ΕΕ και Ιαπωνία αποφάσισαν χθες (25 Μαρτίου) να ξεκινήσουν τις διαπραγματεύσεις για την συμφωνία ελευθέρου εμπορίου παρά την μεγάλη αντίθεση της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Ο Ιάπωνας πρωθυπουργός Shinzo Abe, ο πρόεδρος της Κομισιόν José Manuel Barroso και ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Herman Van Rompuy συζήτησαν το σχέδιο τηλεφωνικά μετά την αναβολή της συνόδου ΕΕ-Ιαπωνίας που είχε προγραμματιστεί για τη Δευτέρα στο Τόκυο εξαιτίας του προβλήματος της Κύπρου.

«Οι ηγέτες αποφάσισαν να ξεκινήσουν τις διαπραγματεύσεις για τη συμφωνία που θα καλύπτει την πολιτική, παγκόσμια και τομεακή συνεργασία», είπαν οι τρεις αξιωματούχοι σε κοινή τους δήλωση.

«Οι ηγέτες χαιρέτησαν την έναρξη των διαπραγματεύσεων τον Απρίλιο και εξέφρασαν τη δέσμευσή τους για την ολοκλήρωση αυτών των συμφωνιών το συντομότερο δυνατό».

Βρυξέλλες και Τόκυο θέλουν να εμβαθύνουν μια σχέση που καλύπτει το 1/3 της παγκόσμιας παραγωγής ωστόσο εμποδίζεται από κανόνες που δεν επιτρέπουν την πρόσβαση στις βιομηχανίες από τρίτους.

Ο πρώτος γύρος των επίσημων διαπραγματεύσεων αναμένεται τον επόμενο μήνα ενώ στις συζητήσεις που θα ακολουθήσουν και θα διαρκέσουν περίπου 3 χρόνια, η Ιαπωνία θα προσπαθήσει να αποκτήσει μεγαλύτερη πρόσβαση στην αγορά της ΕΕ που έχει 500 εκατομμύρια καταναλωτές προωθώντας τα αυτοκίνητά της, τις ηλεκτρονικές συσκευές και άλλες επενδύσεις. Οι ευρωπαίοι από την άλλη θα εστιάσουν σε προσοδοφόρες επιχειρήσεις στην ιαπωνική αγορά, όπως οι σιδηρόδρομοι και τα επεξεργασμένα τρόφιμα.

Η Ιαπωνία έχει ήδη μηδενικούς ή χαμηλούς δασμούς σε πολλά ευρωπαϊκά προϊόντα, επομένως στόχος της Ευρώπης είναι να καταργήσει όλους τους κανονισμούς σε όλα τα προϊόντα, από τη μουσική μέχρι τα εισαγόμενα προϊόντα.

Ο πρωθυπουργός Abe, που εκλέχθηκε τον Δεκέμβριο, έχει δείξει μέχρι τώρα θετικά σημάδια για την ετοιμότητα της κυβέρνησής του, επιτρέποντας σε 2 ευρωπαϊκές εταιρείες να πάρουν μέρος σε διαγωνισμούς για τους σιδηροδρόμους του Τόκυο.

Αμετακίνητη η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία

Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία ωστόσο, αμφιβάλει για την δέσμευση του Τόκυο να ανοίξει την αγορά του.

«Είμαστε κάτι περισσότερο από σκεπτικοί. Δεν υπάρχει ούτε ένας ξένος κατασκευαστής αυτοκινήτων στην Ιαπωνία, και επομένως δεν υπάρχει πραγματικά καμία πιθανότητα να μπούμε στην αγορά», είπε στο Reuters ο Stephen Biegun, αντιπρόεδρος της Ford για τις διεθνείς κυβερνητικές υποθέσεις.

Εκ πρώτης όψεως, η αγορά της ΕΕ είναι περισσότερο προστατευμένη από την Ιαπωνία, με δασμό 10% στα εισαγόμενα ιαπωνικά αυτοκίνητα και 22% για τα φορτηγά.

Ωστόσο η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία λέει ότι υπάρχουν πολλά εμπόδια που μπλοκάρουν τις εξαγωγές. Ένα παράδειγμα είναι τα περιβαλλοντικά πρότυπα και τα πρότυπα ασφαλείας που χρησιμοποιεί η Ιαπωνία αντίθετα με τα διεθνή πρότυπα που έχει υιοθετήσει η ΕΕ, καθιστώντας τις εξαγωγές δαπανηρές και χρονοβόρες.

Ένα άλλο αμφιλεγόμενο ζήτημα είναι η ειδική κατηγορία της Ιαπωνίας των «ελαφρών οχημάτων». Αυτά τα οχήματα επωφελούνται από φοροελαφρύνσεις, ωστόσο τα πιο μικρά αυτοκίνητα της Ευρώπης δεν ταιριάζουν σε αυτή την κατηγορία ούτε από άποψη μεγέθους ούτε από άποψη ισχύος.

Συγκεκριμένα αυτοί οι κανόνες βλάπτουν τη Γαλλία και την Ιταλία, όπου οι κατασκευαστές ειδικεύονται στα μικρά αυτοκίνητα και προσπαθούν να ανταποκριθούν στο διεθνή ανταγωνισμό ενώ η εγχώρια αγορά συρρικνώνεται συνεχώς. Οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην ΕΕ μειώθηκαν στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 23 ετών τον Φεβρουάριο.

Πηγή: euractiv.gr