Αυστηρότερους κανόνες για τον έλεγχο των οχημάτων προτείνει η Κομισιόν, απαιτώντας για πρώτα φορά τεχνικούς ελέγχους για όλες τις μοτοσικλέτες και τα σκουτεράκια. Σύμφωνα με στοιχεία, περισσότερα από 5 άτομα πεθαίνουν κάθε μέρα σε τροχαία ατυχήματα στην Ευρώπη λόγω τεχνικών αστοχιών.

Την Παρασκευή (13 Ιουλίου) ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Siim Kallas, ανακοίνωσε τη νέα πρόταση μετά την ανησυχητική αύξηση στα τροχαία ατυχήματα, που την τελευταία δεκαετία είχαν μειωθεί στο 50%.

Ο Kallas ανακοίνωσε επίσης τις νέες προτάσεις για τον έλεγχο των οχημάτων, με την Κομισιόν να πιστεύει ότι θα σώσουν πάνω από 1,200 ζωές και θα αποτρέψουν περισσότερα από 36,000 ατυχήματα που συνδέονται με τεχνικά ελαττώματα.

Ο τεχνικός έλεγχος των σκούτερ και των μοτοσικλετών θα καταστεί υποχρεωτικός σε όλη την ΕΕ σύμφωνα με τη νέα νομοθεσία, αφού τα δίκυκλα αποτελούν την ομάδα υψηλότερου κινδύνου, τονίζει η Κομισιόν.

Σε περίπτωση που εγκριθούν οι νέες προτάσεις, τότε 9 χώρες της ΕΕ που δεν εφαρμόζουν τεχνικούς ελέγχους σε μοτοσικλέτες και σκούτερ, θα αναγκαστούν να το κάνουν.

Σύμφωνα με το νέο «πακέτο τεχνικών ελέγχων», τα παλιά οχήματα θα υποχρεούνται να υποβληθούν σε πρώτο έλεγχο μετά από 4 χρόνια, και εν συνεχεία κάθε 2 χρόνια.

Τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι η διάρκεια ζωής των τεχνικών ελαττωμάτων αυξάνεται δραματικά μετά από 5 χρόνια. Αυτοκίνητα και ημιφορτηγά (μέχρι και 3,5 τόνους) που έχουν πάνω από 160.000 χλμ μετά από 4 χρόνια, θα υποβάλλονται σε ετήσιους τεχνικούς ελέγχους.

«Φόρος επί της φτώχειας»

Ωστόσο η Ομοσπονδία Ευρωπαίων Μοτοσικλετιστών εξέφρασε δυσαρέσκεια για τις προτάσεις χαρακτηρίζοντάς τες «άδικες», διότι στοχοποιούν μόνο τα δίκυκλα, και τόνισε ότι η υφιστάμενη οδηγία της ΕΕ για τον τεχνικό έλεγχο των αυτοκινήτων, φορτηγών, ταξί και άλλων οχημάτων, είναι ανεπαρκής.

Η Ομοσπονδία είπε ότι οι νέες προτάσεις θα κοστίσουν στους κατόχους δίκυκλων περίπου 1.2δις € ετησίως στα πρόσθετα λειτουργικά κόστη.

«Δεν είναι τίποτα παρά ένας φόρος επί της φτώχειας για εκείνους που δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά ένα νέο όχημα κάθε 3 χρόνια», τόνισε η γενική γραμματέας της Ομοσπονδίας, Aline Delhaye. «Με όρους χρόνου και χρήματος, το κόστος για τους πολίτες θα είναι αστρονομικό, ενώ δε θα τους επιστραφεί κανένα όφελος. Αυτό είναι απαράδεκτο».

Αύξηση των θανάσιμων ατυχημάτων

Ο Kallas επεσήμανε ότι στόχος της νέας οδηγίας είναι να απομακρύνει τα ανασφαλή οχήματα από τους δρόμους.

«Εάν οδηγείς ένα αμάξι που δεν είναι κατάλληλο να είναι στους δρόμους, θέτεις σε κίνδυνο τον εαυτό σου και όλους όσους είναι μέσα στο αμάξι σου…. Ακόμη είσαι κίνδυνος για όλους τους άλλους οδηγούς γύρω σου», τόνισε.

Το 2011 τα θανάσιμα ατυχήματα έφθασαν σε επίπεδα ρεκόρ στην ΕΕ (30,900) – συμπεριλαμβανομένων των πεζών. Το 2009, τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, οι θάνατοι μοτοσικλετιστών ήταν στο 16%, 20% ήταν πεζοί και 47% οδηγοί αυτοκινήτων.

Τα θανάσιμα οδικά ατυχήματα στη Σουηδία αυξήθηκαν 18% πέρυσι και σχεδόν 10% στη Γερμανία, χώρες δηλαδή με παραδοσιακά καλά πρότυπα ασφαλείας. Η Βρετανία είχε αύξηση 6% ενώ Φινλανδία και Πολωνία 7%.

Πηγή: euractiv.gr