμαντόπουλος, ο οποίος διευκρίνισε ότι εδώ και δύο χρόνια με παρότρυνση της Εισαγγελίας, αλλά και αφορμή την τραγική υπόθεση εξαφάνισης του Άλεξ και την ανάδειξη του προβλήματος της παιδικής παραβατικότητας, η Δ/νση σε συνεργασία με ψυχολόγους και φορείς υποστήριξης, αναζητάει όχι μόνο τρόπους πρόληψης αλλά και τρόπους αντιμετώπισης μέσα από τη σχολική κοινότητα.

Έτσι ξεκίνησε η κατάρτιση ενός πλήρους προγράμματος ψυχοκοινωνικής υποστήριξης με τη συνεργασία και την εμπειρία της ψυχολόγου Ειρήνης Αναγνώστου το οποίο υποβλήθηκε στο Υπουργείο Παιδείας και εγκρίθηκε από την Δ/νση Σπουδών.

Αυτό λοιπόν το πρόγραμμα που εφαρμόζεται ήδη στα σχολεία της Βέροιας αναπτύχθηκε χθες στην ημερίδα, με βάση τα «10 βήματα» προσέγγισης του προβλήματος, έτσι όπως ορίζονται από το πρόγραμμα, ως ένα «μνημόνιο» ενεργειών από την πλευρά των εκπαιδευτικών πρωτίστως, σε συνεργασία με τους σχολικούς συμβούλους.

Αυτά τα 10 βήματα – ενέργειες στις οποίες θα πρέπει να προβούν σε κάθε περίπτωση ενδοσχολικής βίας, όπως τα έθεσε ο κ. Διαμαντόπουλος είναι:

1. Εντοπισμός και πλήρης καταγραφή – αξιολόγηση της ανεπιθύμητης συμπεριφοράς στην τάξη και στο διάλειμμα, από το δάσκαλο της τάξης.  (εδώ γίνεται αναζήτηση των αιτίων από το δάσκαλο σε επίπεδο τάξης, σχολείου, οικογένειας. Πχ πιθανοί σχολικοί ανταγωνισμοί,  διαταραγμένο οικογενειακό περιβάλλον, απώλεια οικογενειακού προσώπου κλπ.) 

2. Διαχείριση του προβλήματος σε επίπεδο τάξης, με ενημέρωση του δ/ντή του σχολείου και της οικογένειας του μαθητή.

3. Συζήτηση του προβλήματος σε επίπεδο συλλόγου διδασκόντων, συνεργασία με το σχολικό σύμβουλο και την οικογένεια του μαθητή.

4. Κατάρτιση προγράμματος αντιμετώπισης- διαχείρισης της επιθετικής συμπεριφοράς σε επίπεδο σχολικής μονάδας (παροχή κινήτρων, αυξημένη επιτήρηση στα διαλείμματα, ανάθεση ρόλων κλπ)

5. Ευαισθητοποίηση όλων των μαθητών του σχολείου στην προώθηση δράσεων κατά της επιθετικής συμπεριφοράς (πχ υλοποίηση προγράμματος Αγωγής Υγείας)

6. Ενημέρωση της ομάδας ψυχοκοινωνικής υποστήριξης για επίσκεψη στο σχολείο.  (ψυχολόγος και Κοινωνική Λειτουργός της Δ/νσης ή του Τμήματος Κοινωνικής Αλληλεγγύης  ή του Δήμου) για άμεση παρέμβαση. 

7. Κοινή συνεργασία σχολείου – ψυχολόγου – κοινωνικής λειτουργού-σχολικού συμβούλου, για την κατάρτιση ειδικού σχεδίου αντιμετώπισης του προβλήματος. 

8. Ενημέρωση του συλλόγου διδασκόντων, από την ψυχολόγο, για τις πρακτικές διαχείρισης της κατάστασης  και προστασίας της σχολικής μονάδας από τις επιδράσεις του προβλήματος (ενδοσχολική επιμόρφωση).

