Είναι γεγονός ότι πρόκειται για απαράδεκτες εικόνες και απαράδεκτες καταστάσεις αυτές που αντικρίζουν και αντιμετωπίζουν καθημερινά οι μαθητές και καθηγητές του 6ου Γυμνασίου Βέροιας, τις οποίες μετέφερε το βράδυ της περασμένης Δευτέρας ο διευθυντής του Σχολείου στο Δημοτικό Συμβούλιο Βέροιας.  

Υπάρχει όμως και η άλλη όψη του νομίσματος, την οποία δεν πρέπει να παραλείπουν να κοιτούν όσοι εμπλέκονται με το θέμα, κυρίως η εκπαιδευτική κοινότητα, που έχει και αυτή ένα μερίδιο ευθύνης για την κατάσταση αυτή.

Ευθύνες που απορρέουν από την μη αποτελεσματικότητα στην προσέγγιση των τσιγγάνων όσο είναι μικροί, μεταλαμπαδεύοντάς τους την γνώση και την κοινωνικότητα, όπως από πέρσι συμβαίνει σε σχολεία της Ημαθίας.

Βεβαίως, οι ευθύνες δεν βαρύνουν όλους και αποκλειστικά τους εκπαιδευτικούς, άλλωστε κατά καιρούς υπήρξε ιδιαίτερη μέριμνα και πολλοί τσιγγάνοι ολοκλήρωσαν έναν, βασικό έστω, κύκλο σχολικής φοίτησης. Δεν υπήρξε όμως, όπως φαίνεται εκ του αποτελέσματος, συνεχής και αδιάλειπτη προσπάθεια ώστε να γίνει ανθρωπιστική παρέμβαση στην, κατά γενική ομολογία, αντισυμβατική, αντικοινωνική και, εν πολλοίς, απαράδεκτη και επικίνδυνη συμπεριφορά ορισμένων ατόμων αυτής της ομάδας.

Τι γίνεται σήμερα στο κομμάτι της διαπαιδαγώγησης των τσιγγάνων

Όπως προαναφέρθηκε, ήδη από πέρσι 40 περίπου μαθητές του καταυλισμού φοιτούν σε τμήματα – τάξεις υποδοχής στα 4ο, 5ο και 8ο Δημοτικά Σχολεία Βέροιας. Όπως ανέφερε ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Ημαθίας Διονύσης Διαμαντόπουλος, ο αριθμός των τσιγγάνων μαθητών του Εργοχωρίου δεν μειώθηκε καθόλου από την περσινή χρονιά και μάλιστα, τσιγγάνοι που βρέθηκαν στον καταυλισμό μετά την έναρξη της περσινής σχολικής χρονιάς, ζήτησαν και γράφτηκαν τα παιδιά τους στα σχολεία.

Όπως προβλέπεται από τον σχετικό σχεδιασμό, η πρώτη χρονιά ήταν προσαρμογής, με την έμφαση να δίνεται στον κοινωνικό τομέα, δηλαδή στην συμπεριφορά τους, στην ένταξη τους στην σχολική κοινωνία και στην κοινωνία γενικότερα, στην προσωπική τους υγιεινή κλπ. Την δεύτερη χρόνια, την φετινή, σιγά – σιγά αρχίζουν να μπαίνουν και στο εκπαιδευτικό κομμάτι, με ιδιαίτερη έμφαση στην γλώσσα και σε δεύτερο βαθμό στα μαθηματικά.

Τον ερχόμενο Μάιο θα αξιολογηθεί η πορεία τους και θα αποφασιστεί αν είναι σε θέση να ενταχθούν σε κανονικές τάξεις και αναλόγως το μορφωτικό τους επίπεδο και την ηλικία τους, θα κατανεμηθούν αναλόγως.

Για παιδιά μεγαλύτερων ηλικιών (πάνω από 12) λειτουργεί επίσης από πέρσι ειδική τάξη στον χώρο των παλιών σφαγείων Βέροιας, όπου και εκεί παράγεται σημαντικότατη εκπαιδευτική κοινωνική δουλειά, με μέριμνα της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Μετά από ένα χρόνο σχετικής εμπειρίας, μέσα από τις συντονισμένες δράσεις των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και του Δήμου Βέροιας, η φετινή χρονιά ξεκίνησε χωρίς κανένα πρόβλημα ή παράπονο για την συμπεριφορά των τσιγγανόπουλων.

Σε αναζήτηση χώρου για προσωρινό, αλλά ανθρώπινο καταυλισμό ο Δήμος

Όπως ανέφερε στον «Λ» η αντιδήμαρχος Κοινωνικής Προστασίας, Παιδείας και Αλληλεγγύης Βαρβάρα Σταυροπούλου, ο Δήμος Βέροιας, από την προηγούμενη θητεία της Δημάρχου, βρίσκεται σε συνεχή αναζήτηση χώρου, ώστε να εγκατασταθούν 50 λυόμενα σπίτια, για τα οποία έχει εξασφαλιστεί πίστωση.

Ως προσωρινή λύση, αν βέβαια συμφωνήσουν και οι ίδιοι οι τσιγγάνοι, εξετάζεται μία αρκετά μεγάλη έκταση στην περιοχή του Σ.Σ. Βέροιας (πίσω από την «Venus»). Από εκεί και πέρα, όπως επισήμανε η αντιδήμαρχος, η ιδανικότερη λύση είναι τα δάνεια για απόκτηση κατοικίας, σύμφωνα με το σχετικό πρόγραμμα που υπάρχει για τους ΡΟΜ.

Δικαιούχοι αυτών των λυόμενων, όπως σχολίασε η Βαρβάρα Σταυροπούλου  , θα είναι όσοι έχουν καταγραφεί από τις αρμόδιες κοινωνικές υπηρεσίες μέχρι και 6 μήνες πριν, ειδικότερα δε, όσοι είναι δημότες Βέροιας, καθώς είναι ορατός ο κίνδυνος να υπάρξει «συνωστισμός» στην εκδήλωση ενδιαφέροντος.

* Ρεπορτάζ του Νίκου Βουδούρη στην εφημερίδα “Λαός”

Inveria.gr – Βέροια, Νάουσα, Αλεξάνδρεια, Ημαθία: Νέα, ειδήσεις, σχόλια, σατιρισμός, ανάδειξη θεμάτων που απασχολούν την κοινωνία της Βέροιας και της Ημαθίας γενικότερα