Ξεκινά σύντομα μια υψηλής τεχνολογίας εφαρμογή που μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην αύξηση των φορολογικών εσόδων. Είναι η ηλεκτρονική εφαρμογή παρακολούθησης από την εφορία μέσω δορυφόρου όλων των βυτιοφόρων μεταφοράς καυσίμων που κινούνται στην ελληνική επικράτεια.

Image pratiria.jpgΣύμφωνα με πληροφορίες από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων πρόκειται σύντομα να ξεκινήσει σε πολιτική εφαρμογή η παρακολούθηση των βυτιοφόρων.

Ας δούμε όμως πως θα λειτουργεί το σύστημα. Σε όλα τα βυτιοφόρα που διακινούν καύσιμα στην Ελλάδα πρόκειται να τοποθετηθεί ειδικός πομπός GPS (Global Positioning System). Με αυτούς τους πομπούς ένα ειδικό λογισμικό θα καταγράφει τις κινήσεις των βυτιοφόρων καθ’ όλη τη διάρκεια του εικοσιτετραώρου.

«Τα στοιχεία των μετακινήσεων θα καταγράφονται από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και θα παραδίδονται για αξιοποίηση στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων», λέει στο Capital.gr ο γενικός γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων κ. Αθανάσιος Τσαβδάρης. «Από τις αρχές Δεκεμβρίου θα αρχίσουν να εισέρχονται στο σύστημα τα πρώτα βυτιοφόρα και σε τρείς μήνες θα έχουν εισέλθει όλα».

Αυτήν την περίοδο ξεκινά στη ΓΓΠΣ η εγκατάσταση του κεντρικού συστήματος. Θα ακολουθήσει η πιστοποίηση των καταγραφικών GPS και μέσα σε πέντε μήνες ο στόχος είναι το σύστημα να βρίσκεται σε πλήρη παραγωγική λειτουργία.

Το σύνολο των βυτιοφόρων που διακινούν καύσιμα στην Ελλάδα ανέρχονται σε 18.000 και θα παρακολουθείται και καταγράφεται η κίνησή τους.

Η καταγραφή της κίνησής τους θα αποτελέσει ένα ακόμη όπλο του υπουργείου Οικονομικών ενάντια στο λαθρεμπόριο καυσίμων. Τα βυτιοφόρα κινούνται κατά κανόνα σε συγκεκριμένους χώρους φόρτωσης και εκφόρτωσης καυσίμων. Το λαθρεμπόριο γίνεται με φόρτωση και εκφόρτωση καυσίμων σε παράνομες εγκαταστάσεις. Με βάση τις μετακινήσεις των βυτιοφόρων η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων θα επιλέγει για έλεγχο επιχειρήσεις των οποίων τα βυτιοφόρα παρουσιάζουν ύποπτες κινήσεις σε ύποπτες περιοχές.

Η παρακολούθηση της κίνησης των βυτιοφόρων είναι ένα μόνο από τα μέτρα που εφαρμόζονται για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου. Ήδη έχει εγκατασταθεί το σύστημα ηλεκτρονικής παρακολούθησης εισροών εκροών στα πρατήρια ενώ πέρυσι εξισώθηκε και ο φόρος στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης. Η μεγάλη διαφορά στο φόρο ήταν και το κίνητρο για λαθρεμπόριο. Μετά την εξίσωση του φόρου, όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς καυσίμων, το λαθρεμπόριο αφορά κυρίως στο ναυτιλιακό καύσιμο, καθώς και τις εικονικές εξαγωγές. Τα καύσιμα που εξάγονται και το ναυτιλιακό καύσιμο είναι αφορολόγητα. Αντί να διατεθούν στη ναυτιλιακή αγορά ή να εξαχθούν διοχετεύονται στην εγχώρια αγορά με όλο το φόρο κατανάλωσης ενσωματωμένο. Με βάση επίσημες και ανεπίσημες εκτιμήσεις η ετήσια απώλεια εσόδων για το δημόσιο από το λαθρεμπόριο καυσίμων κυμαίνεται από 500 εκατ. ευρώ έως και 1,5 δισ. ευρώ.

Του Σπύρου Δημητρέλη

Πηγή: capital.gr