Μπήκαν και επισήμως οι υπογραφές στο Μνημόνιο Κατανόησης μεταξύ της Ελλάδας, της Ιταλίας και της Αλβανίας για την δήλωση αποδοχής συνεργασίας στην κατασκευή του αγωγού Trans Adriatic Pipeline (ΤΑΡ).

Το μνημόνιο υπέγραψαν στην Νέα Υόρκη, στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ , οι υπουργοί Εξωτερικών των τριών χωρών κ.κ. Δ.Αβραμόπουλος, G.Terzi και Ε.Panariti, με προοπτική, να ακολουθήσει σε μεταγενέστερη φάση και μετά τις σχετικές διεργασίες και διαβουλεύσεις η υπογραφή σχετικής συμφωνίας.

Ο Διαδριατικός Αγωγός (ΤΑΡ) θα ανοίξει τον επονομαζόμενο «Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου» στην Ευρώπη και θα προσφέρει διέξοδο στην αγορά, για την προμήθεια φυσικού αερίου από την Κασπία θάλασσα και τη Μέση Ανατολή. Το έργο έχει σχεδιαστεί με στόχο να αυξήσει τη μεταφορική ικανότητα από 10 σε 20 κυβικά μέτρα ετησίως, εξυπηρετώντας παράλληλα τον στόχο της ΕΕ περί μείωσης της εξάρτησης από το ρωσικό φυσικό αέριο.

Ο αγωγός ΤΑΡ, μήκους 520χμ, θα ξεκινά τη διαδρομή του από τη Θεσσαλονίκη διασχίζοντας έπειτα την Αλβανία για να εισέλθει στα βάθη της Αδριατικής και για απόσταση 115 χμ μέχρι το Μπρίντιζι της Ιταλίας. Ένα από τα πλεονεκτήματα του ΤΑΡ φαίνεται να είναι το γεγονός ότι η Statoil ελέγχει το 25% των πόρων στο πεδίο φυσικού αερίου Shah Deniz.

Με την παρουσία Αμερικανών αξιωματούχων, όπως αναφέρει η ιστοσελίδα του αγωγού ΤΑΡ, Ελλάδα, Ιταλία και Αλβανία υπέγραψαν και επίσημα την πολιτική στήριξή τους στο έργο.

“Ο αγωγός ΤΑΡ θα συμβάλει σημαντικά στην ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης, στη διαφοροποίηση των διόδων μεταφοράς του αερίου και ταυτόχρονα, θα δημιουργήσει ανάπτυξη και θέσεις εργασίας για τις οικονομίες μας σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς”, τόνισε ο υπουργός Εξωτερικών, Δημήτρης Αβραμόπουλος, κατά τη χθεσινοβραδινή υπογραφή του Μνημονίου Κατανόησης Ελλάδας-Ιταλίας-Αλβανίας, σχετικά με τον αγωγό Trans Adriatic Pipeline, με το οποίο οι τρεις χώρες εκφράζουν την πρόθεσή τους να συνεργασθούν για την υλοποίηση του σχεδίου.

Ο υπουργός Εξωτερικών, ευχαρίστησε τους ομολόγους του της Ιταλίας και της Αλβανίας, Terzi και Panariti αντίστοιχα, “για την πολύ καλή συνεργασία που είχαμε”, όπως ανέφερε, “και που μας επέτρεψε να υπογράψουμε το Μνημόνιο Κατανόησης, το οποίο αποτελεί σημαντικό βήμα σε μια διαδικασία που μπορεί να οδηγήσει στην υλοποίηση ενός ενεργειακού ζωτικού έργου, όχι μόνο για τις χώρες μας, αλλά και για την Ευρώπη συνολικά”.

Επισήμανε ότι “το έργο αυτό μπορεί επίσης να λειτουργήσει ως καταλύτης για την ενίσχυση της συνεργασίας μας σε πολλά άλλα ζητήματα κοινού ενδιαφέροντος και να προάγει τις σχέσεις μεταξύ των χωρών μας” και υπογράμμισε: “θα έχουμε περισσότερες συζητήσεις και συντονισμό εντός των επόμενων ημερών και εβδομάδων, έτσι ώστε να προχωρήσουμε στην υπογραφή μιας τελικής συμφωνίας που θα ενισχύσει τη συνεργασία μας με την κοινοπραξία του ΤΑΡ”.

«Θέλουμε να ευχαριστήσουμε τις κυβερνήσεις Ιταλίας, Ελλάδας και Αλβανίας για αυτή την σαφή ένδειξη πολιτικής στήριξης στον αγωγό ΤΑΡ», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του αγωγού, Kjetil Tungland. Συνέχισε λέγοντας ότι «πρόκειται για ακόμα ένα μεγάλο βήμα του έργου καθώς και απόδειξη της εμπορικής και τεχνικής δυναμικής του όπως και του σημαντικού οφέλους που θα προσδώσει σε αυτές τις χώρες».

Ικανοποίηση στις Βρυξέλλες

Την ικανοποίησή τους στην υπογραφή του Μνημονίου Συνεργασίας εξέφρασαν σήμερα το πρωί (28 Σεπτεμβρίου) οι Βρυξέλλες.

«Πρόκειται για ακόμα ένα σημαντικό βήμα προς τον σκοπό μας, να εξασφαλίσουμε φυσικό αέριο απευθείας από την Περιοχή της Κασπίας», δήλωσε ο Επίτροπος Ενέργειας, Oettinger.

Ιστορικό

Ο «Νότιος Διάδρομος φυσικού αερίου» αντιμετωπίζεται ως ο «νέος δρόμος του μεταξιού» για τις μεταφορές και την ενέργεια μεταξύ της Ευρώπης και της περιοχής της Κασπίας.

Ο TAP θα έχει εκτείνεται στα 10 δις κυβικά μέτρα ετησίως. Η μεταφορική ικανότητα του αγωγού μπορεί όμως να αυξηθεί στα 20 κυβικά μέτρα/έτος.

Επιπρόσθετα, ο ΤΑΡ θα προσφέρει έναν υπόγειο χώρο αποθήκευσης, η δυνατότητα εγκατάστασής του οποίου ερευνάται προς το παρόν στην Αλβανία, όπως επίσης και αντίστροφη δυνατότητα ροής ύψους 8.5 κυβικών μέτρων, προοπτικές οι οποίες θα καλύπτουν τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και στα Βαλκάνια τις ενεργειακές τους απαιτήσεις.

Πηγή: euractiv.gr