Σε πλήρη επιβεβαίωση, χωρίς “αστερίσκους”, των στοιχείων της κυβέρνησης για το πρωτογενές πλεόνασμα, προχώρησε η Eurostat, ενώ λίγο αργότερα με ανακοίνωσή της και η Κομισιόν επιβεβαίωσε πρωτογενές πλεόνασμα 1,5 δισ. ευρώ για την Ελλάδα το 2013. Η ευρωπαϊκή στατιστική αρχή δεν αναφέρεται σε πρωτογενές πλεόνασμα, αλλά εμμέσως το επιβεβαιώνει: 

– Αποδέχεται δημοσιονομικό έλλειμμα γενικής κυβέρνησης 23,109 δισ. ευρώ για το 2013 περιλαμβανομένης της επίπτωσης των τραπεζών, η οποία σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ το 2013 ήταν 19,272 δισ. ευρώ. Χωρίς την επίπτωση αυτή, το δημοσιονομικό έλλειμμα – πάντα σε όρους Eurostat – διαμορφώνεται σε 3,837 δισ. ευρώ.  Τα στοιχεία αυτά, αν αφαιρεθούν οι δαπάνες για τόκους, οδηγούν σε πλεονασμό περί τα 3,5 δισ. ευρώ και σε πρωτογενές πλεόνασμα όπως υπολογίζεται στο μνημόνιο σε περίπου 1,5 δισ. ευρώ. 

Τα στοιχεία δείχνουν ότι έχει αναθεωρηθεί το έλλειμμα το 2013 κατά 0,3% του ΑΕΠ λόγω μεγαλύτερης ύφεσης, ενώ το χρέος διαμορφώθηκε στα 318,7 δισ. ευρώ, έχοντας αυξηθεί από τα 317,3 δισ. ευρώ το γ’ τρίμηνο του 2013. 

Σύμφωνα με την Eurostat, το ελληνικό χρέος είχε το δ΄ τρίμηνο του 2013 την τρίτη μεγαλύτερη αύξηση ανά την Ε.Ε. 

Αναλυτικά, στην ανακοίνωση της Eurostat αναφέρει ότι το ΑΕΠ περιορίστηκε εκ νέου στα 182 δισ. ευρώ από 193,3 δισ. ευρώ πέρυσι και 222,151 δισ. ευρώ το 2010 Το έλλειμμα (μαζί με τράπεζες) διαμορφώθηκε πέρυσι στο 12,7% του ΑΕΠ από 8,9% του ΑΕΠ ένα χρόνο πριν. Άνοδο κατέγραψαν την εξεταζόμενη περίοδο οι κρατικές δαπάνες διαμορφούμενες στα 58,5 δις. ευρώ έναντι 53,4 δις. ευρώ το 2012. Παράλληλά, τα έσοδα του κράτους ανήλθαν σε 45, 8 δισ. ευρώ το 2013 από 44,4 δις. ευρώ. 

Υπενθυμίζεται ότι το «πρωτογενές» πλεόνασμα, δηλαδή το πλεόνασμα χωρίς να προσμετρηθούν οι τόκοι που κάθε χρόνο πληρώνει το κράτος για δάνεια βάσει προϋπολογισμού αναμενόταν το 2013 στα 811 εκατ. ευρώ και βάσει μνημονίου ήταν μηδενικό. 

Ο λόγος για το πρωτογενές πλεόνασμα γενικής κυβέρνησης σε όρους μνημονίου, γιατί σε όρους Eurostat είναι διαφορετικό και ο στόχος ήταν 3,9 δισ. ευρώ ή στο 2,1% του ΑΕΠ. Από το ποσό αυτό, για να φτάσουμε στο «μνημονιακό» πλεόνασμα αφαιρούνται μία σειρά από έσοδα: η αναδρομική μείωση του επιτοκίου για δάνεια από την Ευρωπαϊκή Ένωση και η μεταφορά των αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων από τις Κεντρικές Τράπεζες του Ευρωσυστήματος (ANFAs και SMPs).

450 εκατ. ευρώ για το την αποπληρωμή χρέους

Πηγές του ΥΠΟΙΚ ανέφεραν ότι τελικά αντί για 1 δισ. ευρώ που επρόκειτο να οδεύσουν στην αποπληρωμή χρέους, τελικά θα καταλήξουν μόνο 450 εκατ. ευρώ περίπου, καθώς το επιπλέον πρωτογενές πλεόνασμα είναι μικρότερο από το αρχικά αναμενόμενο (1,5 δις. ευρώ αντί για 3 περίπου δις. ευρώ που είχε προαναγγείλει ο πρωθυπουργός και έναντι μηδενικού στόχου στο μνημόνιο). 

Σημειώνεται ότι η υποχρέωση που έχει η χώρα είναι ότι σε περίπτωση επιπλέον πρωτογενούς πλεονάσματος να διαθέτει το 30% περίπου αυτού για την αποπληρωμή του χρέους. 

Για το κοινωνικό μέρισμα ανάφερε η ίδια πηγή παραμένει στα 525 εκατ. ευρώ όπως εξήγγειλε ο πρωθυπουργός, ενώ θα γίνει κανονικά η αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών και η χρηματοδότηση της μείωσης των εργοδοτικών εισφορών. 