9. Σύγκληση Σχολικού Συμβουλίου, (στην περίπτωση σοβαρής διαταραχής της σχολικής ζωής) για ενημέρωση σχετικά με τη διαχείριση του προβλήματος, και ενημερωτική συνάντηση με το σύλλογο γονέων (ενημέρωση από την ψυχολόγο και την κοινωνική λειτουργό)

10. Αξιολόγηση του προγράμματος διαχείρισης του προβλήματος και παρουσίαση αυτού στη σχολική κοινότητα και στους συνεργαζόμενους φορείς. 

«Η επιτυχία του εγχειρήματος θα κριθεί από όλους. Θα εξαρτηθεί  όμως από τη δική σας ενεργοποίηση. Γιατί εσείς ως δ/ντές κρατάτε στα χέρια σας τη διοίκηση των σχολείων και τον τρόπο διαχείρισης  καταστάσεων σαν αυτές που εξετάζουμε σήμερα.
Εγώ κλείνοντας, και από τη θέση αυτή, ένα έχω να προσθέσω στο θέμα της ενδοσχολικής βίας:  Έχουμε, ως εκπαιδευτική κοινότητα, χρέος, όχι απλό καθήκον, αλλά επιμένω ΧΡΕΟΣ, να κάνουμε τα πάντα, για να μην επιτρέψουμε να ξανασυμβεί  περιστατικό σαν αυτό που βίωσε η κοινωνία της Βέροιας πριν μερικά χρόνια και πλήγωσε όχι μόνο την τοπική κοινωνία, και την Εκπ/ση, αλλά όλη τη Χώρα. 
Και δεν σας κρύβω ότι η τραγική αυτή ιστορία, σε συνδυασμό με την παρακίνηση της Εισαγγελίας, ήταν και τα βασικά μας κίνητρα για να δουλέψουμε προς αυτή την κατεύθυνση και να είμαστε σήμερα μπροστά σας με ένα συγκεκριμένο και ολοκληρωμένο Πρόγραμμα δράσης» κατέληξε ο κ. Διαμαντόπουλος κλείνοντας την εισήγησή του.

Ο Φ. Κουτσουπιάς
 

Για την εφαρμογή του πιλοτικού προγράμματος ψυχοκοινωνικής παρέμβασης ενδοσχολικά, στη λογική της συνεκπαίδευσης, μίλησε ο σχολικός σύμβουλος της 1ης Περιφέρειας Φώτης Κουτσουπιάς, εξάροντας την δουλειά της κα Αναγνώστου, αλλά και την έμπνευση υλοποίησής του από τον κ. Διαμαντόπουλο.
«Βλέποντας ότι τα αποτελέσματα ήταν πολύ θετικά προχωρήσαμε στη θεσμοθέτηση αυτού του οργάνου ώστε να πάρουμε, όπως και πήραμε, την έγκριση του Υπουργείου. Ετσι, ανακοινώνουμε τις δράσεις από δω και πέρα, στους καθ’ ύλην αρμόδιους που είναι οι διευθυντές και θα το επεκτείνουμε του χρόνου και στις άλλες Περιφέρειες Νάουσας και Αλεξάνδρειας» τόνισε αναφερόμενος στο πνεύμα της ημερίδας.

Η Ειρ. Αναγνώστου

Στη συνέχεια τον λόγο πήρε η ψυχολόγος του Ειδικού Σχολείου Βέροιας Ειρήνη Αναγνώστου η οποία παρουσίασε σε οθόνη και μέσα από εικόνες κυρίως, τις μορφές σχολικής επιθετικότητας και τον ρόλο του σχολείου, τους «μύθους» για τον σχολικό εφοβισμό και τους όρους της επιθετικότητας καθώς και στατιστικά στοιχεία που αφορούν σχολεία του τόπου μας, τους παράγοντες που επηρεάζουν την επιθετικότητα, τα χαρακτηριστικά θυμάτων και θυτών,τις επιρροές και τα επακόλουθα.
Αναφέρθηκε τέλος σε πρακτικά βήματα αντιμετώπισης ανεπιθύμητων συμπεριφορών στη σχολική κοινότητα και στην οικογένεια.

