Το καλοκαίρι τελείωσε, τα σχολεία άνοιξαν και οι γονείς βρισκόμαστε πάλι μπροστά στα προβλήματα της καθημερινότητας. Πρωινό ξύπνημα, σχολείο, διάβασμα, φαγητό των παιδιών και φυσικά η επιμονή τους να μην τρώνε φρούτα και λαχανικά. Δύσκολη αλλά απαραίτητη η προσπάθεια μας για να τα μυήσουμε στην κατανάλωση τους. Να μερικά βήματα που μπορούμε να ακολουθήσουμε για να το πετύχουμε.

  1. Αφήνουμε τα παιδιά να διαλέξουν μόνα τους φρούτα και λαχανικά και κάθε εβδομάδα να δοκιμάζουν κάτι καινούργιο. Πρέπει όμως να γνωρίζουν ότι αν δεν τους αρέσουν δεν είναι υποχρεωμένα να τα φάνε. Το πιθανότερο βέβαια είναι ότι θα τα καταναλώσουν με ευχαρίστηση αφού θα τα έχουν διαλέξει και ετοιμάσει μόνα τους.
  2. Τα παιδιά λατρεύουν τα χρώματα, τα σχήματα και τα αρώματα. Τα αφήνουμε λοιπόν να μυρίσουν και να αγγίξουν τα φρούτα, κυρίως αυτή την εποχή που υπάρχει μεγαλύτερη ποικιλία και τους ζητούμε με τη μορφή παιχνιδιού να μας τα περιγράψουν.
  3. Ενθαρρύνουμε τα παιδιά μας να χρησιμοποιούν ονόματα για τα προϊόντα, π.χ. «Μάτα, η Ντομάτα» ή «Αιμίλιος, το Μήλο».
  4. Αγοράζουμε μαζί σπόρους την άνοιξη και τους δείχνουμε πώς τα φυτεύουν. Τα αφήνουμε να τα καλλιεργήσουν, να τα ποτίσουν, να τα δουν να μεγαλώνουν και είναι βέβαιο ότι θα τους φανούν πολύ νόστιμα.
  5. Παίζουμε με το παιδί παιχνίδια γευσιγνωσίας. Επιλέγουμε 4-5 διαφορετικά φρούτα, τα κόβουμε σε μικρά κομμάτια και τα τοποθετούμε σε ένα πιάτο που έχουμε χωρίσει σε τμήματα. Παίρνουμε ένα ζάρι και γράφουμε πάνω σε αυτό τα είδη των φρούτων που υπάρχουν στο πιάτο. Ρίχνουμε το ζάρι και το παιχνίδι ξεκινά.. Πρέπει να είναι σαφές στο παιδί ότι δεν είναι υποχρεωμένο να φάει όλο το κομμάτι του φρούτου εάν δεν του αρέσει, αρκεί να το δοκιμάσει. Την επόμενη φορά επαναλαμβάνουμε το παιχνίδι, εντάσσοντας νέες γεύσεις.
  6. Αποφεύγουμε να δίνουμε στα παιδιά σκληρά ή κατεψυγμένα λαχανικά. Τα παροτρύνουμε να δοκιμάζουν φρέσκα, ωμά λαχανικά.
  7. Τους επιτρέπουμε να μας βοηθούν στην κουζίνα. Μπορούν να πλύνουν τα λαχανικά και να τα κόψουν με το μαχαίρι του βουτύρου ώστε να μην υπάρχει ο κίνδυνος να κοπούν.
  8. Όταν μεγαλώσουν λίγο, θα θέλουν να δουν σε πόσα διαφορετικά σχήματα μπορούν να τα κόψουν, πόσο γρήγορα μπορούν να το κάνουν κ.ο.κ.
  9. Μπορούμε κάθε εβδομάδα να φτιάχνουμε πολύτιμα καρτελάκια με θετικά μηνύματα (π.χ. μου αρέσουν τα ώριμα, γλυκά πορτοκάλια!) και να τα κολλάμε επάνω στο ψυγείο. Στις μέρες μας άλλωστε, μπορούμε να βρούμε στο εμπόριο και έτοιμα μαγνητικά με μηνύματα που θα τραβήξουν την προσοχή τους.
  10. Χρησιμοποιούμε την φαντασία μας, επινοούμε ιστορίες με πειρατές, πολεμιστές, νεράιδες και μάγισσες που κρύβονται μέσα σε δάση και θάμνους ή κρατούν καλάθια με ώριμα φρούτα αντίστοιχα.
  11. Σερβίρουμε πάντα στο τραπέζι τόσο στο μεσημεριανό, όσο και στο βραδινό γεύμα, μια σαλάτα.
