Μπαράζ αγορών ποντοπόρων πλοίων το τελευταίο 24ωρο παραπέμπει σε προσδοκίες ανάκαμψης της ναυλαγοράς και, σε κάθε περίπτωση, στην ύπαρξη ευκαιριών στην δευτερογενή αλλά και την ναυπηγική αγορά. Μέσα σε λίγα 24ωρα Έλληνες εφοπλιστές αγόρασαν περισσότερα από 10 καράβια σε μια ξεκάθαρη στρατηγική asset play, αφού τα ημερήσια έσοδα τους παραμένουν σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα.

Με τις αγορές να είχαν πρακτικά παγώσει το τελευταίο τρίμηνο του 2011, οι τελευταίες αυτές εξελίξεις ερμηνεύονται από τους αναλυτές ως ένα νέο αγοραστικό σχέδιο που αποσκοπεί τόσο στην μεσοπρόθεσμη αποκομιδή κερδών από την επαναπώληση των assets σε υψηλότερες τιμές, όσο και στην δυνατότητα που παρέχεται να κατέβουν οι μέσοι όροι ηλικίας των στόλων.

Οι αλλεπάλληλοι πλειστηριασμοί πλοίων από τράπεζες, τα δάνεια των οποίων δεν εξυπηρετούνταν από τους προηγούμενους ιδιοκτήτες, και οι πωλήσεις σε πολύ χαμηλές τιμές από όσους αναζητούν ρευστότητα προκειμένου να μην φτάσουν στους πλειστηριασμούς, δημιουργεί πρώτης τάξεως ευκαιρίες, αναφέρουν ναυλομεσιτικοί οίκοι. Παράλληλα ο πόλεμος τιμών μεταξύ των μεγάλων ναυπηγείων έχει δώσει την δυνατότητα για παραγγελίες με πολύ ελκυστικό κόστος.

Μόνιμο ζήτημα βέβαια παραμένουν οι χρηματοδοτήσεις αφού τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα -βασικά τα ευρωπαϊκά- και αδυνατούν και αποφεύγουν να παρέχουν πιστώσεις με αποτέλεσμα τις ευκαιρίες να μπορούν να καρπωθούν μόνον όσοι επιχειρηματίες διαθέτουν ίδια κεφάλαια ή εξακολουθούν να έχουν πρόσβαση στις αμερικανικές και ασιατικές κεφαλαιαγορές.

Σε αυτό το περιβάλλον η εισηγμένη στη Wall Navios Acquisition συμφερόντων της Αγγελικής Φράγκου υπέγραψε συμβάσεις για την κατασκευή τριών δεξαμενόπλοιων μεσαίου βεληνεκούς (MR2) με νοτιοκορεάτικα ναυπηγεία έναντι 106,5 εκατομμυρίων δολαρίων, τα οποία αναμένεται να παραδοθούν έως το δεύτερο τρίμηνο του 2014. Σημειώνεται πως η Φράγκου έχει ήδη υπό κατασκευή 7 παρόμοια τανκερ στα ναυπηγεία της Dae Sun Shipbuilding και ένα σε αυτά της Sungdong.

Την ίδια ώρα η εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Λονδίνου Goldenport Holdings συμφερόντων Πάρι Δράγνη εξαγόρασε έναντι μόλις 4,75 εκατ. δολ πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χωρητικότητας 1.129 teu και ναυπήγησης 1996 από τους Γερμανούς ιδιοκτήτες του, ανεβάζοντας έτσι τον αριθμό του στόλου της στα 26 πλοία.

Σε εξαγορά δεξαμενόπλοιου (MR) προχώρησε και η Alma Shipping συμφερόντων Σταμάτη Μολάρη καταβάλλοντας 29,5 εκατ. δολ. για το 50.300 τόνων πλοίο της τουρκικής Geden Lines που έχει ναυπηγηθεί το 2009. Το τίμημα είναι σημαντικά χαμηλότερο από αυτό στο οποίο δόθηκαν προ 9μηνου δύο αδελφά πλοία αυτού. Σύμφωνα με πληροφορίες τα εν λόγω πλοία είχαν πουληθεί έναντι 42 εκατ. δολ. έκαστο τον Ιούνιο στην Φράγκου.

Την πρόθεση του να προβεί σε αγορές με δεδομένες τις χαμηλές τιμές των πλοίων στη δευτερογενή ανακοίνωσε και ο ισχυρός άνδρας της Safe Bulkers, Πόλυς Χατζηιωάννου παρά το γεγονός ότι έχει υπό παραγγελία ήδη 10 πλοία. Όπλο του, μη εκταμιευμένες πιστώσεις ύψους 200 εκατ. δολ και ταμειακά διαθέσιμα 28 εκατ.

Η αγοραστική φρενίτιδα η οποία ενδέχεται να εκδηλωθεί εάν οι κινήσεις τον τελευταίων 24ωρων συνεχισθούν καθώς οι τιμές των πλοίων καταρρέουν, επιφυλάσσει βεβαίως κινδύνους. Αφενός στεγνώνει τις επιχειρήσεις από ρευστότητα και αφετέρου η προσδοκώμενη ανάκαμψη ενδέχεται να μην έλθει όσο γρήγορα προβλέπουν οι πλοιοκτήτες παρατείνοντας την ανάγκη επιδότησης ζημιογόνων συχνά ποντοπόρων.

Εάν, πάντως, το παρελθόν είναι οδηγός, τότε μπορεί να αναμένει κανείς ότι θα κερδηθεί το μεγάλο στοίχημα που βάζουν ολοένα και περισσότεροι Έλληνες επιχειρηματίες. Δεν το κερδίζουν όμως όλοι, όλες τις φορές. Και έτσι το ενδιαφέρον της αγοράς για τέτοιες κινήσεις κορυφώνεται και διαμορφώνει κλίμα.

 

 Πηγή: capital.gr