Σίγουρα η Tesla έχει δει καλύτερες μέρες: τα αποτελέσματα τέταρτου τριμήνου ήταν γεμάτα δυσάρεστες εκπλήξεις, το ηλεκτρικό SUV της εταιρείας έχει υποστεί πολλαπλές καθυστερήσεις, και η συντριβή των τιμών του πετρελαίου εξασθενίζει τη ζήτηση για ηλεκτροκίνητα οχήματα. Η μετοχή της Tesla έχει υποχωρήσει 30% από το Σεπτέμβριο.

Εδώ και εβδομάδες, οι αναλυτές έχουν επιδοθεί σε κυνήγι… ταύρων. «Τα πράγματα δεν είναι καθόλου ρόδινα», έγραψε στους επενδυτές ο Brian Johnson της Barclays. Ο John Lovallo της Bank of America λέει ότι η μετοχή της Tesla είναι υπερτιμημένη –κατά το εκθαμβωτικό ποσοστό του 70%. Η βασική ιδέα πάει κάπως έτσι: οι πρόσφατες πωλήσεις υπήρξαν απογοητευτικές και το κόστος των φιλοδοξιών του Elon Musk πρόκειται να ανέβει καθώς ετοιμάζει νέες μονάδες. Οι αριθμοί δεν μπορούν να δικαιολογήσουν την τιμή της μετοχής της Tesla. Έστω ότι ισχύει. Και τι μ’αυτό;

Το να κρίνει κανείς την Tesla με βάση τις τριμηνιαίες πωλήσεις του πολυτελούς Model S είναι σκέτη παλαβομάρα. Η Tesla αποτιμάται σήμερα στα 25 δισεκατομμύρια δολάρια, ή 219 φορές τα εκτιμώμενα κέρδη του 2015. Συγκριτικά, η Ford διαπραγματεύεται σε επίπεδα που αντιστοιχούν σε 13 φορές τα κέρδη. Ακόμη και για εταιρεία που βρίσκεται σε στάδιο ανάπτυξης, η Tesla είναιι ακριβή. Για να έχει κάποιο νόημα η τιμή της μετοχής της, θα πρέπει κάποιος να είναι διατεθειμένος να εξετάσει τουλάχιστον το όραμα του Musk για απόλυτη αποδιοργάνωση της αγοράς των βενζινοκίνητων οχημάτων. Ρίξτε μια ματιά σε μερικούς από τους στόχους που έχει θέσει στον εαυτό του:

Τα ορόσημα του Musk

-Model X: ηλεκτρικό SUV της Tesla με δύο κινητήρες και πόρτες που ανοίγουν σαν φτερά γερακιού (2015)

-Μπαταρία οικιακής χρήσης: για εφεδρική ισχύ και αποθήκευση ηλιακής ενέργειας (2015)

-Gigafactory: εργοστάσιο αξίας 5 δισ. δολαρίων για το διπλασιασμό της παγκόσμιας χωρητικότητας μπαταρίας (2016/2017)

-Model 3: ένα όχημα μαζικής παραγωγής της Tesla, αξίας 35.000 δολαρίων που θα διανύει χωρίς φόρτιση περισσότερα από 200 μίλια (2017)

-500.000: ο στόχος για τις ετήσιες πωλήσεις των EVs, που αντιστοιχεί σε 14πλάσια αύξηση σε σχέση με πέρυσι (2020)

-Αύξηση 50% των ετήσιων εσόδων: τα μαθηματικά του Musk (κάθε χρόνο για μια δεκαετία)

Για να δημιουργήσει την Tesla του αύριο, ο Musk σχεδιάζει να επενδύσει 1,5 δισ. δολάρια μόνο φέτος -και είναι μόνο η αρχή. Και αν τελικά τρομάξει τους επενδυτές; Είναι θέμα οπτικής: Αν πιστεύετε στην ικανότητα του Musk να πετυχαίνει μακροπρόθεσμα, τότε όσο πιο επιθετικές είναι οι δαπάνες του, τόσο το καλύτερο. Αν όχι, τότε χώνεται όλο και πιο βαθιά σε μια τρύπα αποτίμησης 25 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