  12. Εάν φτιάξουμε ένα απλό και γρήγορο φαγητό, π.χ. μακαρόνια με τυρί, θα ήταν συνετό να τα συνοδεύσουμε με μια σάλτσα από λαχανικά που υπάρχουν τη δεδομένη στιγμή στο ψυγείο μας ή μια σαλάτα λαχανικών ή λαχανικά στον ατμό. Το πιθανότερο είναι ότι τα παιδιά θα φάνε λιγότερα μακαρόνια γιατί θα χορτάσουν από τα λαχανικά.
  13. Δίνουμε στα παιδιά για σνακ φρέσκα ή αποξηραμένα φρούτα, ή το χυμό τους ή ακόμα και ζελέ με κομμάτια φρέσκων φρούτων.
  14. Μαθαίνουμε στα παιδιά το «τεστ του ουράνιου τόξου»! Κάθε φορά πρέπει να τσεκάρουν εάν στο πιάτο τους υπάρχουν δύο-τρία διαφορετικά χρώματα του ουράνιου τόξου. Τα φρούτα & τα λαχανικά, που έχουν τόσα θρεπτικά στοιχεία, έχουν πολλά χρώματα οπότε θα κάνουν το πιάτο τους να περνάει τα τεστ με ευκολία και με αυτόν τον τρόπο θα εξασφαλίσουμε και την ποικιλία στο φαγητό τους.
  15. Τοποθετούμε ένα καλάθι με φρέσκα φρούτα σε εμφανές σημείο του σπιτιού όπου φαίνονται και τα παιδιά έχουν εύκολη πρόσβαση.
  16. Βάζουμε σε τάπερ ή πλαστικά σακουλάκια στο ψυγείο καρότα ή ρεπανάκια σε λωρίδες, σταφίδες πλυμμένες, μπουκετάκια από μπρόκολο και κουνουπίδι. Τα εκπαιδεύουμε από μικρή ηλικία να παίρνουν για κολατσιό στο σχολείο αυτά που έχουμε προετοιμάσει από το σπίτι. Έτσι, θα καταναλώνουν λιγότερες επεξεργασμένες τροφές.
  17. Φτιάχνουμε πρωτότυπες σαλάτες, ανακατεύοντας φρούτα και λαχανικά, σπόρους σιταριού, σταφίδες και καρπούς, τα οποία αποτελούν και εξαιρετικές πηγές σιδήρου.
  18. Αποφεύγουμε να χρησιμοποιούμε σως. Μπορούμε εναλλακτικά να χρησιμοποιήσουμε γιαούρτι με χαμηλά λιπαρά.
  19. Χρησιμοποιούμε όσα περισσότερα φρέσκα μυρωδικά μπορούμε στις σαλάτες μας.
  20. Περιχύνουμε τις σαλάτες μας με λεμόνι ή λίγο μηλόξυδο ή ακόμα και μπαλσάμικο ξύδι.
  21. Φτιάχνουμε λαχανικά στο φούρνο. Τα παιδιά δεν θα αντισταθούν. Ξεφλουδίζουμε και κόβουμε τα λαχανικά, που θέλουν περίπου την ίδια ώρα να ψηθούν (κρεμμύδια, καρότα, πατάτες, κολοκύθια, σκόρδα), τα βάζουμε σε ένα ταψάκι με μια λαδόκολλα ή σε ένα πυρέξ, ανακατεύουμε με φρέσκα ή ξερά μυρωδικά, πασπαλίζουμε με ρίγανη ή δενδρολίβανο και τα ψήνουμε για μισή ώρα σε μέτριο φούρνο.
  22. Ψήνουμε ολόκληρα μήλα ή αχλάδια και ρίχνουμε από πάνω μέλι, κανέλλα ή/ και λίγο χυμό πορτοκαλιού.
  23. Στίβουμε φρέσκους χυμούς ή βάζουμε στο μπλέντερ διάφορα λαχανικά & φρούτα.
  24. Φτιάχνουμε σπιτικό παγωτό με φρούτα ή γρανίτες.
  25. Βρίσκουμε ασυνήθιστα, χαρούμενα πιάτα σερβιρίσματος. Θα τους είναι ευχάριστο να χρησιμοποιήσουν τέτοια σκεύη.

Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως το καλύτερο παράδειγμα για τα παιδιά μας είμαστε εμείς οι ίδιοι. Τα παιδιά μας, αντιγράφουν τις δικές μας συνήθειες και δυστυχώς, έχουν την τάση να αντιγράφουν τις κακές παρά τις καλές μας συνήθειες! Ας είμαστε επομένως λίγο πιο προσεκτικοί.

Της Μαρίνας Παπάζογλου – Διαιτολόγος/Διατροφολόγος

Πηγή : diatrofi.gr