Για την ανάγκη ενός προϋπολογισμού «ανάπτυξης» και μιας περιφερειακής πολιτικής που θα λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες «όλων» των περιφερειών έκανε λόγο σε αποκλειστική συνέντευξη στην EurActiv.gr, η Ελένη Μαριάνου, Γενική Γραμματέας της Διάσκεψης των Παράκτιων Περιφερειών της Ευρώπης (CPMR).

Πώς προχωρούν οι διαπραγματεύσεις για τον προϋπολογισμό της ΕΕ;

Ο προϋπολογισμός της Ευρώπης μάς ανησυχεί καθώς υπάρχουν βαθιά διχασμένα συμφέροντα στο Συμβούλιο αυτήν την στιγμή. Υπάρχουν οι Φίλοι της Σύγκλισης και οι Φίλοι των καλύτερων δαπανών. Ελπίζω αυτοί που πιστεύουν ότι είναι οι Φίλοι των καλύτερων δαπανών να μην εννοούν ότι είναι των χαμηλότερων δαπανών γιατί έχουμε την εντύπωση ότι στην ουσία εκεί καταλήγει το ζήτημα. Βέβαια και εκείνοι που θεωρούν ότι είναι Φίλοι της Σύγκλισης, θα πρέπει όντως να κάνουν και καλύτερες δαπάνες.

Είναι και οι συγκυρίες -η γενικότερη οικονομική κρίση- που περιπλέκει την κατάσταση, καθώς πολλοί μπερδεύουν το σκοπό του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου, στην ουσία του προϋπολογισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με την όλη συζήτηση που γίνεται για το θέμα της λιτότητας και πόσο θα μπορέσουν να επανορθωθούν ορισμένα κράτη όπως η Ελλάδα.

Όμως ο προϋπολογισμός της Ευρώπης έχει άλλο σκοπό. Να βοηθήσει την ανάπτυξη. Δεν στοχεύει δηλαδή να καλύψει τα δημοσιονομικά προβλήματα των κρατών μελών. Δυστυχώς έχουμε βάλει και το πολυετές πλαίσιο σε αυτή την ανούσια κουβέντα για το Βορρά και το Νότο και ποιος πληρώνει ποιον -δεν αξίζει τέτοια μεταχείριση σε έναν προϋπολογισμό καθαρά αναπτυξιακό.

Γιατί θα πρέπει να το ξεκαθαρίσουμε. Ο προϋπολογισμός της Ένωσης δεν είναι σα τον εθνικό. Δεν μπορεί να έχει έλλειμμα. Και από τα χρήματα που προβλέπονται σε αυτόν 95% των δαπανών γυρίζουν ως αναπτυξιακές ενέργειες στα κράτη μέλη, σε εφαρμογή της Στρατηγικής Ευρώπη 2020, μόνο ένα 5% πηγαίνει στις λειτουργικές δαπάνες της Επιτροπής.

Αλήθεια, θεωρείτε ακόμη ζωντανή αυτή την πολιτική;

Η Στρατηγική Ευρώπη 2020 είναι η μοναδική που υπάρχει σήμερα και είναι παρούσα σε όλες τις ανακοινώσεις που κάνει η Επιτροπή αυτήν την στιγμή.

Έχουν κάνει ορισμένα βήματα μέσα από αυτήν την πολιτική 2020. Γίνεται προσπάθεια να ενταθούν σε αυτή όλοι οι νέοι κανονισμοί για την περίοδο 2014-2020, ώστε η στρατηγική και τα διαρθρωτικά ταμεία να έχουν μια επαφή και σχέση.

