Η πορεία των νηπίων από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο θεωρείται μια από τις κρισιμότερες περιόδους της παιδικής ηλικίας. Η περίοδος αυτή σηματοδοτεί ιδιαίτερα έντονες αλλαγές τόσο στην προσωπικότητα του παιδιού, όσο και στο οικογενειακό και κοινωνικό του περιβάλλον εκθέτοντάς το σε μια μεγάλη ποικιλία απαιτήσεων (γνωστικών, συναισθηματικών και κοινωνικών). Οι αλλαγές αυτές, που προκαλούν άγχος και συγκινήσεις, έχουν επιπτώσεις στην περαιτέρω ακαδημαϊκή εξέλιξη του παιδιού, την κοινωνικοποίησή του, αλλά και στη διαμόρφωση βαθύτερων χαρακτηριστικών της προσωπικότητάς του.

Το Νηπιαγωγείο κατέχει σημαντικό ρόλο στην προετοιμασία των νηπίων για τη σχολική ζωή, αφού τους δίνει τα εφόδια ώστε να είναι σε θέση να ανταποκρίνονται με ευελιξία σε ένα ευρύ φάσμα ικανοτήτων και δεξιοτήτων. Στην Ψυχολογία η έννοια της μετάβασης ορίζεται ως το «πέρασμα» από μια δομημένη σε μια σχετικά «ανοιχτή» ως προς τη δομή της φάση ζωής. H μετάβαση, με τη σημασία του περάσματος από έναν «γνωστό» σε έναν «άγνωστο κόσμο», εμπεριέχει σύνθετες και διαδοχικές διαδικασίες αλλαγών που επηρεάζουν το συνολικό φάσμα της ατομικής και κοινωνικής ζωής. Τα παιδιά και οι οικογένειες προσαρμόζονται σε νέους ρόλους και προσδοκίες και βιώνουν καινούριες σχέσεις και αλληλεπιδράσεις. Για να είναι ομαλή η μετάβαση των παιδιών από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό σχολείο, είναι σημαντικό να υπάρχει «συνέχεια» και εξέλιξη στις εμπειρίες μάθησης που βιώνουν. Η συμμετοχή των παιδιών σε προγράμματα μετάβασης συμβάλλει θετικά στην ομαλή προσαρμογή των παιδιών στο Δημοτικό Σχολείο.

Κάθε χρόνο, στα πλαίσια αυτής της μεταβατικής πορείας, το νηπιαγωγείο των Ι. Εκπαιδευτηρίων Ι.Σαφαρίκα- Ι. Μπαρμπαρούση πραγματοποιεί επισκέψεις στο δημοτικό σχολείο και κάνουν συνδιδασκαλία με την Α’ τάξη Δημοτικού. Έτσι και φέτος, τα νήπια του Ιδιωτικού Νηπιαγωγείου Βέροιας μαζί με την νηπιαγωγό τους, Σταυριανίδου Μαρία, φιλοξενήθηκαν στην αίθουσα της Α’ τάξης, ξεναγήθηκαν στις εγκαταστάσεις του δημοτικού σχολείου και ήρθαν σε επαφή με τους μαθητές και τη δασκάλα της Α τάξης, Ποτουρίδου Γεωργία.

geo3

Για μία ολόκληρη εβδομάδα τα νήπια είχαν την ευκαιρία να πάρουν μια πρώτη γεύση από τα μαθήματα της επόμενης σχολικής χρονιάς, παρακολουθώντας τις πρώτες ώρες των μαθημάτων της πρώτης δημοτικού. Τα «πρωτάκια» πήραν το ρόλο του εκπαιδευτικού και βοήθησαν τα νήπια στη γλώσσα και στα μαθηματικά, εφαρμόζοντας την αλληλοδιδακτική μέθοδο. Τα μικρότερα παιδιά είχαν την ευκαιρία να «πιάσουν» το μολύβι και να γράψουν στα βιβλία των μεγαλύτερων παιδιών. Είδαν, άκουσαν και βίωσαν το νέο περιβάλλον και τη νέα τάξη που τους περιμένει από το Σεπτέμβριο.

Οι εκπαιδευτικοί των δύο τάξεων θεωρούν ότι ο στόχος προσεγγίστηκε με επιτυχία και τα νήπια ενθουσιάστηκαν με τη διαφορετική αυτή εμπειρία. Φάνηκαν σαν να ήθελαν να τα μάθουν και να τα κάνουν όλα σε μία ημέρα! Ο ενθουσιασμός ήταν εμφανής στα πρόσωπα όλων των παιδιών και ιδιαίτερα στα πρόσωπα των μαθητών της Α΄ τάξης, που ξαφνικά αισθάνθηκαν «μεγάλα». Με τις γνώσεις τους προσπάθησαν να μυήσουν τα μικρότερα στη μάθηση και στη λειτουργία του σχολείου τους και τους ευχήθηκαν ΚΑΛΗ ΑΡΧΗ!

Ο προσεκτικός σχεδιασμός της σχολικής χρονιάς αποτελεί πρωταρχική μέριμνα στα Ι. Εκπαιδευτήρια Βέροιας Ι.Σαφαρίκα- Ι. Μπαρμπαρούση και η διαχείριση των νηπίων και προνηπίων γίνεται με ιδιαίτερη ευαισθησία και επιμέλεια ώστε οι μικροί μαθητές να αποκτήσουν αυτοαντίληψη, να αναπτύξουν θετική αυτοεκτίμηση και να εδραιώσουν γόνιμες κοινωνικές και παιδαγωγικές σχέσεις σε ένα άρτιο περιβάλλον μάθησης και γνώσης».