Τροχαίο ατύχημα με την εμπλοκή ενός ΙΧ αυτοκινήτου και μίας μοτοσυκλέτας σημειώθηκε στο στένωμα – καρμανιόλα του δρόμου από Εργοχώρι (αρχή οδού 25ης Μαρτίου) προς Πατρίδα, το μεσημέρι της Παρασκευής 24 Μαρτίου 2023. 

Από την σύγκρουση των δύο οχημάτων τραυματίστηκε ο δικυκλιστής και μεταφέρθηκε εσπευσμένα στο νοσοκομείο Βέροιας με ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ, ενώ από τις υλικές ζημιές φαίνεται ότι η σύγκρουση έγινε με αρκετή σφοδρότητα. Προανάκριση για τα αίτια του ατυχήματος διενεργεί το Τμήμα Τροχαίας Βέροιας. 

Η παραπάνω είδηση θα μπορούσε να περάσει στα «ψιλά» του αστυνομικού ρεπορτάζ. Ωστόσο το σημείο δεν είναι καθόλου «τυχαίο» και τα σχόλια των αναγνωστών του InVeria.gr, όπου δημοσιεύθηκε η είδηση, το επιβεβαιώνουν… 

Το σημείο του δρόμου αυτού, που όσο και αν δεν του φαίνεται είναι ιδιαίτερα πολυσύχναστος, αφού τον προτιμούν πολλοί οδηγοί για Πατρίδα, Τρίλοφο και Φυτειά. Το απότομο στένωμα του δρόμου και η κλειστή στροφή, όταν συνδυάζεται με παραβίαση του ρεύματος κυκλοφορίας (πάτημα δηλαδή πάνω στην διπλή διαχωριστική γραμμή), δεν αφήνει πολλά περιθώρια αντίδρασης στους οδηγούς. Βεβαίως, αν οι ταχύτητες είναι χαμηλές τίποτα δεν συμβαίνει. Ωστόσο, πολλές φορές υπάρχει η κεκτημένη ταχύτητα και η απροσεξία και οδηγεί πολύ συχνά σε τροχαία ατυχήματα. 

Αρκεί, λοιπόν, οι υπεύθυνοι να αρκεστούν στις… συστάσεις ότι δεν πρέπει να τρέχουν τα οχήματα πάνω από 20 χλμ την ώρα και όλα… καλά;

Θεωρούμε πως πρέπει άμεσα και χωρίς δικαιολογίες και καθυστερήσεις να γίνουν μικρές, αλλά σημαντικές, παρεμβάσεις. 

Αρχικά, υπάρχει περιθώριο να διευρυνθεί τουλάχιστον μισό μέτρο ο δρόμος από κάθε πλευρά (με μια πρόχειρη εκτίμηση). Επιπλέον, θα πρέπει να υπάρξει εντονότερη σηματοδότηση. Και, τέλος, στην διπλή διαχωριστική γραμμή να γίνουν παρεμβάσεις, όπως η αλλαγή του χρώματος (κίτρινο), να τοποθετηθούν ανακλαστήρες ανάμεσα στις γραμμές, να γίνει ειδική σήμανση ή λέξεις πάνω στο οδόστρωμα (πχ «Στενός Δρόμος» – «Αργά») κ.α. Δεν αναφερόμαστε σε εγκατάσταση πλαστικών πασάλων στο κέντρο, ωστόσο, αν κριθεί αναγκαίο, ίσως ήταν ένα μέτρο πρόληψης. 

Οι παραπάνω προτάσεις κατατίθενται με την απλότητα της σκέψης μη ειδικών. Είμαστε σίγουροι ότι αν θελήσουν να ασχοληθούν ειδικότεροι ημών με το θέμα θα υπάρξουν οι ιδανικές παρεμβάσεις, τόσο πάνω στο οδόστρωμα όχι και πέριξ αυτού, ώστε να σταματήσει ένα μικρό στένωμα δρόμου να θεωρείται «καρμανιόλα». Είναι πραγματικά κρίμα. 