Α. Σαμαράς: Θεμελιώνουμε το μέλλον της Ελλάδας

«Η σημερινή επίσημη ανακοίνωση του πλεονάσματος, πιστοποιεί τη μεγάλη στροφή που πετυχαίνει η Ελληνική Οικονομία, χάρη στις θυσίες όλων των Ελλήνων. Απομακρυνόμαστε σιγά σιγά από την κρίση και θεμελιώνουμε το μέλλον της Νέας Ελλάδας», δήλωσε ο Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς μετά την επικύρωση του πρωτογενούς πλεονάσματος από την Eurostat.

Χ. Σταϊκούρας: Πρωτογενές πλεόνασμα 1,5 δισ. ευρώ το 2013 

Στο 1,5 δισ. ευρώ διαμορφώθηκε το πρωτογενές πλεόνασμα το 2013, σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομιών Χ. Σταϊκούρα. Όσο για το πρωτογενές πλεόνασμα, σύμφωνα με τον τρόπο που τον μετρά η Eurostat, διαμορφώνεται όπως ανακοίνωσε ο κ. Σταϊκούρας στα 3,4 δισ. ευρώ το 2013. 

Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, προέβη σε ανακοινώσεις λίγο μετά την επικύρωση των στοιχείων από την Euriostat δίνοντας πρόσθετες πληροφορίες, μιας και η κοινοτική στατιστική αρχή περιορίστηκε στην ανακοίνωση των δημοσιονομικών στοιχείων περιλαμβανομένης της δαπάνης για την στήριξη των τραπεζών. 

Τα στοιχεία αυτά οδηγούν σε έλλειμμα γενικής κυβέρνησης το 2013 στα 23,109 δισ. ευρώ, σε απόλυτη ευθυγράμμιση με τα στοιχεία που έστειλε η ελληνική πλευρά.

«Αναγκαία προϋπόθεση για την περαιτέρω ενίσχυση και την οριστική τακτοποίηση της μακροχρόνιας βιωσιμότητας του δημοσίου χρέους», χαρακτήρισε ο κ. Σταϊκούρας το πρωτογενές πλεόνασμα το 2013. Σημειώνεται ότι αύριο κατά το Euro Working Group, όπου αναμένεται η έγκριση της εκταμίευσης της δόσης των 6,3 δισ. ευρώ, η ελληνική πλευρά σχεδιάζει να θέσει το ζήτημα του χρέους μαζί με αυτό της τόνωσης της ανάπτυξης. Χωρίς, ωστόσο, αυτό να σημαίνει ότι θα ξεκινήσεις .

Ειδικότερα, ο κ. Σταϊκούρας επεσήμανε τα κάτωθι: 

1ον. Το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης, τόσο για το 2012 όσο και για το 2013, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Λογαριασμών (ESA 95), χωρίς την επίπτωση της υποστήριξης των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, διαμορφώθηκε χαμηλότερα από τις εκτιμήσεις του Προϋπολογισμού. 

Ειδικά το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης διαμορφώθηκε στα 3,8 δισ. ευρώ το 2013, πολύ κάτω από το 3% του ΑΕΠ, και πιο συγκεκριμένα στο 2,1% του ΑΕΠ. 

Κάτω από το μέσο όρο τόσο της Ευρώπης όσο και της Ευρωζώνης. 

2ον. Το πρωτογενές πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Λογαριασμών (ESA 95), χωρίς την επίπτωση της υποστήριξης των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, διαμορφώθηκε περίπου στα 3,4 δισ. ευρώ. 

3ον. Το πρωτογενές πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης, όπως καθορίζεται στο πλαίσιο του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής, εκτιμάται στο 1,5 δισ. ευρώ, υψηλότερο τόσο από τους στόχους του (μηδενικό πρωτογενές πλεόνασμα) όσο και από τις προβλέψεις του Προϋπολογισμού (812 εκατ. ευρώ). 

Υπενθυμίζεται, όπως αναφέρεται και σε πρόσφατο Δελτίο Τύπου της ΕΛΣΤΑΤ, ότι κατά τη μέτρηση του πρωτογενούς ισοζυγίου, στο πλαίσιο του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής, μια σειρά από δαπάνες και έσοδα αντιμετωπίζονται διαφορετικά απ’ ότι αντιμετωπίζονται κατά την κατάρτιση των δημοσιονομικών αποτελεσμάτων όπως παρουσιάζονται από την ΕΛΣΤΑΤ και τη Eurostat. 

Τέτοια έσοδα ή δαπάνες που αντιμετωπίζονται διαφορετικά είναι, για παράδειγμα, τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις περιουσιακών στοιχείων, οι δαπάνες σχετικά με συναλλαγές για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, και τα έσοδα από μεταφορές ποσών που συνδέονται με εισοδήματα των εθνικών κεντρικών τραπεζών της Ευρωζώνης τα οποία προέρχονται από την κατοχή Ελληνικών κρατικών ομολόγων στα επενδυτικά τους χαρτοφυλάκια. 

4ον. Αυτό το θετικό δημοσιονομικό αποτέλεσμα για το 2013, η ικανοποιητική εκτέλεση του εφετινού Προϋπολογισμού, η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων και η μη ύπαρξη χρηματοδοτικού κενού για το 2014 είναι συμβατά με τις πρόσφατες αποφάσεις της Κυβέρνησης για διανομή «κοινωνικού μερίσματος», επιπλέον αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα και μείωση του μη-μισθολογικού κόστους.

Της Δήμητρας Καδδά

Πηγή: capital.gr