Το Παρατηρητήριο για την Ψηφιακή Ελλάδα (ΨΕ) παρακολουθεί τις Ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες σε θέματα ψηφιακών δεξιοτήτων, καθώς επίσης μελετά και παρακολουθεί την κατάσταση στην Ελλάδα σχετικά με τις ψηφιακές δεξιότητες των Ελλήνων πολιτών και την εξέλιξή τους, ακολουθώντας τη μεθοδολογία και το πλαίσιο ορισμού και μέτρησης του «ψηφιακού αλφαβητισμού» που έχει προτείνει από το 2009.
Το χάσμα διαδικτυακού αλφαβητισμού μεταξύ Ελλήνων και Ευρωπαίων πολιτών παραμένει σημαντικό το 2010 και έχει αυξηθεί οριακά την τελευταία τριετία 2007-2010.
Το επίπεδο διαδικτυακού αλφαβητισμού του γενικού πληθυσμού στην Ελλάδα υπολείπεται κατά 18 ποσοστιαίες μονάδες του μέσου όρου της ΕΕ27.
Η εξέλιξη του διαδικτυακού αλφαβητισμού του γενικού πληθυσμού στην Ελλάδα το χρονικό διάστημα 2007-2010 παρουσιάζει βελτίωση, που υστερεί όμως σε σύγκριση με την αντίστοιχη για τους πολίτες της ΕΕ27. Μέσα σε 3 χρόνια υπήρξε βελτίωση του ποσοστού των Ελλήνων πολιτών με ικανοποιητικές δεξιότητες στη χρήση του διαδικτύου κατά 7% και μείωση του ποσοστού των πολιτών χωρίς δεξιότητες κατά 10%. Τα Ευρωπαϊκά αντίστοιχα ποσοστά είναι αύξηση του ποσοστού των πολιτών με ικανοποιητικές δεξιότητες κατά 9% και μείωση του ποσοστού των πολιτών χωρίς δεξιότητες κατά 12%.
Στο χρονικό διάστημα 2007-2010 διαπιστώνουμε βελτίωση του διαδικτυακού αλφαβητισμού σε όλες τις υπό εξέταση ειδικές ομάδες του πληθυσμού. Στις ομάδες αυτές συγκαταλέγονται τα άτομα με χαμηλό μορφωτικό επίπεδο, οι άνεργοι, οι διαμένοντες σε αγροτικές περιοχές, οι μεσήλικες και οι ηλικιωμένοι. Σημειώνουμε όμως ότι, κυρίως για τους ηλικιωμένους (65-74 ετών), τους μεσήλικες (55-64 ετών) αλλά και για τα άτομα με χαμηλό μορφωτικό επίπεδο, παρόλο που το ποσοστό διαδικτυακά εγγράμματων διπλασιάστηκε, παραμένει ιδιαίτερα χαμηλό. Σημαντική βελτίωση κατά 15% παρατηρείται στο ποσοστό των ανέργων Ελλήνων πολιτών με ικανοποιητικές δεξιότητες χρήσης διαδικτύου. Για τους διαμένοντες σε αγροτικές περιοχές η βελτίωση του ποσοστού των πολιτών με ικανοποιητικές δεξιότητες διαμορφώθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα (5%) μέσα στην τριετία.
Από την εξέταση του χάσματος διαδικτυακού αλφαβητισμού μεταξύ του γενικού πληθυσμού και των ειδικών ομάδων (internet literacy disparity) διαπιστώνουμε ότι στην Ελλάδα η μεγαλύτερη υστέρηση εντοπίζεται στους ηλικιωμένους (91%), στους μεσήλικες (82%) και στα άτομα με χαμηλό μορφωτικό επίπεδο (59%). Η υστέρηση είναι μικρότερη (27%) για τους διαμένοντες σε αγροτικές περιοχές.
Συνολικά, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην ΕΕ27, ο ρυθμός σύγκλισης του χάσματος διαδικτυακού αλφαβητισμού μεταξύ του γενικού πληθυσμού και των ειδικών ομάδων του πληθυσμού για την περίοδο 2007-2010 είναι μικρός. Για τη βελτίωση του ψηφιακού αλφαβητισμού στην Ελλάδα κρίνεται απαραίτητη και η εκπαίδευση των πολιτών στις ΤΠΕ με έμφαση στις επαγγελματικές δεξιότητες ΤΠΕ και στο ηλεκτρονικό επιχειρείν και στόχευση στις μειονεκτούσες ψηφιακά πληθυσμιακές ομάδες, ενέργειες τις οποίες το Παρατηρητήριο για την Ψηφιακή Ελλάδα στηρίζει και προωθεί μέσω στοχευμένων δράσεων του.
Πηγή: nooz.gr