Στην κοινή πρωτοβουλία 60 Βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας, συμμετείχε ο Βουλευτής Ημαθίας, Απόστολος Βεσυρόπουλος, ο οποίος συνυπέγραψε την Ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή των Ελλήνων, σχετικά με τη φορολόγηση των αγροτεμαχίων
Αναφερόμενος σε αυτή την κίνηση και στην κατάθεση της σχετικής Ερώτησης, ο κ. Βεσυρόπουλος ανέφερε:
«Το μεγάλο ζητούμενο, είναι να επικρατήσουν ορθολογικά κριτήρια στη φορολόγηση των αγροτεμαχίων. Είναι δεδομένο, ότι δεν μπορεί να υπάρξει δυσανάλογα υψηλή επιβάρυνση για αγροτεμάχια που είτε βρίσκονται εκτός σχεδίου και δεν μπορούν να αξιοποιηθούν είτε δεν καλλιεργούνται.
Ιδιαίτερα για τους αγρότες, η επιβάρυνση σε μια τέτοια περίπτωση, θα είναι απαγορευτική για να συνεχίσουν την επαγγελματική τους δραστηριότητα, ιδιαίτερα σε μια συγκυρία, που το μεγάλο πρόταγμα, είναι η ανασύσταση της αγροτικής οικονομίας και η αναγέννηση του παραγωγικού ιστού της.
Δεν επισημαίνουμε μόνο τα προβλήματα, στην ερώτηση που καταθέσαμε αλλά αναδεικνύουμε και προτάσεις, στην κατεύθυνση του ορθολογισμού και της κοινωνικής δικαιοσύνης».
Το πλήρες κείμενο της ερώτησης των 60 Βουλευτών έχει ως εξής:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς α) Οικονομικών κ. Ιωάννη Στουρνάρα
β) Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
κ. Τσαυτάρη Αθανάσιο
Θέμα: Φορολόγηση Αγροτεμαχίων και οικοπέδων
Το Υπουργείο Οικονομικών θα δώσει για διαβούλευση το τελικό σχέδιο για τον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων του 2014 και τους συντελεστές με βάση τους οποίους θα φορολογηθούν τα αγροτεμάχια και τα εκτός σχεδίου οικόπεδα και κατοικίες.
Βασικός συντελεστής φορολόγησης για τα αγροτεμάχια ορίζεται το 1,5 ευρώ ανά στρέμμα.
Ο φόρος προσαυξάνεται ανάλογα με τη θέση του αγροτεμαχίου, τη χρήση του, την απόσταση του από τη θάλασσα, αλλά και από τη θέση του σε σχέση με τις οδούς.
Εάν υπάρχει κατοικία στο αγροτεμάχιο, ο βασικός συντελεστής πολλαπλασιάζεται με το 5. Ακόμη, ο συντελεστής μειώνεται σταδιακά για εκτάσεις από 130 στρέμματα και πάνω.
Με δεδομένο ότι τα αγροτεμάχια καλλιεργούνται, η επιβάρυνση τους από τους συντελεστές φορολόγησης είναι υπερβολική.
α) Συντελεστής θέσης.
Με βάση το δημοτικό διαμέρισμα στο οποίο ανήκει το αγροτεμάχιο, υπάρχει διαφορετικός συντελεστής φορολόγησης. Π.χ. σε ένα αγροτεμάχιο με αρχική βασική αξία 0,1 έως 0,49 ευρώ / μέτρο και συντελεστή θέσης 1 η επιβάρυνση είναι πολύ μικρότερη απ ότι σε μια άλλη περιοχή με αρχική βασική αξία 15 έως 19,99 ευρώ / μέτρο και συντελεστή θέσης 3 έως 3,5.
Τα προϊόν που θα παράγουν οι 2 διαφορετικές περιοχές θα έχουν διαφορετικές τιμές και θα αποδώσουν μεγαλύτερο εισόδημα στον αγρότη το κτήμα που θα φορολογηθεί υψηλότερα; Όχι βέβαια.
