Η κοινοπραξία που στηρίζει τον South Stream αναμένεται να λάβει τελική επενδυτική απόφαση εντός μηνών, αναφέρει ο επικεφαλής του δεύτερου μεγαλύτερου μετόχου, της ιταλικής Eni energy.

Ο επικεφαλής της Eni, Paolo Scaroni, είπε την Κυριακή (15 Ιουλίου) ότι και οι 4 εταίροι έχουν ενδιαφέρον για το αγωγό, ωστόσο πρέπει πρώτα να εξετάσουν όλες τις λεπτομέρειες πριν λάβουν την τελική απόφαση.

Ο South Stream είναι κοινό έργο της ρωσικής Gazprom, της Eni, της γερμανικής Wintershall Holding και της γαλλικής Electricité de France (EDF). Έχει σχεδιαστεί να μεταφέρει μέχρι και 63δις κ.μ. ρωσικού φυσικού αερίου ετησίως κάτω από τη Μαύρη Θάλασσα στην Ευρώπη, με τις πρώτες παραδόσεις να ξεκινούν το 2015.

Η Eni είναι εταίρος της Gazprom στην κατασκευή του παράκτιου τμήματος του South Stream. Πέρυσι, η Τουρκία συμφώνησε να αφήσει να περάσουν οι αγωγοί του South Stream από την οικονομική της ζώνη στη Μαύρη Θάλασσα, επιτρέποντας στον αγωγό να παρακάμψει την Ουκρανία, που θεωρείται προβληματική για την Ρωσία.

Η Ουκρανία όπως είναι φυσικό δεν θέλει τον South Stream, καθώς θα έρθει αντιμέτωπη με μείωση στην διαμετακόμιση του φυσικού αερίου από το έδαφός της, και ως εκ τούτου και με μείωση στα έσοδα από τους φόρους διαμετακόμισης.

Η Gazprom κατέχει το 50% του South Stream, που εκτιμάται ότι θα κοστίσει πάνω από 15δις €. Η Eni έχει το 20%, ενώ EDF και Wintershall από 15%. Βάσει του σχεδίου, 30% της χρηματοδότησης θα πληρωθεί από τους κατόχους, ενώ το 70% από χρηματοδότηση πιστωτών.

Αξιωματούχοι του South Stream συχνά αναφέρουν διαφορετικές ημερομηνίες αναφορικά με την λήψη της τελικής απόφασης καθώς και πότε θα ξεκινήσει η κατασκευή του.

Ο αγωγός South Stream βρίσκεται σε έντονο ανταγωνισμό με άλλους αγωγούς στο Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου, μεταξύ των οποίων και ο Nabucco, που αρχικά σχεδιάστηκε για να μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν στο Baumgarten, τον ίδιο κόμβο φυσικού αερίου κοντά στη Βιέννη, που θα χρησιμοποιήσει και ο South Stream.

Ωστόσο οι πρόσφατες εξελίξεις δείχνουν ότι η κύρια ραχοκοκαλιά του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου θα είναι ο Αγωγός Trans-Anatolia (TANAP) μέσω της Τουρκίας, ενώ ο «κλασσικός Nabucco» θα υποβαθμιστεί σε «Nabucco West», μια μικρότερη εκδοχή του Nabucco, που θα περνά μόνο από ευρωπαϊκό έδαφος.

Καμία επίσημη ανακοίνωση στην Κομισιόν

Η Ρωσία θέλει η ΕΕ να περιλάβει τον South Stream στα έργα TEN-E, να θεωρηθεί δηλαδή «έργο ευρωπαϊκού συμφέροντος» όντας έτσι ικανό για ευρωπαϊκή βοήθεια. Ωστόσο η Κομισιόν, επιβεβαίωσε χθες (16 Ιουλίου) ότι δεν έχει λάβει κάποια ενημέρωση αναφορικά με τον South Stream.

Η Κομισιόν δεν βλέπει τον South Stream ως μέσο βελτίωσης της ενεργειακής ασφάλειας της ΕΕ, κυρίως επειδή το φυσικό αέριο προέρχεται από τη Ρωσία. Ωστόσο, οι Βρυξέλλες λένε ότι τα κράτη μέλη της ΕΕ είναι ελεύθερα να επιλέξουν τις προτεραιότητες έργων υποδομών που θέλουν τα ίδια, εφόσον βέβαια γίνεται σεβαστή η ευρωπαϊκή νομοθεσία για την ενέργεια.

Ωστόσο εάν ένα έργο υποδομής θέλει να εξαιρεθεί από τον κανονισμό της ΕΕ για την ενέργεια (εξαίρεση Πρόσβασης Τρίτου Μέρους), πρέπει να κοινοποιηθεί και να εγκριθεί από την Κομισιόν. Η ευρωπαϊκή νομοθεσία απαιτεί από τις νέες υποδομές να διαφυλάττουν το ήμισυ της ικανότητάς τους σε άλλους πιθανούς διαχειριστές. Η Gazprom το θεωρεί αυτό απώλεια πόρων, καθώς μειώνει στο ήμισυ τις μελλοντικές της παροχές.

Οι εθνικές αρχές μπορούν να ζητήσουν εξαιρέσεις από την Πρόσβαση Τρίτων Μερών. Σύμφωνα με τις οδηγίες φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού της ΕΕ, η εθνική διαχειριστική αρχή αξιολογεί το αίτημα εξαίρεσης και η απόφαση αυτή εν συνεχεία πρέπει να εγκριθεί από την Κομισιόν.

Η γνώμη της Κομισιόν είναι δεσμευτική.

Πηγή: euractiv.gr