Με σκεπτικισμό βλέπει το Κοινοβούλιο τα σχέδια της Κομισιόν περί διευκόλυνσης των μέτρων περιορισμού του θορύβου των αεροδρομίων. Ο αρμόδιος ευρωβουλευτής επί του θέματος, τόνισε ότι η Επιτροπή βάζει τα οικονομικά συμφέροντα πάνω από τις ανησυχίες των πολιτών.

Η Κομισιόν θέλει να τερματίσει «πολλές αντιφάσεις» του τρόπου που εφαρμόζονται τα μέτρα περιορισμού του θορύβου των αερολιμένων σε όλη την ΕΕ, λέγοντας ότι ίσως εμποδίσουν την ανάπτυξη περαιτέρω δυναμικότητας στα ήδη πολυπληθή αεροδρόμια της ΕΕ.

«Οι αποφάσεις περιορισμού των επιπέδων θορύβου πρέπει να εξισορροπούν την προστασία των ανθρώπων που ζουν κοντά στα αεροδρόμια έναντι των αναγκών αυτών που θέλουν να ταξιδέψουν», είπε η Κομισιόν τον Δεκέμβριο, όταν παρουσίασε το νομοθετικό πακέτο «Better Airports».

Το πακέτο περιλαμβάνει ένα νέο κανονισμό που επιδιώκει να φέρει μεγαλύτερη διαφάνεια στις αποφάσεις αναφορικά με μέτρα περιορισμού του θορύβου, σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές που ανέπτυξε ο Παγκόσμιος Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας.

«Οι κάτοικοι έχουν το δικαίωμα να προστατεύονται από τον υπερβολικό θόρυβο των αεροδρομίων ωστόσο είναι απαραίτητο, να ληφθεί υπόψη και το κόστος της απώλειας δυναμικής καθώς και η επίδραση στην οικονομική ανάπτυξη μιας περιοχής», ισχυρίστηκε η Κομισιόν.

Διευκολύνοντας τους περιορισμούς θορύβου γύρω από τα αεροδρόμια

Το Κοινοβούλιο σύντομα θα βάλει στο μικροσκόπιό του το σχέδιο κανονισμού. Ωστόσο ο υπεύθυνος ευρωβουλευτής για το θέμα, φαίνεται να είναι σκεπτικός σχετικά με τα κίνητρα της Κομισιόν.

«Νομίζω ότι το κίνητρο πίσω από αυτόν τον κανονισμό… είναι να έχουμε λιγότερους περιορισμούς από αυτούς που ισχύουν σήμερα. Νομίζω αυτή είναι η πραγματική πρόθεση της Επιτροπής», είπε ο αυστριακός ευρωβουλευτής Jörg Leichtfried.

Σύμφωνα με τον Leichtfried, η Επιτροπή έβαλε τα οικονομικά συμφέροντα πάνω από όλα όταν συνέταξε τον εν λόγω κανονισμό. «Το κόστος που προκύπτει από τους περιορισμούς του θορύβου- δεν πρέπει να είναι αυτό το θέμα», υπογράμμισε.

«Δε νομίζω προσωπικά ότι υπάρχουν πάρα πολλοί περιορισμοί», είπε στη EurActiv.

Αυξάνοντας τη διαφάνεια της διαδικασίας

Η Κομισιόν από την πλευρά της, ισχυρίζεται ότι θέλει να φέρει μεγαλύτερη διαφάνεια στη διαδικασία λήψης αποφάσεων και να αποφύγει μέτρα περιορισμού του θορύβου που είναι «αντιφατικά» με άλλους στόχους- όπως η ασφάλεια των πτήσεων ή το περιβάλλον.

«Δεν έχει να κάνει με τους στόχους, αλλά με την διαδικασία λήψης αποφάσεων», αναφέρει η Κομισιόν.

Μια σημαντική πτυχή του νέου κανονισμού είναι ότι αναγκάζει αυτούς που λαμβάνουν αποφάσεις να είναι ανεξάρτητοι από τρίτα μέρη. «Τα αεροδρόμια δε θα μπορούν πλέον να λαμβάνουν αποφάσεις αναφορικά με περιορισμούς λειτουργίας», είπε η Helen Kearns, εκπρόσωπος της Κομισιόν σε ζητήματα μεταφορών.

Ακόμη, «θα είναι υποχρεωτική η διαβούλευση με τους κατοίκους που ζουν γύρω από τα αεροδρόμια», είπε στη EurActiv, προσθέτοντας ότι οι τοπικοί κάτοικοι θα πρέπει να «ενημερώνονται τακτικά για την πρόοδο των μέτρων άμβλυνσης του θορύβου».

Στο τέλος όμως, οι εθνικές αρχές θα μπορούν να θέσουν περιορισμούς σε πτήσεις, εάν το επιθυμούν. Σύμφωνα με την Κομισιόν, ο νέος κανονισμός, «δίνει στην Επιτροπή το ρόλο επιτηρητή- δεν αντικαθιστά την τελική απόφαση των κρατών μελών».

Σταδιακή απόσυρση των αεροπλάνων που προκαλούν πολύ θόρυβο

Από την άλλη πλευρά, ο Leichtfried λέει ότι ο κανονισμός ίσως καταλήξει στην απαγόρευση των αεροσκαφών που προκαλούν τον περισσότερο θόρυβο. «Αυτό θα μπορούσε να είναι ένα αποτέλεσμα, που είναι αποδεκτό, ναι», είπε.

Πράγματι, οι αρχές των αεροδρομίων θα μπορούν να αποσύρουν σταδιακά πιο εύκολα τα αεροσκάφη που προκαλούν πολύ θόρυβο, σύμφωνα με το προσχέδιο κανονισμού.

Oρόσημα

8 Μαΐου: Δημόσια ακρόαση στο Κοινοβούλιο για το προσχέδιο κανονισμού για τον θόρυβο

24 Μαΐου: Έκθεση του Κοινοβουλίου για το ζήτημα

26 Σεπτεμβρίου: Προθεσμία για υποβολή τροποποιήσεων

6 Νοεμβρίου: Ψηφοφορία στην επιτροπή μεταφορών του Κοινοβουλίου

Δεκέμβριος: Προγραμματισμένη ψηφοφορία στην ολομέλεια του Κοινοβουλίου

Πηγή : euractiv.gr