Οι περιφέρειες έχουν πραγματικά εμπλακεί διάλογο ή μόνο τα εθνικά κράτη;

Όχι, τα κράτη μόνο δυστυχώς. Και εμείς ως CPMR αυτό είναι που λέμε ότι λείπει. Έλειπε από την στρατηγική της Λισαβόνας και λείπει και από αυτήν την στρατηγική. Παρ’ όλο που τώρα η επιτροπή έχει πει ότι θα υλοποιηθεί η εταιρική σχέση συνεργασίας με τα κράτη μέλη, στη CPMR είχαμε πει πολύ νωρίς ότι η σύμβαση συνεργασίας είναι μεν θετικό βήμα γιατί αναγκάζει τα κράτη μέλη να προχωρήσουν σε συγκεκριμένο σχεδιασμό, ωστόσο η σχέση αυτή θα έπρεπε να συμπεριλαμβάνει και ένα εδαφικό κομμάτι, το οποίο θα υπέγραφε κάθε κράτος μέλος με τις Περιφέρειες του και το οποίο θα πλαισίωνε τις εθνικές πολιτικές ενώ θα αποτελούσε το συνδετικό κρίκο μεταξύ των εθνικών πολιτικών και του κάθε κοινωνικοοικονομικού παράγοντα σε τοπικό επίπεδο.

Θα προσπαθήσετε να επιβάλετε ένα τέτοιο τοπικό σύμφωνο;

Προσπαθήσαμε, η Επιτροπή ήταν θετική, αλλά τα κράτη μελή δε το θέλουν με τίποτα. Όταν μάλιστα η Επιτροπή προσπάθησε να το περάσει στον κανονισμό για την Εταιρική Σχέση Συνεργασίας, η Δανέζικη Προεδρία το έβγαλε έκτος.

Τώρα ίσως σε κάποια κράτη μέλη που έχουν ισχυρή περιφερειακή διοίκηση να υπογράφουν τέτοιες συμβάσεις. Εμείς όμως θέλαμε να είναι από την αρχή μέρος του σχεδίου για να επιτρέψει στις περιφέρειες να έχουν λόγο στη διαμόρφωση των Εθνικών Στρατηγικών Σχεδίων και έτσι να υπάρχει κάποιος σύνδεσμος ανάμεσα στις αναπτυξιακές ενέργειες των μεν και των δε.

Η CPMR τι ρόλο έχει παίξει σε αυτή τη διαπραγμάτευση;

Οφείλω να πω ότι η CPMR σαν οργανισμός πάντοτε είχαμε πολύ συγκεκριμένες προτάσεις και πάντα πριν από τις επίσημες προτάσεις τις επιτροπής ή του Συμβουλίου κτλ. Έτσι και σε αυτή τη διαπραγμάτευση είχαμε καταθέσει τις θέσεις μας.

Προτού βγουν οι προτάσεις της επιτροπής για το θέμα και των διαρθρωτικών ταμείων και του προϋπολογισμού είχαμε δώσει τις θέσεις μας -και κάποιες αποτυπώνονται στους κανονισμούς που έχουν προταθεί. Είχαμε μιλήσει για την εταιρική σχέση και για τις μακροπεριφέρειες -ως συνέχεια των ευρωπεριφερειών- αλλά και για τις θαλάσσιες δραστηριότητες.

Εμείς σαν CPMR είμαστε πολύ βασισμένοι εδαφικά. Και όλες οι επαρχίες μας, όλες οι επιτροπές μας είναι ακριβώς μακροπεριφέρειες. Έχουμε την Μαύρη θάλασσα, που την έχει μάλιστα έλληνας, ο περιφερειάρχης ΑΜΘ είναι ο πρόεδρος. Την Μεσογειακή, τώρα κάνουμε την Αδριατική. Έχουμε τον Ατλαντικό, έχουμε την Βόρεια Θάλασσα, έχουμε το όλο σχήμα της CPMR πρώτου βγει η μόδα των μακροπεριφερειών, είχαμε ήδη μακροπεριφέρειες .

Για τον προϋπολογισμό που προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ποια είναι η θέση της CPMR;

Και στον προϋπολογισμό ήμασταν οι μοναδικοί που μόλις είδαμε την αναθεώρηση και την είσοδο της Κροατίας, παρά την αύξηση των ποσών στην πραγματικότητα ο προϋπολογισμός που πήγαινε για την πολιτική της συνοχής έπεσε κατά πολύ. και το επισημάναμε αμέσως. Τώρα γίνονται συζητήσεις για μείωση του προϋπολογισμού. Οι πιο πολύ λένε 100εκατ, άλλοι θέλουν 200εκ €.

