Η Κομισιόν πρότεινε επίσημα χθες (14 Φεβρουαρίου) τον φόρο χρηματοπιστωτικών συναλλαγών σε 11 χώρες της Ευρωζώνης, λέγοντας ότι θα επιφέρει μέχρι και 35 δις € έσοδα ετησίως και θα αυξήσει την «λογοδοσία» των τραπεζών μετά την τραπεζική κρίση του 2008.

stock_0Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε τον τρόπο εφαρμογής του φόρου χρηματοπιστωτικών συναλλαγών από τον επόμενο Ιανουάριο, που έχει ως στόχο να «αναγκάσει» τις τράπεζες να πληρώσουν για τη βοήθεια που πήραν από τους Ευρωπαίους φορολογούμενους κατά την χρηματοπιστωτική κρίση.

Οι κριτικές εστιάζουν στο φόβο ο εν λόγω φόρος να μειώσει τον όγκο των εμπορικών συναλλαγών, τις συντάξεις των μελλοντικών συνταξιούχων (λόγω της μείωσης των αποδόσεων των ταμείων τους) και να οδηγήσει σε διπλή φορολόγηση κάποιων συναλλαγών.

Το σχέδιο ζητήθηκε από 11 χώρες (Αυστρία, το Βέλγιο, η Εσθονία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ελλάδα, η Ιταλία, η Πορτογαλία, η Σλοβακία, η Σλοβενία και η Ισπανία) που αντιπροσωπεύουν τα 2/3 της οικονομικής παραγωγής της ΕΕ και έχουν ήδη συμφωνήσει να εφαρμόσουν το νέο φόρο, αφού οι υπόλοιποι «16» της ΕΕ αρνήθηκαν προηγούμενη πρόταση που έκανε λόγο για πανευρωπαϊκή εφαρμογή του Φόρου.

Οι απόπειρες για έναν παγκόσμιο «Φόρο Tobin»- που πήρε το όνομά του από τον αμερικανό οικονομολόγο που τον πρότεινε για τις συναλλαγές τη δεκαετία του 1970- επίσης απορρίφθηκε λόγω της αντίθεσης των ΗΠΑ.

Οι πολίτες επηρεάζονται οριακά

Σύμφωνα με την Κομισιόν το 85% των στοχευόμενων συναλλαγών, που δεν θα περιλαμβάνουν τις συναλλαγές ξένου συναλλάγματος, πραγματοποιείται μεταξύ των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, ωστόσο εάν κάποιο κόστος περάσει στον καταναλωτή, τότε αυτό δε θα είναι «δυσανάλογο».

«Ένας πολίτης για παράδειγμα, που αγοράζει μετοχές 10,000€ θα πληρώνει μόνο 10€ φόρο επί της συναλλαγής», αναφέρει.

Παραμένει ασαφές ωστόσο εάν οι τράπεζες μετακυλήσουν το κόστος του φόρου στους επαγγελματίες ή ιδιώτες πελάτες.

Τα κράτη μέλη θα διαπραγματευθούν το σχέδιο, με την πιθανότητα να υπάρξουν αλλαγές πριν τεθεί σε εφαρμογή. Μόνο οι 11 χώρες έχουν δικαίωμα ψήφου και η συμφωνία τους θα πρέπει να είναι ομόφωνη προκειμένου να τεθεί σε ισχύ η συμφωνία.

Ο φόρος θα είναι 0.01% για τα παράγωγα και 0.1% για τις μετοχές και τα ομόλογα.

Πολλά από τα βασικά στοιχεία της πρώτης πανευρωπαϊκής πρότασης συνεχίζουν να ισχύουν, ωστόσο οι εγγυήσεις για «διαφυγή» έχουν ενισχυθεί ενώ προστέθηκαν και νέες εξαιρέσεις.

Η νέα «αρχή έκδοσης» σημαίνει ότι η συναλλαγή θα φορολογείται οπουδήποτε και οποτεδήποτε λαμβάνει χώρα, εάν περιλαμβάνει χρηματοδοτικό μέσο που εκδόθηκε σε μια από τις 11 χώρες.

Κλειδί η επίδραση στο Λονδίνο

Αυτό έχει ως στόχο να σταματήσει την μεταφορά των συναλλαγών εκτός της ζώνης του Φόρου Χρηματοπιστωτικών Συναλλαγών προς το Λονδίνο ή κάπου αλλού και ενισχύει την προηγούμενη «αρχή της μόνιμης διαμονής» που λέει ότι εάν ένα μέρος της συναλλαγής έχει έδρα στη ζώνη του Φόρου Χρηματοπιστωτικών Συναλλαγών ή δρα εκ μέρους προσώπου/εταιρίας που έχει έδρα σε αυτή, τότε η συναλλαγή θα φορολογηθεί ανεξάρτητα από το πού λαμβάνει χώρα.

Η Κομισιόν λέει ότι ο συνδυασμός θα καταργήσει τα κίνητρα μετακίνησης των συναλλαγών, παρόλο που δεν έχουν πειστεί όλοι για αυτό.

Το Ηνωμένο Βασίλειο έχει ήδη επιβάλει εισφορά στους ισολογισμούς των τραπεζών, ωστόσο μια ανάλυση της Κομισιόν λέει ότι «δεν είναι δυνατό να αποφευχθούν όλες οι περιπτώσεις διπλής φορολόγησης εντός των 27».

Οι εγγυήσεις μπορεί να αποδειχθούν αμφιλεγόμενες για τη Βρετανία, το μεγαλύτερο χρηματοπιστωτικό κέντρο της Ευρώπης, η οποία δε θα μπορέσει να σταματήσει το σχέδιο και δεν έχει ψήφο προκειμένου να το τροποποιήσει, ωστόσο θα μπορούσε να αμφισβητήσει την επίδραση που θα έχει στην ενιαία αγορά.

Εκπρόσωπος της βρετανικής κυβέρνησης είπε: «Θα μελετήσουμε τώρα την πρόταση προσεκτικά για να αξιολογήσουμε τον αντίκτυπό της στα κράτη μέλη που δεν συμμετέχουν και στην ενιαία αγορά».

Πηγή: euractiv.gr