Τι είναι οι ανακλαστήρες και πως μπορούν να βοηθήσουν αποτελεσματικά

Σε σχετική μελέτη που δημοσιεύεται στην προσωπική ιστοσελίδα του Δημήτρη Τσανακτσίδη, διπλ. Πολιτικού Μηχανικού ΑΠΘ, Συγκοινωνιολόγου – MSc, διαβάζουμε σχετικά:

«Οι ανακλαστήρες οδοστρώµατος, γνωστοί και ως «µάτια γάτας», είναι αντανακλαστικές συσκευές χαµηλού ύψους που τοποθετούνται επάνω στο οδόστρωµα, είτε ως υποκατάστατο των διαγραµµίσεων, είτε, συνήθως, ως συνοδευτική επισήµανσή τους. Οι εν λόγω συσκευές λειτουργούν µε διπλό τρόπο, αφενός όντας ορατές στον οδηγό, αφετέρου παράγοντας ήχο και κραδασµό κατά τη διέλευση του οχήµατος από επάνω τους. Έτσι, οι συσκευές αυτές έχουν ζωηρό χρώµα, ώστε να γίνονται εύκολα ορατές την ηµέρα, και φέρουν ένα ή δύο αντανακλαστικά στοιχεία στραµµένα προς τις πλευρές της κυκλοφορίας, ώστε να γίνονται ορατά τη νύχτα, υπό το φως των φανών του αυτοκίνητου. Το χρώµα του ανακλαστήρα και των αντανακλαστικών του στοιχείων µπορεί να είναι λευκό, κόκκινο, πορτοκαλί, πράσινο ή κίτρινο. 

Οι διαστάσεις των ανακλαστήρων οδοστρώµατος σε κάτοψη είναι κατά µέγιστο 15×20 cm, ενώ το ύψος τους δεν πρέπει να ξεπερνάει τα 20 mm, ώστε να µην γίνονται επικίνδυνα για τους τροχούς των οχηµάτων. Για τον ίδιο λόγο χρειάζεται και όλες οι ακµές τους να είναι στρογγυλεµένες. Το υλικό κατασκευής τους πρέπει να πληροί κάποιες απαιτήσεις αντοχών, καθώς αρκετές φορές οι ανακλαστήρες είναι εκτεθειµένοι σε βαριά κυκλοφορία, συνήθως δε αυτό είναι πλαστικό ή µεταλλικό. Για τη στερέωσή τους στο οδόστρωµα οι ανακλαστήρες είτε επικολλούνται, είτε επικολλούνται και πακτώνονται µε τη βοήθεια κορµού έµπηξης, ταυτόχρονα. Οι ανακλαστήρες οδοστρώµατος µπορεί να τοποθετούνται είτε ανά ένας, επάνω στον άξονα της διαγράµµισης, είτε κατά ζεύγη, εκατέρωθέν της. Η κατά µήκος περίοδος επανάληψής τους είναι, κατά τις αµερικανικές προδιαγραφές [8], ίση µε Ν το πολύ, για συνεχείς γραµµές, και 2Ν το πολύ, για διακεκοµµένες, όπου Ν η περίοδος της διακεκοµµένης που χρησιµοποιείται (µήκος µίας γραµµής και ενός διακένου). Οι αποστάσεις αυτές γίνονται πολύ µικρότερες σε περίπτωση που οι ανακλαστήρες υποκαθιστούν εντελώς τη διαγράµµιση. Τα µειονεκτήµατα των ανακλαστήρων είναι η ταχύτατη απώλεια των, αρχικά εξαιρετικών, φωτοτεχνικών χαρακτηριστικών τους, η συχνή τους βύθιση στο οδόστρωµα λόγω της καταπόνησης από την κυκλοφορία, η δυσχέρεια της διαδικασίας εντοπισµού και αντικατάστασης των φθαρµένων ή κατεστραµµένων από αυτούς, καθώς και η µειωµένη αντοχή στη διέλευση αποχιονιστικών λεπίδων».

(Δημοσιεύθηκε στην ψηφιακή εφημερίδα “InVeria” – Κυριακή 26 Μαρτίου 2023 – Φύλλο 52)


(function(d, s, id){var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0];if (d.getElementById(id)) return;js = d.createElement(s); js.id = id;js.src = “//connect.facebook.net/en_US/sdk.js#xfbml=1&version=v2.0”;fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);}(document, ‘script’, ‘facebook-jssdk’));
//

Πηγή