Στην αρχή υπήρχε η best-seller τριλογία Millennium του Σουηδού δημοσιογράφου και συγγραφέα Stieg Larsson. Τα χειρόγραφα του έργου αυτού, που ο Larsson είχε γράψει για την προσωπική του ευχαρίστηση είχαν μείνει στα συρτάρια του και εκδόθηκαν μετά τον άδικο θάνατό του το 2004 : Ο Larsson έπαθε έμφραγμα και απεβίωσε σε ηλικία 50 χρόνων, μετά την προσπάθειά του να ανέβει 7 ορόφους για να φθάσει στο γραφείο του, αφού ο ανελκυστήρας του κτηρίου του ήταν εκτός λειτουργίας.
Το επόμενο βήμα, μετά την έκδοση της τριλογίας και την τεράστια παγκόσμια εμπορική επιτυχία , ήταν η κινηματογραφική μεταφορά της . Το 2009 ο Σουηδός σκηνοθέτης Niels Arden Oplev θα γυρίσει το πρώτο “Κορίτσι με το τατουάζ” με πρωταγωνιστές τους Michael Nyqvist στο ρόλο του Mikael Blomkvist και την καταπληκτική Noomi Rapace ως Lisbeth Salander .
Ατμοσφαιρική, σκοτεινή, βίαιη, έξοχα φωτογραφημένη η πρώτη αυτή ταινία και σε πλήρη αρμονία με τα γραπτά του Larsson. Η Noomi Rapace είναι η Lizbeth Salander . H εισαγωγή του χαρακτήρα της στην ταινία άμεση και ανατρεπτική όπως ανατρεπτική και πολυδιάστατη είναι και η σχέση της με το μεσήλικο/ κουρασμένο Blomkvist .
Αμέσως ακολουθούν οι 2 πιο αδύναμες κινηματογραφικές συνέχειες ” Το κορίτσι που έπαιζε με τη φωτιά ” και “Το κορίτσι στη φωλιά της Σφήκας” και φθάνουμε στο έτος 2011 και στην αμερικάνικη εκδοχή .
Με σκηνοθέτη τον πολυαγαπημένο David Fincher, σκηνοθέτη μεταξύ άλλων του Seven (1995), του Fight Club (1999) και του -περσινού βραβευμένου με 3 Oscar- The Social Network, σεναριογράφο τον πολυβραβευμένο Steven Zaillian και μια παραγωγή πολλές φορές ακριβότερη της σουηδικής, οι fan της σειράς, ίσως περίμεναν να δουν μια διαφορετική, πιο καλλιτεχνική, πιο σκοτεινή, πιο οτιδήποτε κινηματογραφική προσέγγιση ώστε να βγουν από την σκοτεινή αίθουσα πιο εντυπωσιασμένοι από ποτέ.
Αν δεν έχετε δει την πρώτη, made in Sweden, έκδοση, τότε θα παρακολουθήσετε ένα ατμοσφαιρικό thriller για γερά νεύρα, με αγωνία μέχρι το τελευταίο πλάνο . Σκηνοθεσία και ερμηνείες στο πνεύμα του βιβλίου και δαιδαλώδη πλοκή με πολλά παρακλάδια που οδηγούν στην … εκρηκτική τελική κάθαρση.
Η ιστορία με δυο λόγια: Στην προσπάθειά του να βρει την αλήθεια πίσω από την πριν από 40 σαράντα χρόνια εξαφάνιση της ανιψιάς του Σουηδού πολυεκατομμυριούχου Vanger (Christopher Plummer), ο με πολλά προβλήματα στην επαγγελματική του ζωή, δημοσιογράφος Mikael Blomkvist με τη βοήθεια της αντισυμβατικής και με σκοτεινό παρελθόν ιδιωτικής ερευνήτριας/χάκερ Lisbeth Salander, θα βρεθεί μπροστά σε μια αναπάντεχα σκληρή και βίαιη ιστορία οικογενειακής ίντριγκας, καλά κρυμμένων ένοχων μυστικών, προδοσίας και διαφθοράς.
O Daniel Craig σαν Blomkvist , παίζει σε χαμηλούς τόνους χωρίς να έχει ανάγκη τα γκάτζετ του Bond, James Bond και η Rooney Mara εκπλήσσει ευχάριστα ως νέα Lisbeth και κερδίζει και μια υποψηφιότητα για Oscar. Μόνη ένσταση, η εκνευριστικά τέλεια φυσική κατάσταση του υποτιθέμενου απογοητευμένου μεσήλικα Blomkvist του Craig .
Ο Fincher ακολουθεί με ευλάβεια τον τρόπο του Larsson αφού και αυτή η ταινία είναι γυρισμένη στη Σουηδία με ηθοποιούς που μιλούν την …αγγλική με σουηδική προφορά και δικαιώνεται με 5 υποψηφιότητες για τα φετινά Oscar (α’ γυναικείου ρόλου, φωτογραφία, μοντάζ , μοντάζ ήχου και μιξάζ)
Σε όσους έχουν δει το πρωτότυπο, ας μην περιμένουν κάποια καινούργια ανατροπή .
Ακόμη και η τελευταία βασανιστική σκηνή στο νέο “Κορίτσι” είναι πιστή αντιγραφή της σουηδικής .
Αυτό που αλλάζει εδώ είναι η καθυστέρηση / αναμονή στην συνάντηση των δυο πρωταγωνιστών, που όμως δεν προσφέρει κάτι παραπάνω στην εξερεύνηση των χαρακτήρων τους.
Και το πιο σημαντικό: Η Noomi Rapace έχει στοιχειώσει το ρόλο της Lisbeth Salander . Οποιαδήποτε άλλη ηθοποιός -όσο καλή κι αν είναι , είναι χαμένη από χέρι σ’ αυτήν την αναπόφευκτη σύγκριση.
Ανακεφαλαιώνοντας, ακόμη δε μπορώ να καταλάβω για ποιο λόγο γυρίσθηκε αυτό το ριμέικ, αφού το πρωτότυπο φιλμ είναι ανώτερο σε όλα τα σημεία . Ή μάλλον μπορώ : βλ. δολάριο
Από την Λίνα Μπάκου για το Κάθε Μέρα