Κρίσιμη συνάντηση για τις διεθνείς αερογραμμές και την ένταξή τους στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών έχει σήμερα (9 Νοεμβρίου) ο Διεθνή Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας.

Ο πρόεδρος του Διεθνούς Οργανισμού Αεροπορίας, Roberto Kobeh González, αναμένεται να κάνει μια σημαντική ανακοίνωση στη συνάντηση του συμβουλίου στο Μόντρεαλ.

«Είναι κρίσιμη η συνάντηση», είπε ο Bill Hemmings, εμπειρογνώμονας σε θέματα αερογραμμών για την ΜΚΟ Transport & Environment. «Ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας είτε θα δεσμευθεί σε μια πρόταση για το επόμενο έτος, ή θα επιστρέψει στις δηλώσεις εάν ένας μηχανισμός βασισμένος στην αγορά είναι εφικτός ή όχι».

Σε μια προσπάθεια να αντιμετωπίσει τη μικρή μεν αλλά ταχέως αυξανόμενη συνεισφορά των αερογραμμών στην κλιματική αλλαγή, η Κομισιόν προέβη σε νομοθετική πρόταση τον Δεκέμβριο του 2006, εντάσσοντας τις αερογραμμές στο Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών της ΕΕ.

Η πρόταση προβλέπει επιβολή ανώτατου ορίου εκπομπών CO2 για όλα τα αεροπλάνα που προσγειώνονται ή απογειώνονται από αεροδρόμια της ΕΕ.

Προφανώς το Συμβούλιο του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας θα παρουσιάσει ένα έγγραφο εργασίας αναφορικά με την πρόοδο σε τρία δυνητικά μέτρα:

Υποχρεωτική αντιστάθμιση των εκπομπών των αερογραμμών
Υποχρεωτική αντιστάθμιση των εκπομπών των αερογραμμών συν ένα μηχανισμό παραγωγής εσόδων
Ένα παγκόσμιο σύστημα εμπορίας, παρόμοιο με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών.

Ωστόσο καμία από τις παραπάνω προτάσεις δεν είναι πιθανό να υλοποιηθεί πριν τις 30 Απριλίου του 2013, προθεσμία που έχει θέσει η ΕΕ για συμμόρφωση με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών, και αξιωματούχοι λένε ότι χρειάζεται χρονοδιάγραμμα για δράση προκειμένου να αποφευχθούν πιθανές συγκρούσεις.

«Εάν ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας καταφέρει να δείξει έναν τρόπο στην ΕΕ που να της επιτρέπει να σκεφτεί πώς το Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών μπορεί να βρεθεί σε άμεση συνάρτηση με τις παγκόσμιες προσεγγίσεις, τότε αυτό χρειάζεται σαφώς ένα σημάδι αύριο», είπε μια πηγή του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας στην EurActiv.

Μια τέτοια κίνηση θα μπορούσε να είναι «ένα σαφές χρονοδιάγραμμα που θα λέει πότε θα παρθούν αυτά τα μέτρα, θα περιέχει πρόσθετες πληροφορίες που χρειάζονται για να κάνουν οι ευρωπαίοι τις επιλογές τους και μια σαφή δέσμευση ότι θα γίνει η εν λόγω συζήτηση», συνέχισε η πηγή.

Αυτό θα επέτρεπε στην ΕΕ να δείξει ευελιξία στην προθεσμία που έχει θέσει για το Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών, είπε.

Αερογραμμές που δεν συμμορφώνονται

Σήμερα, 8 κινεζικές και δύο ινδικές εταιρείες αερογραμμών δεν κατέθεσαν τις αναφορές τους για τις εκπομπές του 2011 στην ΕΕ, ενώ το αμερικανικό Κογκρέσο έχει εξουσιοδοτήσει τις ΗΠΑ να κάνουν το ίδιο σε περίπτωση που συναινεί και ο Obama.

Η ίδια η ευρωπαϊκή βιομηχανία αερογραμμών πιέζει από την πλευρά της, με ανώτατα στελέχη να χαρακτηρίζουν «αλαζονικό» το Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών για τις Αερογραμμές λόγω του ότι παρεμβαίνει στην κυριαρχία άλλων κρατών καθώς και «τρελό» λόγω του ότι ενέχει τον κίνδυνο εμπορικού πολέμου.

Ωστόσο η ΕΕ γνωρίζει πολύ καλά ότι εάν κάνει πίσω στο ζήτημα της ένταξης των αερογραμμών στο Σύστημα εμπορίας Εκπομπών, θα προκαλούσε αντιδράσεις και από άλλους τομείς ενέργειας στην ΕΕ, ζημιώνοντας την ευρωπαϊκή νομοθεσία για το κλίμα.

«Εάν δεν επιλυθεί το αδιέξοδο μέχρι τις 30 Απριλίου, θα τρέξει αίμα», δήλωσε στην EurActiv ο Hemmings.

Προκειμένου να αποφευχθούν δυνητικές συγκρούσεις, ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας ήταν επιφορτισμένος να βρει εναλλακτικό σύστημα σε παγκόσμια βάση, και νωρίτερα μέσα στο χρόνο ο γενικός γραμματέας του Οργανισμού υποσχέθηκε να καταθέσει πρόταση μέχρι τα τέλη του 2012, εν συνεχεία ωστόσο υπαναχώρησε.

Πηγή: euractiv.gr