«Θα δαπανήσουμε τεράστιες ποσότητες χρημάτων», είχε πει ο Musk σε τηλεδιάσκεψη με αναλυτές το Φεβρουάριο. Το εργοστάσιο της μπαταρίας και μόνο εκτιμάται ότι θα κοστίσει 5 δισ. δολάρια, εκ των οποίων έχουν δαπανηθεί μέρι σήμερα μόλις 110 εκατομμύρια δολάρια. Για να πετύχει τους στόχους της, η Tesla θα πρέπει επίσης αυξήσει την παραγωγική της δυναμικότητα σε δεκαπλάσια επίπεδα σε σχέση με τα σημερινά, μέσα στην επόμενη πενταετία.

Οι αναλυτές υπήρξαν ανέκαθεν πιο δύσπιστοι για την Tesla από τους ανθρώπους που οδηγούν τα αυτοκίνητά της. To «να έχεις πίστη» δεν είναι γενικά μια υγιής οικονομική στρατηγική και το μέλλον αυτής της εταιρείας δύσκολα θα είναι θεϊκό. Ο στόχος για τη μέση χρηματιστηριακή τιμή της εταιρείας σύμφωνα με 23 οικονομικούς αναλυτές που ρωτήθηκαν από το Bloomberg κυμαίνεται από τα $65 (Bank of America) έως τα $400 (Stifel). Είναι μια αξιοσημείωτη διαφορά που αποτιμά την εταιρεία σε οποιαδήποτε τιμή μεταξύ 8 έως 50 δισ. δολαρίων. (Σήμερα διαπραγματεύεται στα περίπου 200 δολάρια ανά μετοχή).

Η Tesla είναι -και ήταν πάντα- μια εταιρεία με μακρόπνοα σχέδια. Τα προϊόντα που θα κρίνουν την επιτυχία ή αποτυχία της δεν έχουν καν εφευρεθεί ακόμη. Είδαμε μερικές προσπάθειες προσιτών ηλεκτροκίνητων οχημάτων -το Nissan Leaf είναι ο ηγέτης της αγοράς- αλλά ο περισσότερος κόσμος δεν τα θεωρεί πρακτικά αφού χρειάζονται επαναφόρτιση ανά λιγότερο από 160 χιλιόμετρα και η διαδικασία παίρνει χρόνο.

Η πρόβλεψη για τις πωλήσεις της επόμενης γενιάς ηλεκτρικών οχημάτων μαζικής παραγωγής είναι λίγο σαν να προσπαθήσεις να μαντέψεις τις πωλήσεις των smartphone προτού βγει το πρώτο iPhone. Η μοντελοποίηση της αγοράς για οικιακή αποθήκευσης ηλεκτρισμού είναι ακόμη πιο μακρινή υπόθεση. Από όποια πλευρά και να το δούμε, το στοίχημα υπέρ ή κατά της Tesla είναι τζόγος και δεν θα χουμε εικόνα ως προς τις αποδόσεις του για πολλά χρόνια ακόμη.

Στην ανακοίνωση των αποτελεσμάτων δ΄ τριμήνου, ο Musk είπε στους αναλυτές πως εάν όλα πάνε καλά, η Tesla θα μπορούσε να αξίζει όσο και η Apple σε δέκα χρόνια. Τα μαθηματικά του: ανάπτυξη 50% των εσόδων ετησίως για δέκα έτη, περιθώριο κέρδους 10% και λόγος τιμής προς κέρδη ίσος με 20. Για τα προσεχή έτη τουλάχιστον οι αναλυτές δείχνουν να ευθυγραμμίζονται με την πρόβλεψή του για την ανάπτυξη.

Οι πωλήσεις που ανακοινώθηκαν με πορτοκαλί, η μέση εκτίμηση των αναλυτών με άσπρο

του Tom Randall, Bloomberg Businessweek

Πηγή: capital.gr