Η Βρετανία καταβάλει προσπάθεια να πείσει Γαλλία και Ιταλία να συμφωνήσουν στη δημιουργία Ζώνης Ελευθέρων Συναλλαγών μεταξύ ΕΕ και Ιαπωνίας, παρά τις ανησυχίες ότι μια πιθανή συμφωνία θα μπορούσε να βλάψει τις μικρές ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Οι υποστηρικτές της ιδέας, όπως η Βρετανία, η Ολλανδία και η Σουηδία, θέλουν από τους Υπουργούς Εμπορίου της ΕΕ που συναντώνται αύριο (29 Νοεμβρίου) στις Βρυξέλλες να ζητήσουν επίσημα από την Κομισιόν να ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με την Ιαπωνία.

Παρίσι και Ρώμη ωστόσο, είναι αποφασισμένοι να υπερασπιστούν τις αυτοκινητοβιομηχανίες τους έναντι του ενισχυμένου ανταγωνισμού από την Ιαπωνία, καθώς η συμφωνία για ζώνη ελευθέρων συναλλαγών με την Νότια Κορέα είχε ως αποτέλεσμα να αυξηθούν οι εισαγωγές αυτοκινήτων, όταν αυτή τέθηκε σε ισχύ τον Ιούλιο του 2011.

Μια πιθανή συμφωνία ΕΕ- Ιαπωνίας θα έφερνε μαζί τους δύο εμπορικούς εταίρους που είναι υπεύθυνοι για το 1/3 της παγκόσμιας οικονομικής παραγωγής. Ωστόσο εξαιτίας του ενδεχομένου μια τέτοια συμφωνία να ολοκληρωθεί αρκετά χρόνια μετά, πολλοί υποστηρικτές της συμφωνίας φοβούνται ότι η Ιαπωνία θα χάσει το ενδιαφέρον της.

Η Ιαπωνία, τρίτη μεγαλύτερη οικονομία παγκοσμίως, έχει εστιάσει τώρα στις κοινοβουλευτικές εκλογές που θα πραγματοποιηθούν στις 16 Δεκεμβρίου, καθώς και στη συμφωνία ελευθέρου εμπορίου στον Ειρηνικό, που το Τόκυο θεωρεί προτεραιότητα.

«Υπάρχει παράθυρο ευκαιρίας που θα μπορούσε να χαθεί εύκολα», είπε βρετανός διπλωμάτης που συμμετέχει στις συζητήσεις.

Η Ιαπωνία είναι το τρίτος μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της ΕΕ μετά τις ΗΠΑ και την Κίνα, που αντιστοιχεί σε 150δις € ετησίως σε εμπόριο αγαθών και υπηρεσιών.

Ωστόσο οι ευρωπαίοι λένε ότι οι νόμοι της χώρας σήμερα καθιστούν αρκετά δύσκολη την επιχειρηματικότητα, με κάποιες ειδικές ρυθμίσεις στα πάντα, από τη μουσική μέχρι και τα εισαγόμενα αυτοκίνητα.

Για παράδειγμα, η Ιαπωνία παρέχει προστασία πνευματικών δικαιωμάτων στη μουσική για 50 χρόνια αντίθετα με τα 70 χρόνια στον υπόλοιπο κόσμο.

«Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι τα προϊόντα μας θα μπορούν να φθάσουν στον Ιάπωνα καταναλωτή χωρίς να εμποδιστούν από νομικά προσκόμματα, ή εμπόδια ασφαλείας», είπε ένας ιταλός διπλωμάτης.

Η Βρετανία, που έχει αγοράσει τρένα υψηλής ταχύτητας από την ιαπωνική Hitachi, θέλει να διατηρήσει τον ιαπωνικό ανταγωνισμό σε μια ευρωπαϊκή αγορά που έχει κυριαρχήσει η γαλλική Alstom και η γερμανική Siemens.

Συνολικά, μια συμφωνία θα μπορούσε να αυξήσει την οικονομική παραγωγή της ΕΕ μέχρι και 1.9% ή 320 δις € μέχρι το 2020, σύμφωνα με ένα εσωτερικό έγγραφο που προετοιμάστηκε για τις συνομιλίες. Η Ιαπωνία από την άλλη θα μπορούσε να δει αύξηση της τάξεως 0.7%.

Ο δισταγμός στην Γαλλία και την Ιταλία, και σε μικρότερο βαθμό στη Γερμανία, προέρχεται από τις αμφιβολίες για το εάν το Τόκυο είναι έτοιμο να ανοίξει σημαντικά την αγορά αυτοκινητοβιομηχανίας, γεωργίας και υπηρεσιών στους ξένους ανταγωνιστές.

Γαλλία και Ιταλία λένε θα μπορούσαν να προχωρήσουν στις διαπραγματεύσεις ωστόσο προτείνουν το εμπόριο αυτοκινήτων να υποβάλλεται σε έλεγχο προκειμένου να αποφευχθεί μια δυνητική αύξηση στις εισαγωγές αυτοκινήτων.

[box type=”tick

Ιστορικό

Η Ιαπωνία αποτελεί την 3η μεγαλύτερη εθνική οικονομία παγκοσμίως, αντιστοιχώντας περίπου στο 1.9% του παγκόσμιου πληθυσμού και σχεδόν στο 9% του παγκόσμιου ΑΕΠ.

Με τις εξαγωγές στην Ιαπωνία το 2010 να είναι ύψους 44 δις €, 3,2% των συνολικών εξαγωγών της ΕΕ, η Ιαπωνία είναι η 6η μεγαλύτερη αγορά εξαγωγών για την ΕΕ μετά τις ΗΠΑ, την Ελβετία, την Κίνα, τη Ρωσία και την Τουρκία. Οι ευρωπαϊκές εξαγωγές στην Ιαπωνία είναι κυρίως στους τομείς εξοπλισμών μηχανημάτων (31,3%), χημικών προϊόντων (14,1%) και αγροτικών (11%).

Οι εισαγωγές από την Ιαπωνία είναι στους τομείς του εξοπλισμού μηχανημάτων (66,7%) και χημικών προϊόντων (7%).

[/box]

Πηγή: euractiv.gr