Σε τρικυμία έχει περιέλθει τα τελευταία χρόνια η ελληνική ακτοπλοΐα –όπως και άλλοι κλάδοι της Οικονομίας- η οποία κάνει προσπάθειες να επιβιώσει σε μια περίοδο βαθιάς ύφεσης.

916466Την ώρα που οι Ελληνική Οικονομία κάνει προσπάθειες να βγει από την εντατική, την ίδια ώρα, οι ναυτιλιακές εταιρείες ψάχνουν και αυτές να βρουν το στίγμα τους, καταγράφοντας, ωστόσο, όσο περνάει ο καιρός, τεράστιες ζημιές οι οποίες αγγίζουν τα 900 εκατ. ευρώ.

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιβατηγού Ναυτιλίας και διευθύνον σύμβουλος της Attica Group, Μιχάλης Σακέλλης καταγράφει –σε συνέντευξή του στην Dealnews.gr- όλα εκείνα τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος. Σκιαγραφεί και σημειώνει όσα πρέπει να γίνουν, ενώ, παράλληλα επιχειρεί να διακρίνει μια αχτίδα φωτός στο βάθος της φουρτούνας.

– Ποια είναι τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ακτοπλοΐα;

Η αύξηση των τιμών στα καύσιμα είναι αυτό που γονατίζει τις εταιρείες. Πρόκειται για αύξηση η οποία για το διάστημα 2009/2012 έχει ξεπεράσει το 100%, ενώ, παράλληλα η ακτοπλοΐα έχει υποστεί πτώση στην επιβατική κίνηση.

Την ίδια στιγμή έχουν κλείσει οι κάνουλες ρευστότητας από το τραπεζικό σύστημα. Τέλος ένα άλλο σοβαρό θέμα που προκαλεί προβλήματα στην καλή λειτουργία των Ακτοπλοϊκών μας συγκοινωνιών είναι η μη αναπροσαρμογή των μισθωμάτων των γραμμών Δημόσιας Υπηρεσίας, η υψηλή φορολόγηση και οι κρατήσεις υπέρ τρίτων, η αύξηση των χρηματοοικονομικών εξόδων και οι καθυστερήσεις εξόφλησης οφειλών του Δημοσίου.
Ο συνδυασμός όλων αυτών έχει προκαλέσει μαύρη τρύπα συνολικού ύψους 900εκατ. ευρώ. Σημειωτέον, η ακτοπλοΐα σήμερα βασίζεται σε ιδιωτικές εταιρείες οι οποίες έχουν επενδύσει 2,5 δισ. χωρίς καμία επιδότηση και χωρίς καμία άλλη βοήθεια και συμμετοχή του Δημοσίου.

– Ένα από τα σημαντικά προβλήματα του κλάδου ήταν και ο γερασμένος στόλος. Τι σχεδιασμός υπάρχει;

Δεν υπάρχει, πλέον, γερασμένος στόλος στην Ελλάδα. Μάλιστα, ο στόλος της ελληνικής ακτοπλοΐας είναι ο καλύτερος που υπάρχει αυτή τη στιγμή σε όλη την Ευρώπη για να μην πούμε και έξω από την Ευρώπη. Το 75% του επιβατικού κοινού ταξιδεύει με πλοία ηλικίας μικρότερη των δέκα ετών. Πρόκειται για τον καλύτερο και πιο σύγχρονο στόλο της Ευρώπης.

– Αλλάζει το μέλλον της Ελλάδας στην κρουαζιέρα;

Το τοπίο στην κρουαζιέρα θα αλλάξει από τη στιγμή που αλλάξουν και οι υπηρεσίες ώστε να μπορούν τα κρουαζιερόπλοια να χρησιμοποιούν τον Πειραιά ως λιμάνι αναχώρησης. Τα δεδομένα έχουν αλλάξει και φαίνεται ότι θα έχουμε πολύ θετικές εξελίξεις.

– Υπάρχουν ακόμα βήματα που πρέπει να γίνουν;

Έχουμε λίγο δρόμο ακόμα. Θα χρειαστεί λίγος χρόνος ακόμα για να προσαρμοστούν τα προγράμματα των tour operators. Επιδιώκουμε οι τουρίστες πριν επιβιβαστούν στα κρουαζιερόπλοια, να έχουν κάποιες διανυκτερεύσεις εδώ στην Ελλάδα.

– Δημοσιεύματα του Τύπου μιλούν για επέλαση ξένων funds στην ελληνική ακτοπλοΐα. Υπάρχουν επίσημες προτάσεις ξένων εταιρειών;

Δεν έχουμε προτάσεις για επενδύσεις στην ελληνική ακτοπλοΐα από ξένα κεφάλαια. Το μόνο ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί, μέχρι στιγμής, είναι αυτό της εταιρείας Grimaldi, η οποία δραστηριοποιείται και στον κλάδο των εμπορικών πλοίων και αυτή τη στιγμή διαθέτει ποσοστό πάνω από το 90% των Μινωικών γραμμών.

– Τίθεται στο τραπέζι το ζήτημα των συγχωνεύσεων εταιρειών;

Για την ώρα δεν υπάρχει δραστηριότητα στο κεφάλαιο συγχωνεύσεις. Δεν δρομολογείται κάτι απ’ όσο είμαι σε θέση να γνωρίζω.

– Ποιες οι δράσεις της ελληνικής ακτοπλοΐας στο εξωτερικό;

Ουσιαστικό άνοιγμα της ακτοπλοΐας προς το εξωτερικό δεν υπάρχει, ωστόσο, υπάρχουν μεμονωμένες περιπτώσεις πλοίων που έχουν ναυλωθεί.

– Τι δρομολογείται αυτή την περίοδο για την ακτοπλοΐα;

Αυτό που συζητείται τώρα είναι οι αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο, ωστόσο, μόνο αυτό δεν φτάνει. Πρέπει να γίνουν και άλλα, όπως το ΦΠΑ το οποίο θα πρέπει να μειωθεί και άλλο. ‘Έχουμε σχετικές προτάσεις από το Ναυτιλιακό Επιμελητήριο κα βέβαια να δούμε την διαμόρφωση του τελικού κόστους των πετρελαίων στην Ελλάδα.

– Αν και είναι νωρίς ακόμα, είναι έτοιμη η ελληνική ακτοπλοΐα να υποδεχτεί τη θερινή περίοδο;

Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες περνάνε μια πάρα πολύ μεγάλη κρίση. Θα υπάρξουν εταιρείες που μέσα στην χειμερινή περίοδο θα έχουν προβλήματα. Δεν μπορώ να εκτιμήσω κατά πόσο αυτά τα προβλήματα θα επεκταθούν και στη θερινή περίοδο. Είναι πολύ πιθανό, εταιρείες που θα έχουν προβλήματα τώρα, να μην αντέξουν την θερινή περίοδο. Αυτός είναι και ο λόγος που λέμε ότι πρέπει να παρθούν μέτρα αμέσως τώρα.

Πηγή: zougla.gr /dealnews