Καυτή εβδομάδα είναι αυτή που ξεκίνησε σήμερα καθώς το οικονομικό επιτελείο θα  πρέπει να λάβει πολύ κρίσιμες αποφάσεις που θα επηρεάσουν το εισόδημα εκατομμυρίων νοικοκυριών. Εντός της εβδομάδας αναμένεται να ξεκαθαριστεί, μεταξύ άλλων, τι πρόκειται να ισχύει φέτος για τα τέλη κυκλοφορίας αλλά και για το φετινό επίδομα θέρμανσης.

Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης έχει μπροστά του τις δεσμεύσεις που έχει λάβει έναντι των  δανειστών με το νέο μνημόνιο, αλλά και χρονικούς περιορισμούς προκειμένου να αρχίσει η είσπραξη προγραμματισμένων φορολογικών υποχρεώσεων.

Τέλη κυκλοφορίας
Στα τέλη κυκλοφορίας δεδηλωμένη πρόθεση του οικονομικού επιτελείου είναι να αλλάξουν από φέτος “προκειμένου να γίνουν πιο δίκαια”. Στο πλαίσιο αυτό στο τραπέζι του υπουργείου Οικονομικών βρίσκονται οι εξής προτάσεις:

– η επιβολή τελών κυκλοφορίας στα οχήματα από ένα όριο κυβισμού και πάνω τα οποία σήμερα απαλλάσσονται από τα τέλη. Πρόκειται για οχήματα τα οποία ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά από την 1η Νοεμβρίου 2015 και μετά και τα τέλη τους υπολογίζονται αποκλειστικά με βάση τους εκπεμπόμενους ρύπους.

Με βάση το σημερινό καθεστώς τα οχήματα που εκπέμπουν λιγότερα από 100 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα απαλλάσσονται από τα τέλη. Υπάρχει, επίσης, πρόταση που προβλέπει τη μείωση του ορίου για την απαλλαγή από τα 100 στα 80 γραμμάρια και την επιβολή ενός συμβολικού τέλους 40-50 ευρώ για όσα οχήματα χάσουν την απαλλαγή.

– η μείωση των τελών κυκλοφορίας για τα οχήματα μεγάλης ηλικίας και υψηλού κυβισμού τα οποία σήμερα επιβαρύνονται με πολύ υψηλά τέλη.

– η εισαγωγή στοιχείου εμπορικής αξίας για τον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας

Πάντως θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο εισπρακτικός στόχος για τα τέλη κυκλοφορίας αλλάζει μόνο προς τα πάνω. Από τα τέλη έχει προϋπολογισθεί ότι θα εισπραχθούν φέτος τουλάχιστον 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ

Επίδομα θέρμανσης
Εντός της εβδομάδας το οικονομικό επιτελείο καλείται να ανοίξει τα χαρτιά του και για το νέο επίδομα πετρελαίου θέρμανσης. Μνημονιακή δέσμευση της κυβέρνησης είναι να περικόψει φέτος κατά 50% το κονδύλι για το επίδομα, δηλαδή να το μειώσει από τα 210 εκατομμύρια ευρώ στα 105.

Οι επιλογές που έχει το οικονομικό επιτελείο είναι είτε να περικόψει το επίδομα κατά 50% και να διατηρήσει τον ίδιο αριθμό δικαιούχων, είτε να διατηρήσει στο ύψος του το επίδομα (0,35 ευρώ ανά λίτρο) και να περικόψει δραστικά τον αριθμό των δικαιούχων.

Το σενάριο που προκρίνεται, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, είναι το δεύτερο. Αυτό εξετάζεται να γίνει με αυστηροποίηση των εισοδηματικών κριτηρίων για την παροχή του επιδόματος τα οποία θεωρούνται από την τρόικα πολύ χαλαρά. Υπενθυμίζεται ότι επίδομα πετρελαίου θέρμανσης λαμβάνουν σήμερα:

– Άγαμοι φορολογούμενοι που είχαν συνολικό εισόδημα μέχρι 30.000 ευρώ και ακίνητη περιουσία συνολικής αντικειμενικής αξίας μέχρι 200.000 ευρώ

– Έγγαμοι με συνολικό οικογενειακό εισόδημα μέχρι 40.000 ευρώ, οι οποίοι είχαν ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας μέχρι 300.000 ευρώ

– Μονογονεϊκές οικογένειες με συνολικό εισόδημα μέχρι 43.000 ευρώ και ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας μέχρι 300.000 ευρώ

Το ισχύον, κατά περίπτωση, εισοδηματικό όριο προσαυξανόταν κατά 3.000 ευρώ για κάθε προστατευόμενο τέκνο.

Από τη χορήγηση του επιδόματος εξαιρούνταν τα φυσικά πρόσωπα, τα οποία ανέγραφαν στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων ότι φιλοξενούνται, καθώς και τα φυσικά πρόσωπα που διέθεταν  εντός του 2013 αυτοκίνητα άνω των 3.000 κυβικών εκατοστών ή σκάφη άνω των 8 μέτρων ή αεροσκάφη ή πισίνες.

Του Σπύρου Δημητρέλη