Ο πρόεδρος Barack Obama υπέγραψε χθες (27 Νοεμβρίου) νομοσχέδιο προστασίας των αμερικάνικων αεροπορικών εταιρειών από την καταβολή προστίμων για κάθε τόνο διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπουν τα αεροπλάνα τους όταν διασχίζουν τον εναέριο χώρο της ΕΕ, παρά την πρόσφατη κίνηση της ΕΕ να αναστείλει για ένα έτος την εφαρμογή του μέτρου.

Το νομοσχέδιο ήταν το πρώτο νομοθέτημα που συζητήθηκε στο Λευκό Οίκο και εγκρίθηκε από τη Γερουσία το Σεπτέμβριο με μια «σπάνια» ομοφωνία.

Δίνει τη δυνατότητα στον υπουργό μεταφορών των ΗΠΑ να προσφέρει ασπίδα προστασία στις αμερικανικές αερογραμμές από το Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών της ΕΕ.

Δικηγόροι είπαν ότι το νομοσχέδιο αποτελεί μια ασυνήθιστη περίπτωση νομοθεσίας, διότι ουσιαστικά εμποδίζει τις αμερικανικές εταιρείες να συμμορφώνονται με νόμους άλλης χώρας.

«Ποτέ δεν κατάλαβα γιατί οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να θέλουν να φορολογήσουν τους πολίτες μας επειδή πετούν πάνω από τον εναέριο χώρο τους, και με αυτό το νόμο έχουμε τα εργαλεία που χρειαζόμαστε για να το αποτρέψουμε και να προστατέψουμε αμερικανικές θέσεις εργασίας», είπε η Γερουσιαστής των Δημοκρατικών, Claire McCaskill.

Η Βουλή πέρασε το νομοσχέδιο παρά την ανακοίνωση της ΕΕ ότι θα «σταματήσει το ρολόι» της εφαρμογής της νομοθεσίας της για τις αερογραμμές (την ένταξή τους δηλαδή στο σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ) για ένα χρόνο.

Η ΕΕ βρίσκεται επίσης υπό ασφυκτικές πιέσεις από την Κίνα, μια από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως ανερχόμενες αγορές στον τομέα των αερομεταφορών, η οποία μάλιστα απείλησε ότι θα ακυρώσει τις παραγγελίες αεροσκαφών από την Ευρωπαϊκή Airbus, αν η ΕΕ δεν κάνει πίσω στην εφαρμογή του ETS σε όλες τις αεροπορικές εταιρείες.

Ένας αξιωματούχος της ΕΕ κατέφυγε στο Twitter για να προτείνει ότι οι ΗΠΑ δεν υποστήριξαν της προτάσεις για «πράσινες» πολιτικές.

Ο Obama,στην επινίκια ομιλία του μετά την επανεκλογή του στις 6 Νοεμβρίου, αναφέρθηκε στην κλιματική αλλαγή ως μέρος μια τριάδας ζητημάτων που αντιμετωπίζει η χώρα.

«Ως τώρα, οι πολιτικές του επανεκλεγμένου Προέδρου Obama δείχνουν ΑΚΡΙΒΩΣ ίδιες όπως στην πρώτη θητεία του. Αναρωτιέμαι, πότε θα δούμε την ανακοινωθείσα αλλαγή;» δήλωσε σε ένα tweet η Connie Hedegaard, Επίτροπος της ΕΕ για το κλίμα.

[box type=”tick

Ιστορικό

Σε μια προσπάθεια να αντιμετωπίσει τη μικρή μεν αλλά ταχέως αυξανόμενη συνεισφορά των αερογραμμών στην κλιματική αλλαγή, η Κομισιόν προέβη σε νομοθετική πρόταση τον Δεκέμβριο του 2006, εντάσσοντας τις αερογραμμές στο Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών της ΕΕ.

Η πρόταση προβλέπει επιβολή ανώτατου ορίου εκπομπών CO2 για όλα τα αεροπλάνα που προσγειώνονται ή απογειώνονται από αεροδρόμια της ΕΕ, ενώ επιτρέπει στις αερογραμμές να αγοράσουν και να πωλήσουν «πιστώσεις άνθρακα» στην αγορά άνθρακα της ΕΕ, επιβραβεύοντας έτσι τις αερογραμμές με χαμηλές εκπομπές άνθρακα.

Η νομοθεσία τέθηκε σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου του 2012. Ωστόσο κυβερνήσεις και αερογραμμές εκτός ΕΕ έχουν απειλήσει με νομική δράση ή εμπορικά αντίποινα εάν δεν λάβουν εξαιρέσεις. Η Κινεζική Ένωση Αερομεταφορών CATA τονίζει ότι η ένταξη των αερογραμμών της στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών θα κοστίσει στις αερογραμμές της 123εκ $ τον πρώτο χρόνο του συστήματος, και τριπλάσια μέχρι το 2020. Η Κίνα ζητά επίσης απαλλαγή ως αναπτυσσόμενη χώρα.

Ευρωπαίοι αξιωματούχοι λένε ότι η Κίνα έχει υψηλότερο ΑΕΠ από ό, τι η Ελλάδα ή η Πορτογαλία και αμφισβητεί το λόγο που οι επιχειρηματίες της πρέπει να εξαιρεθούν από το να πληρώνουν τους ίδιους φόρους άνθρακα όπως και οι άλλοι.[/box]

Πηγή: euractiv.gr