Με ποιο τρόπο θα εφαρμοστούν αυτές οι μειώσεις; Η πρόταση της Επιτροπής είναι να περικοπούν τα χρήματα των «εύρωστων» οικονομικά περιφερειών.

Εμείς πάντα λέγαμε ότι η πολιτική της συνοχής δεν είναι των φτωχών μόνο, είναι η πολιτική όλων των περιφερειών, γιατί όλες οι περιφέρειες ανάλογα με το που βρίσκονται έχουνε προβλήματα, διαφορετικές ανάγκες. Δηλαδή δεν θα υποβάλουν όλες ίδιου τύπου προγράμματα, ούτε ίδιου τύπου χρηματοδότηση, ούτε του ίδιου τύπου στρατηγικές επενδύσεων θέλουμε, γιατί ο καθένας έχει τις δικές του προτεραιότητες, την δική του αντιμετώπιση.

Γι αυτό και κινητοποιηθήκαμε και κάναμε επαφές και με τον πρόεδρο του Κοινοβουλίου, κ. Schulz και στείλαμε και μια επιστολή στους 27 Πρεσβευτές των κρατών μελών, για να υπενθυμίσουμε στον κόσμο, ότι υπάρχουν μειώσεις και μάλιστα συγκεκριμένα στην περιφερειακή πολιτική και σε περιφέρειες κρατών μελών που είναι καθαροί συνεισφέροντες. Ανάλογες κινήσεις κάνουν οι περιφέρειες και σε εθνικό επίπεδο πιέζοντας τις δικές τους κυβερνήσεις.

Για τις ενδιάμεσες περιφέρειες ποια θα είναι η εξέλιξη;

Ως CPMR είμαστε υπέρ. Αν θέλουμε πραγματικά να έχουμε μακροπρόθεσμη πολιτική θα πρέπει να δώσουμε το δικαίωμα στις περιφέρειες που έχουν το ίδιο ΑΕΠ να αντιμετωπίζονται με τον ίδιο τρόπο. Και από την στιγμή που έχεις κάποιον που είναι 75% του μ.ο. του ευρωπαϊκού ΑΕΠ και πάει στο 76% και ξαφνικά του λες ότι θα πάρει πολυ λιγότερα η και καθόλου χρήματα, υπάρχει ζήτημα. Γι αυτό και λέμε να κάνουμε μια κατηγορία που θα είναι σα μαξιλάρι, για όσες περιφέρειες κινούνται μεταξύ 75% και 90% του μ.ο. του Ευρωπαϊκού ΑΕΠ.

Ιστορικό

Η Διάσκεψη των Παράκτιων Περιφερειών της Ευρώπης (CPMR) ιδρύθηκε το 1973 και αποτελεί έναν ανεξάρτητο από τα θεσμικά όργανα της ΕΕ οργανισμό, που έχει ως στόχο την στήριξη των Ευρωπαϊκών Περιφερειών και την προώθηση των αιτημάτων τους, καθώς και την ενίσχυση της περιφερειακής και διαπεριφερειακής συνεργασίας σε όλα τα επίπεδα.

Οι δραστηριότητές της στοχεύουν παράλληλα στην επίτευξη ισορροπίας μεταξύ των περιφερειών της Ευρώπης, αυξάνοντας ωστόσο και τον περιφερειακό ανταγωνισμό. Εστιάζει σε πολιτικές με υψηλό εδαφικό αντίκτυπο όπως οι μεταφορές, η γεωργία και η αγροτική ανάπτυξη, η έρευνα και η καινοτομία, όπως και η απασχόληση και η κοινωνική ένταξη.

Παράλληλα στοχεύει στην ενίσχυση της θαλάσσιας διάστασης της Ευρώπης, υπογραμμίζοντας τη σημασία μιας ολοκληρωμένης ευρωπαϊκής θαλάσσιας πολιτικής.

Πηγή: euractiv.gr