Αισιόδοξοι εμφανίστηκαν στην EurActiv οι αντιπρόσωποι των Nabucco και TAP, των αγωγών που θα μεταφέρουν φυσικό αέριο από το πεδίο Shah Deniz του Αζερμπαϊτζάν, ισχυριζόμενοι και οι δύο ότι βρίσκονται σε καλύτερη θέση για να κλείσουν τη συμφωνία. Η απόφαση του Αζερμπαϊτζάν αναμένεται τον Ιούνιο, ενώ ο εκπρόσωπος του ΤΑΡ τονίζει ότι η ιδιωτικοποίηση ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ «δεν επηρεάζει» τον αγωγό.

Οι εργασίες και των δύο αγωγών φαίνεται να βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο προετοιμασίας. Εκ πρώτης όψεως, οι δύο αγωγοί δεν φαίνονται ως «ανταγωνιστές», αφού ο Nabucco West- ένας αγωγός 1,326χλμ με διάμετρο 122-cm- έχει σχεδιαστεί προκειμένου να μεταφέρει φυσικό αέριο από τα τουρκικά σύνορα μέσω της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας και της Ουγγαρίας στον κόμβο φυσικού αερίου στο Baumbarten που βρίσκεται κοντά στη Βιέννη. [Δείτε τον χάρτη].

Ο Διαδριατικός Αγωγός (TAP) με μήκος 800χλμ και διάμετρο επίσης 122-cm, θα μεταφέρει φυσικό αέριο από τα τουρκικά σύνορα μέσω της Ελλάδας και της Αλβανίας, με ένα υποθαλάσσιο τμήμα που θα φθάνει στη Santa Foca, στο «τακούνι» της ιταλικής χερσονήσου. [Δείτε τον χάρτη].

Ωστόσο είναι προφανές ότι το φυσικό αέριο, που θα προέλθει από το πεδίο Shah Deniz II το 2017, όταν και θα είναι έτοιμοι οι δύο αγωγοί, θα είναι αρκετό μόνο για έναν εξ αυτών. Στο πιο μακρινό μέλλον, όταν το φυσικό αέριο θα είναι διαθέσιμο και από άλλες πηγές όπως το Ιράκ ή το Ιράν, η ύπαρξη δύο αγωγών θα έχει κάποιο νόημα.

Για την ώρα λοιπόν, φαίνεται ότι η απόφαση της κρατικής αζέρικης εταιρείας SOCAR για το ποια κοινοπραξία θα επιλέξει, αναπόφευκτα θα «μπλοκάρει» τον άλλο υποψήφιο.

«Ο Nabucco είναι ναυαρχίδα»

«Ο Nabucco παραμένει έργο σημαία για το Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου», είπε στη EurActiv η εκπρόσωπος της εταιρείας Nayana Jayarajan.

Ο Νότιος Διάδρομος αναφέρεται στα διάφορα έργα αγωγών που έχουν ως στόχο να μεταφέρουν φυσικό αέριο στην ΕΕ από διαφορετικές πηγές, μειώνονται την υψηλή εξάρτηση από τη Ρωσία.

Η Jayarajan είπε ότι το έργο είναι σε προχωρημένο στάδιο ανάπτυξης. Οι περιβαλλοντολογικές μελέτες, ολοκληρώθηκαν ήδη στην Ουγγαρία, και βρίσκονται «σε προχωρημένο στάδιο» σε όλες τις άλλες χώρες.

Πρόσθεσε ότι ο Nabucco έχει προχωρήσει σημαντικά και στο ζήτημα του ρυθμιστικού και νομοθετικού πλαισίου στις συμμετέχουσες χώρες.

Βάσει συμφωνίας που ανακοινώθηκε στις 10 Ιανουαρίου, η κοινοπραξία Nabucco προσέφερε στον όμιλο Shaz Deniz 50% μερίδιο εάν επιλέξει τον αγωγό αυτό για τις μεταφορές στην Ευρώπη.

«Ο ΤΑΡ έχει προχωρήσει πιο πολύ»

Ωστόσο η ιστορία ακούγεται διαφορετική από το στόμα του Michael Hoffmann, που εκπροσωπεί τον αγωγό ΤΑΡ.

Ο Hoffman είπε στη EurActiv ότι ο αγωγός ΤΑΡ βρίσκεται σε πιο προχωρημένο στάδιο από ότι ο Nabucco και επέμεινε ότι τα δημοσιεύματα που θέλουν τον ΤΑΡ να πρότεινε μερίδιο στο Αζερμπαϊτζάν μετά το Nabucco, δεν αληθεύουν.

«Ο ΤΑΡ υπέγραψε συμφωνία συνεργασίας με τα μέλη της κοινοπραξίας Shaz Deniz τον Ιούνιο του 2012. Εν συνεχεία ο ΤΑΡ υπέγραψε συμφωνία χρηματοδότησης κεφαλαιοποίησης μαζί τους την 1η Αυγούστου του 2012- ο Nabucco West υπέγραψε την ίδια συμφωνία στις 18 Ιανουαρίου του 2013. Ακόμη, ο ΤΑΡ συμφώνησε και μονογράφησε τη συμφωνία μετόχων με το Shah Deniz το Νοέμβριο του 2012, που υπογραμμίζει τη διαχείριση της εταιρείας ενσωματώνοντας τους νέους μετόχους, συμπεριλαμβανομένης της SOCAR», τόνισε.

«Ο Nabucco West δεν έχει τέτοια πρόοδο, και δε νομίζω ότι έχουν προβεί σε συμφωνία μετόχων», επεσήμανε.

Η Jayarajan από την άλλη τόνισε ότι θα υπάρξει συμφωνία μετόχων μεταξύ του Nabucco και της κοινοπραξίας Shah Deniz μετά τη θετική απόφαση του Αζερμπαϊτζάν.

Ο αξιωματούχος του ΤΑΡ είπε επίσης ότι οι διαπραγματεύσεις πάνε «εξαιρετικά καλά» για την διακυβερνητική συμφωνία, και ότι είναι «πολύ πιθανό» στα μέσα Φεβρουαρίου, να υπογραφεί η συμφωνία μεταξύ Ελλάδας, Αλβανίας και Ιταλίας.

Ερωτηθείς για τους κινδύνους ενδεχόμενης ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ, τόνισε κατηγορηματικά ότι αυτή δε θα επηρεάσει καθόλου τον ΤΑΡ.

Τρεις ρωσικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της Gazprom, είναι υποψήφιες για τη ΔΕΠΑ και τη ΔΕΣΦΑ. Συνολικά υπάρχουν 17 υποψηφιότητες από 12 χώρες.

«Ο ΤΑΡ θα κατασκευάσει ένα νέο αγωγό στην Ελλάδα, επομένως η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ δε θα μας επηρεάσει», είπε ο Hoffmann.

Πηγή: euractiv.gr