Γι αυτό δεν πρέπει να φορολογηθούν αυτά τα κτήματα και να επιβαρυνθούν με αυτόν τον συντελεστή θέσης οι αγρότες.
β) Συντελεστής απόστασης από τη θάλασσα.
Το αγροτεμάχιο που βρίσκεται 800 μέτρα μακριά από τη θάλασσα θα φορολογηθεί χαμηλότερα από το αγροτεμάχιο το οποίο βρίσκεται κοντά στη θάλασσα. βέβαια. Αυτό είναι απόλυτα κατανοητό να συμβεί εφόσον αλλάζει η χρήση γης ή το αγροτεμάχιο πωλείτε. Αν πουληθεί το παραθαλάσσιο κτήμα, τότε να φορολογηθεί ανάλογα. Όχι όμως επειδή είναι κοντά στην θάλασσα να επιβαρύνεται ο αγρότης γι αυτό, ενώ καλλιεργεί στο αγροτεμάχιο. Και τα δυο αγροτεμάχια έχουν τις ίδιες αποδόσεις.
γ) Συντελεστής χρήσης του γηπέδου-αγροτεμαχίου.
Είναι απαράδεκτο, το μεταλλείο ή το λατομείο, το οποίο αποδίδει στον κάτοχο του μεγάλα κέρδη, να φορολογείται με συντελεστή 1,2, η υπαίθρια έκθεση με 1,5 και οι δενδροκαλλιέργειες και ελαιοκαλλιέργειες με συντελεστές 2,5 και 2 αντίστοιχα και οι μονοετείς καλλιέργειες με συντελεστή 1. Μηχανικές μονοετείς καλλιέργειες ή θερμοκηπιακές και δενδρώδεις καλλιέργειες θα επιβαρυνθούν παράλογα.
Είναι κατάφωρη η αδικία των αγροτών μας. Ποιές είναι οι αποδόσεις και πόσο σίγουρες είναι οι αποδόσεις από την αγροτική καλλιέργεια, που δικαιολογείται η φορολόγηση τους, περισσότερο από ένα μεταλλείο ή ένα λατομείο με μεγάλες αποδόσεις;
Δεν μπορεί οι δενδροκαλλιέργειες να φορολογούνται με συντελεστή 2,5 και οι ελαιοκαλλιέργειες με 2.
Ο συντελεστής χρήσης για τους αγρότες πρέπει να καταργηθεί.
δ) Συντελεστής απομείωσης της επιφάνειας.
Ο συντελεστής απομείωσης της επιφάνειας σε σχέση με το μέγεθος του γηπέδου-χωραφιού, αδικεί τον μικρομεσαίο αγρότη.
Η συντριπτική πλειοψηφία των αγροτών καλλιεργεί και κατέχει μέχρι 130 στρέμματα. Ένας αγρότης που έχει μέχρι 130 στρέμματα φορολογείται με συντελεστή 1. Ο αγρότης που έχει από 130 στρέμματα έως 500 στρέμματα μειώνεται σχεδόν στο μισό, δηλαδή 0,6 συντελεστή απομείωσης επιφάνειας. Και αυτός που έχει πάνω από 500 στρέμματα έχει συντελεστή απομείωσης επιφάνειας 0,4.
Αυτό αδικεί τους μικρομεσαίους αγρότες και πρέπει ο συντελεστής να είναι ενιαίος για όλους.
ε) Συντελεστής πρόσοψης
Αν το αγροτεμάχιο έχει πρόσοψη σε εθνική ή επαρχιακή οδό, τότε εφαρμόζεται συντελεστής πρόσοψης ίσος με 1,2. Αυτό είναι άδικο.
