Η χρήση φυσικού αερίου στις μεταφορές είναι ένας τομέας που αναπτύσσεται σταθερά τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα μάλιστα με τις προβλέψεις της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας (ΙΕΑ), το φυσικό αέριο θα αναδειχθεί σε καύσιμο – κλειδί για τις διεθνείς μεταφορές μέσα στην επόμενη πενταετία. Σήμερα κυκλοφορούν παγκοσμίως περίπου 17 εκατομμύρια οχήματα φυσικού αερίου (Natural Gas Vehicles – NGVs) σε συνολικά 80 χώρες.

Η συγκεκριμένη αγορά αναπτύσσεται ραγδαία. Σε αυτήν έχουν μπει και οι μεγάλες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες (Mercedes, Volkswagen), όπως και αρκετές ακόμη στην Ευρώπη, καθώς οι στόχοι για τη μείωση των εκπομπών ρύπων με ορίζοντα το 2050 είναι ιδιαίτερα φιλόδοξοι. Αποτέλεσμα; Πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες να εισάγουν νέα μοντέλα αυτοκινήτων σε εκδόσεις φυσικού αερίου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η General Motors, η οποία ανακοίνωσε πρόσφατα ότι από τα μέσα του ερχόμενου καλοκαιριού θα αρχίσουν οι πωλήσεις του 2015 Chevrolet Impala. Η κατασκευή του πρώτου ΙΧ οχήματος τύπου σεντάν με φυσικό αέριο από την ιστορική αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία, καταδεικνύει τη διείσδυση και τις προοπτικές που παρουσιάζει η αεριοκίνηση σε παγκόσμιο επίπεδο.

Σε αυτό το πλαίσιο, η ΔΕΠΑ προχωρά σταθερά στη δημιουργία της απαραίτητης υποδομής – σε συνεργασία με τα ΕΛΠΕ – για την τροφοδοσία οχημάτων που κινούνται με φυσικό αέριο – το οποίο σημειωτέον διαφέρει από το LPG, το ευρέως γνωστό ως υγραέριο. Σήμερα διαθέτει τρεις σταθμούς ανεφοδιασμού φυσικού αερίου (FISIΚON) στην Αττική:

• στα Άνω Λιόσια – για την εξυπηρέτηση λεωφορείων και απορριμματοφόρων

• στην Ανθούσα – σταθμός ο οποίος εξυπηρετεί όλα τα οχήματα (ΔΧ και ΙΧ) σε 24ωρη βάση

• και προσφάτως στην Κηφισιά, επί της λεωφόρου Κηφισίας – σταθμός ο οποίος και αυτός απευθύνεται στους καταναλωτές

Επιπλέον, μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια του πρώτου σταθμού ανεφοδιασμού FISIKON στη Θεσσαλονίκη, στο Δήμο Πυλαίας, επί της λεωφόρου Γεωργικής Σχολής. Τα σχέδια της ΔΕΠΑ για το άμεσο μέλλον, περιλαμβάνουν την περαιτέρω ανάπτυξη του εθνικού δικτύου τροφοδότησης φυσικού αερίου κίνησης, προχωρόντας στο άνοιγμα νέων πρατηρίων FISIKON – σε συνεργασία με τα ΕΛΠΕ – σε όλη την Ελλάδα.

Ενδεικτικό των ραγδαίων ρυθμών με τους οποίους αναπτύσσεται η αεριοκίνηση διεθνώς είναι ότι στη Γερμανία υπάρχουν ήδη 900 σταθμοί ανεφοδιασμού, ενώ ανάλογος αριθμός εντοπίζεται στην Ιταλία – την πρώτη χώρα που ξεκίνησε τη μαζική χρήση οχημάτων με αεριοκίνηση και σήμερα εκεί ξεπερνούν τις 800.000.

Τα πλεονεκτήματα των αυτοκινήτων με αεριοκίνηση σε ό,τι αφορά στην προστασία του περιβάλλοντος είναι αυταπόδεικτα και αναμφισβήτητα. Οι κινητήρες φυσικού αερίου παράγουν 25% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα (CO2) από τη βενζίνη. Αυτό σημαίνει ότι η επιβάρυνση της υπερθέρμανσης του πλανήτη είναι σημαντικά χαμηλότερη, εφόσον το CO2 είναι ένα από τα βασικά αέρια που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Οι κινητήρες αυτοί δεν παράγουν επίσης θείο, μόλυβδο ή βαριά ίχνη μετάλλων.

Η τεχνολογία των αυτοκινήτων που κινούνται με φυσικό αέριο είναι πλέον ιδιαίτερα προηγμένη. Χρησιμοποιούνται ρεζερβουάρ ειδικού τύπου (με φιάλες) για την αποθήκευσή του, που κλείνουν αεροστεγώς. Υπάρχουν επίσης και άλλα πλεονεκτήματα που δεν είναι αμέσως αντιληπτά αλλά μακροπρόθεσμα σημαντικά, όπως π.χ το ότι το καύσιμο δεν παγώνει, άρα το όχημα είναι πάντα έτοιμο να χρησιμοποιηθεί – ακόμη και σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες.

Τελευταίο στοιχείο, αλλά όχι λιγότερο σημαντικό, είναι η οικονομία στην κατανάλωση. Στην τρέχουσα συγκυρία αποκτά μάλιστα βαρύνουσα σημασία. Υπολογίζεται ότι η οδήγηση ενός οχήματος με φυσικό αέριο εξοικονομεί ως και 66% σε σχέση με τη βενζίνη. Επομένως, η ελάφρυνση για το πορτοφόλι του καταναλωτή είναι ουσιαστική.

Πηγή:capital.gr