Η ρωσική κρατική εταιρεία πετρελαίου Rosneft, ενδέχεται να αυξήσει τη μεταφορά πετρελαίου προς την Κίνα κατά 9 εκατομμύρια τόνους, σύμφωνα με χθεσινές (25 Φεβρουαρίου) δηλώσεις του Ρώσου αναπληρωτή πρωθυπουργού, Arkady Dvorkovich.

pipeline_2Σύμφωνα με τον Dvorkovich, η αύξηση αυτή θα βοηθήσει στον εφοδιασμό διυλιστηρίου που προβλέπεται να κατασκευάσουν από κοινού Ρωσία και Κίνα στην πόλη Tianjin, βόρεια της Κίνας.

«Μέχρι στιγμής, δεν έχουν οριστεί συγκεκριμένες παράμετροι, αλλά σε κάθε περίπτωση οι ποσότητες πρέπει να είναι επαρκείς για την υλοποίηση του εν λόγω έργου. Αυτές υπολογίζονται να είναι περίπου 9 εκατ. τόνοι πετρελαίου, και η κινεζική πλευρά ενδιαφερέται για μια ακόμα μεγαλύτερη αύξηση», είπε ο Dvorkovich μετά τη συνάντηση της σινορωσικής επιτροπής για ενεργειακή συνεργασία στο Πεκίνο.

Την περασμένη εβδομάδα ο εκπρόσωπος της Rosneft, Vladimir Tyulin, δήλωσε ότι η εταιρεία έχει συμφωνήσει να αυξήσει τον εφοδιασμό, αλλά αρνήθηκε να προσδιορίσει την ποσότητα και τους διαδρόμους μεταφοράς.

Η αύξηση μεταφοράς πετρελαίου από τη Ρωσία στην Κίνα θα μπορούσε να ενταχθεί στην ευρύτερη επιδίωξη της Ρωσίας να ενισχύσει τις σχέσεις της με τις ταχύτατα αναπτυσσόμενες χώρες της Ασία και του Ειρηνικού, τη στιγμή που σημειώνεται μειωμένη ζήτηση από την Ευρώπη. Αυτή την εντολή είχε δώσει άλλωστε ο Ρώσος πρόεδρος στη εταιρεία φυσικού αερίου, Gazprom, η οποία έχει ήδη μειώσει τις εξαγωγές της στην Ευρώπη και την εγχώρια αγορά.

Συγκεκριμένα, η Ρωσία, που αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο παραγωγό φυσικού αερίου παγκοσμίως μετά τις ΗΠΑ, προσπαθεί εδώ και χρόνια να διασφαλίσει μια συμφωνία φυσικού αερίου με την Κίνα, που αποτελεί τον μεγαλύτερο καταναλωτή σε παγκόσμιο επίπεδο. Οι δύο χώρες ωστόσο δεν το έχουν καταφέρει μέχρι σήμερα, λόγω διαφωνιών σε ζητήματα που σχετίζονται με τις τιμές και τους διαδρόμους μεταφοράς.

Η Rosneft, μαζί με την Transneft, η οποία κατέχει το μονοπώλιο στους αγωγούς πετρελαίου, μεταφέρουν σήμερα 15εκ. τόνους αργού πετρελαίου στην Κίνα ετησίως, μέσω του Ρωσο-Κινεζικού τμήματος του αγωγού Ανατολικής Σιβηρίας-Ειρηνικού Ωκεανού, στο πλαίσιο μιας συμφωνίας που υπεγράφη το 2009. Σε αντάλλαγμα για τις μακροπρόθεσμες προμήθειες πετρελαίου, το 2009 η Rosneft έλαβε 11.5 δις € και η Trasneft 7.4 δις € σε δάνεια από κινεζικές τράπεζες.

Με βάση τις τρέχουσες τιμές, η αξία 9 εκατομμυρίων τόνων πετρελαίου ανέρχεται περίπου σε 4.5 δις €.

Θα πρέπει να αναφερθεί ότι η Rosneft έχει ανάγκη από νέα έσοδα, δεδομένου ότι απορροφά το κόστος της εξαγοράς της TNK-BP, της ρωσο-βρετανικής κοινοπραξίας, η οποία κοστίζει πάνω από 38 δις €. Από την άλλη πλευρά, η Κίνα έχει δηλώσει επανειλλημένα ότι θέλει περισσότερο ρωσικό πετρέλαιο.

Τέλος, σύμφωνα με τον Dvorkovich, η ρωσική εταιρεία έχει ξεκινήσει συνομιλίες με πιθανούς Κινέζους εταίρους σχετικά με τη συμμετοχή τους στην αναπτυξιακή εκμετάλλευση Ρωσικής Αρκτικής παγονησίδας, μια πολλά υποσχόμενη περιοχή για διμερή συνεργασία.

Πηγή: euractiv.gr