Αναστάτωση επικρατεί μεταξύ των γονέων – κηδεμόνων του 4ου Νηπιαγωγείου Βέροιας, έπειτα από την απόφαση της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας να κλείσει την μία από τις τρεις αίθουσες διδασκαλίας (τμήματα) του σχολείου. 

Όπως αναφέρουν οι γονείς – κηδεμόνες, αν εφαρμοστεί η απόφαση για το κλείσιμο του ενός τμήματος, τα 45 νήπια, που έως τώρα έχουν εγγραφεί για την επόμενη σχολική χρονιά, θα στοιβαχθούν σε δύο αίθουσες, 25 και 20 παιδιά αντίστοιχα, ενώ εδώ και χρόνια (μέχρι και φέτος) η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ξεπερνούσε τα όποια γραφειοκρατικά εμπόδια και φρόντιζε να λειτουργούν 3 αίθουσες για περίπου τον ίδιο αριθμό παιδιών. 

Άλλωστε, όπως επισημαίνουν οι γονείς – κηδεμόνες, η μικρότερη από τις δύο αίθουσες δεν μπορεί να φιλοξενήσει πάνω από 15 παιδιά, με βάση την ισχύουσα νομοθεσία περί πυροπροστασίας, η οποία επιτάσσει να υπάρχει 1 παιδί ανά 2 τ.μ. καθαρού χώρου αίθουσας. 

Πέρα όμως από το τυπικό του θέματος (για το οποίο υπάρχουν ούτως ή άλλως θέματα), με την απόφαση μείωσης των αιθουσών δημιουργούνται και ζητήματα κοινωνικής φύσης, καθώς με τις έως τώρα εγγραφές είναι ήδη υπερκορεσμένο το σχολείο και δεν θα υπάρχει δυνατότητα μετεγγραφών ή εκπρόθεσμων εγγραφών, για έκτακτους λόγους. Οι όποιες νέες εγγραφές θα πρέπει να σταλούν σε γειτονικά σχολεία. 

Γιατί όμως επιχειρείται να εφαρμοστεί αυτή η απόφαση;

Μέχρι σήμερα στο 4ο Νηπιαγωγείο Βέροιας λειτουργούν τρεις αίθουσες – τμήματα. Η μικρότερη αίθουσα είναι χωρητικότητας 12 μαθητών και είναι αυτή που θέλουν να κλείσει. Οι άλλες δύο αίθουσες είναι 35 τμ και 70 τμ, αντίστοιχα. Η Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Έφη Γώτη, στην πρόσφατη συνάντηση που είχε με γονείς που έκαναν παράσταση διαμαρτυρίας στην Διεύθυνση, τόνισε ότι ο νόμος επιτάσσει ως ελάχιστο όριο τα 15 παιδιά/τμήμα, ενώ το ανώτατο όριο καθορίζεται με βάση την χωρητικότητα του χώρου, έως 25 παιδιά το πολύ. Συνεπώς, “πατώντας” στα όρια αυτα, έκρινε ότι πρέπει να λειτουργήσουν μόνο δύο αίθουσες. Μόνο που τα όρια μαθητών/τμήμα δεν καθορίζονται μόνο από το Υπουργείο, αλλά – όπως προαναφέρθηκε – και από τις διατάξεις περί πυροπροστασίας. 

Ωστόσο, τα ίδια δεδομένα υπήρχαν και τις προηγούμενες χρονιές. Υπήρχε κάποια παρανομία τότε; Προφανώς όχι. Διότι, γινόταν έγγραφο προς την Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας και δινόταν άδεια για την λειτουργία του τρίτου τμήματος, ακόμα και αν είχε χωριτικότητα κάτω των 15 παιδιών, αφού δεν υπάρχουν διαθέσιμες μεγαλύτερες αίθουσες στο συγκεκριμένο σχολικό συγκρότημα. Άλλαξε κάτι στο νόμο από φέτος; Η απάντηση είναι και πάλι όχι. Οι γονείς εικάζουν ότι υπάρχει “πίεση” από το Υπουργείο για να μειωθούν τμήματα, αλλά αυτό είναι κάτι που δεν προκύπτει επίσημα. 

Ποια λύσει μπορεί να δοθεί, εφόσον υπάρχει θέμα με την λειτουργία των δύο αιθουσών, καθώς η μία δεν μπορεί να φιλοξενήσει πάνω από 15 παιδιά και η άλλη μπορεί μέχρι 25; Ή να δοθεί άδεια και για τρίτη αίθουσα – όπως πάντα – και να λειτουργήσει το Νηπιαγωγείο με ασφάλεια και τα παιδιά να μην είναι στοιβαγμένα ή να πάρουν παιδιά από την γύρω γειτονιά και να τα στείλουν σε όμορα σχολεία, όπως το 7ο και το 8ο Νηπιαγωγείο Βέροιας. Το τελευταίο σενάριο μάλιστα το ανέφερε και η κα Γώτη στους γονείς, ως απάντηση στο επιχείρημα ότι η μικρότερη από τις δύο αίθουσες δεν μπορεί να φιλοξενήσει πάνω από 15 παιδιά. 

Στο δια ταύτα για το συγκεκριμένο θέμα, από την συνάντηση που είχαν την Τρίτη 21 Μαΐου 2024 οι γονείς – κηδεμόνες του 4ου Νηπιαγωγείου, παρουσία δύο μελών της “Αγωνιστικής Συσπείρωσης Εκπαιδευτικών”, με την Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας, στο γραφείο της, προέκυψε ότι η ίδια δεσμεύτηκε να εξετάσει το θέμα της χωρητικότητας – βάσει του νόμου περί πυρασφάλειας – και δεσμεύτηκε ότι θα ενημερώσει σχετικά τους γονείς. 

Με αφορμή την συγκεκριμένη περίπτωση, θεωρούμε πως θα άξιζε να εξεταστεί γενικότερα το θέμα της στέγασης των νηπίων στο Δ. Βέροιας. Διότι φτάνουν πληροφορίες που αναφέρουν πως αν εξεταζόταν σοβαρά το θέμα, ίσως βρισκόμασταν προ εκπλήξεων. Ανεξάρτητα από τις φημολογούμενες “πιέσεις”, θεωρούμε πως η Διεύθυνση της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης πρωτίστως έχει τα παιδαγωγικά και κοινωνικά κριτήρια ως γνώμονα για τις αποφάσεις και όχι τα οικονομικά ή στατιστικά δεδομένα που – υποτίθεται (;) – ζητά το Υπουργείο να ληφθεί υπόψη.

Για τους παραπάνω λόγους, θεωρούμε πως δεν θα υπάρξουν βιαστικές κινήσεις. Θα εξαντληθούν όλα τα νόμιμα μέσα, θα εξεταστούν με ευαισθησία τα θέματα και δεν θα φτάσουμε σε ακραίες καταστάσεις όπου στο τέλος μπορεί να μην είναι κανένα νηπιαγωγείο “κατάλληλο” για λειτουργία, αν συνυπολογιζόταν οι κείμενες νομοθετικές διατάξεις, για το όριο μαθητών ανά τάξη βάσει Υπ. Παιδείας, για το όριο μαθητών ανά τάξη βάσει νόμου πυροπροστασίας και, πέρα από τους νόμους, για το όριο μαθητών ανά τάξη βάσει της… κοινής λογικής!

Ρεπορτάζ: Νίκος Βουδούρης

Πηγή