Το ευρισκόμενο σε εθνική οδό αγροτεμάχιο πρέπει να φορολογηθεί παραπάνω εάν πουληθεί η αλλάξει η χρήση γης. Δεν πρέπει να επιβαρύνεται με τον παραπάνω συντελεστή εάν καλλιεργείται από τον αγρότη- κάτοχο.
στ) Συντελεστής κατοικίας εντός αγροτεμαχίου.
Σε περίπτωση ύπαρξης κατοικίας εντός γηπέδου εφαρμόζεται συντελεστής κατοικίας ίσος με 5. Σε πάρα πολλές περιπτώσεις οι αγρότες για να συγκεντρώνουν τα εργαλεία, τα μηχανήματα και τα αγροτικά τους εφόδια, κατασκευάζουν κτίσματα εντός των κτημάτων τους. Θα φορολογείται και αυτό το κτίσμα, το οποίο βοηθάει στην οργάνωση του αγρότη;
Παρόμοια κτίσματα που πρέπει να μην φορολογούνται είναι οι σταυλικές, εγκαταστάσεις, τα πτηνοτροφεία και άλλες εγκαταστάσεις για την γεωργική, κτηνοτροφική και πτηνοτροφική δραστηριότητα, άλλοι βοηθητικοί χώροι, καθώς και θερμοκήπια, χώροι εκτροφής π.χ. σαλιγκαριών και βοηθητικοί χώροι.
ζ) Προτείνεται να μην φορολογούνται με τους παραπάνω συντελεστές τα γήπεδα τα οποία χρησιμοποιούνται για τον ελλιμενισμό σκαφών και αεροσκαφών, ενώ αντίθετα φορολογούνται τα γήπεδα ή οι λωρίδες γης στις οποίες βρίσκονται σιδηροτροχιές ή υπάρχουν σημεία έδρασης πύργων και γραμμών μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας υψηλής τάσεως.
Τα γήπεδα αυτά έχουν ουσιαστικά την «δουλεία» του ΟΣΕ και της ΔΕΗ και οι χώροι αυτοί είναι ουσιαστικά ανεκμετάλλευτοι από τον αγρότη ή τον πολίτη, γιατί δεν μπορεί να τους εκμεταλλευτεί και δεν πρέπει να επιβαρύνουν τον κάτοχο του αγροτεμαχίου με φορολογία.
Με βάση λοιπόν τους πίνακες που έχουν δοθεί στη δημοσιότητα και σύμφωνα με τους συντελεστές θέσης, χρήσης, απόστασης από τη θάλασσα, μεγέθους γηπέδων και κτίσματος, υπάρχει ανισότητα στη φορολόγηση και υπερβολική επιβάρυνση τόσο στους αγρότες που καλλιεργούν τα αγροτεμάχια αυτά, όσο και στους κατόχους αγροτεμαχίων που είναι αναξιοποίητα , παρατημένα από τους κατόχους, δηλαδή είναι εγκαταλελειμμένες γαίες που δεν αποδίδουν τίποτα στον κάτοχο και οι οποίοι μπορεί να είναι συνταξιούχοι ή να μην κατοικούν εκεί που βρίσκεται το χωράφι αυτό.
Η υπερφορολόγηση των αγροτεμαχίων και των οικοπέδων
α) Θα εμποδίσει την επανεκκίνηση της αγροτικής οικονομίας λόγω της υπερβολικής επιβάρυνσης των αγροτών μας
β) Πολλοί αγρότες δεν έχουν την δυνατότητα να πληρώσουν την παραπάνω φορολογία.
Ερωτάσθε κ.κ. Υπουργοί
Α) Τι προτίθεσθε να πράξετε ώστε να μην επιβαρυνθούν οι αγρότες μας με αβάσταχτες και άδικες φορολογίες;
Β) Τι προτίθεσθε να πράξετε σχετικά με τις εγκαταλελειμμένες και ανεκμετάλλευτες γαίες οι οποίες κανένα έσοδο δεν επιφέρουν στους κατόχους τους;