Η ψυχολόγος Δ. Τσίτσα

Εκ μέρους της Δ/νσης Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας (Τμήμα Κοινωνικής Αλληλεγγύης) μίλησε η ψυχολόγος Δήμητρα Τσίτσα η οποία αναφέρθηκε στον τομέα της, στην παροχή υπηρεσιών ψυχικής υγείας σε παιδιά και εφήβους, στη στελέχωση του τμήματος, στα περιστατικά που προσήλθαν στο γραφείο ψυχοκοινωνικής στήριξης και στη σύνθεσή τους, στους παράγοντες παραπομπής τους, στα χαρακτηριστικά των διαταραχών που παρουσιάζουν, στις ενέργειες παρέμβασης – αντιμετώπισης αλλά και στο καθοριστικό ρόλο των εκπαιδευτικών και των γονέων που πρέπει να παρέχουν στήριγμα στα παιδιά για την υγιή προσωπική και κοινωνική τους ανάπτυξη.

Άλλοι ομιλητές

Ακολούθησαν οι ομιλίες του Επιμελητή Ανηλίκων Ημαθίας Κώστα Μίζα, ο οποίος επεσήμανε τις δυσκολίες λειτουργίας της Υπηρεσίας αλλά και το ρόλο που καλείται να υπηρετήσει σε μια εποχή με «έντονη» παιδική παραβατικότητα, της επιστημονικής υπεύθυνης της ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ Χριστίνας Τσολάκη που ενημέρωσε για το μερίδιο ευθύνης και συμμετοχής του Κέντρου Πρόληψης ως συνεργαζόμενος με το πρόγραμμα φορέας, ενώ τον λόγο πήραν και οι σχολικοί σύμβουλοι κ.κ. Στεργιόπουλος και Παπαγεωργίου καθώς και η κα Λαδοπούλου εκ μέρους του ΚΕΔΔΥ Ημαθίας.

Η ημερίδα ολοκληρώθηκε με παρεμβάσεις και ερωτήματα εκπαιδευτικών ενώ ουσιαστική υπήρξε και η παρέμβαση της αντιεισαγγελέως Αλεξάνδρας Ανδρέου που ήταν παρούσα, ως προς την αποσαφήνιση των διαδικασιών παραπομπής περιστατικών στη δικαιοσύνη.

Στην ημερίδα παρόντες ήταν η Περιφερειακή Σύμβουλος Γεωργία Μπατσαρά, η Αντιδήμαρχος Παιδείας κα Σταυροπούλου, ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου κ. Μαυροκεφαλίδης, οι 4 σχολικοί σύμβουλοι της Ημαθίας κ.κ. Κουτσουπιάς, Παπαγεωργίου, Στεργιόπουλος και η κα Γώτη, ο Δ/ντής της Β/θμιας Εκπ/σης Ημαθίας κ. Φλιτούρης και δύο σχολικοί σύμβουλοι από την Πέλλα, ο κ. Φανιόπουλος και η κα Τάρη.

Εν κατακλείδι, οι παρόντες ενημερώθηκαν από ποιους φορείς και υπηρεσίες μπορούν να ζητούν βοήθεια αλλά και για την αλυσίδα των ενεργειών τις οποίες μπορούν να ακολουθήσουν για την αντιμετώπιση των κρουσμάτων ενδοσχολικής βίας, η οποία προκαλεί προβληματισμό στη σχολική κοινότητα αλλά και στην τοπική κοινωνία, αφού δεν είναι λίγα τα περιστατικά που καταγράφηκαν σε σχολεία της Βέροιας.

Inveria.gr – Βέροια, Νάουσα, Αλεξάνδρεια, Ημαθία: Νέα, ειδήσεις, σχόλια, σατιρισμός, ανάδειξη θεμάτων που απασχολούν την κοινωνία της Βέροιας και της Ημαθίας γενικότερα