Ο τουρισμός δείχνει εδώ και χρόνια πως αποτελεί την σημαντικότερη αναπτυξιακή διέξοδο της πόλης της Καβάλας, ενός τόπου που είδε τους τομείς που στήριξαν την ευημερία του για δεκαετίες να φθίνουν ή και να εκλείπουν. Η ιδέα εξέλιξης της πόλης σε τουριστικό προορισμό ωρίμασε πλέον αρκετά, ώστε να αποφασίσει ως κοινωνία να διεκδικήσει συγκροτημένα τη θέση που δικαιούται στη διεθνή αγορά. Στο πλαίσιο αυτό, υπογράφεται το 2010 το «Πρωτόκολλο Συνεργασίας των Δήμων Ηρακλείου, Βόλου και Καβάλας», με στόχο να είναι οι πρώτοι ελληνικοί προορισμοί που θα αποκτήσουν και θα λειτουργήσουν πλήρες σύστημα City Branding.

O στόχος της τουριστικής ανάπτυξης της Καβάλας δείχνει εφικτός, καθώς η ψύχραιμη αποτίμηση της Καβάλας δείχνει ένα δυνητικό προορισμό με σημαντική περιουσία και στοιχεία που μπορούν με ασφάλεια να εξελιχθούν σε σταθερά θεμέλια μακρόχρονης τουριστικής ανάπτυξης. Η θέση αυτή ενισχύθηκε δυναμικά με την πρόσφατη ενσωμάτωση του Δήμου Φιλίππων, καθώς ο ενιαίος Καλλικρατικός Δήμος Καβάλας μπορεί να υποσχεθεί μια ακόμη πιο πλήρη και ελκυστική εμπειρία επίσκεψης στο διεθνή ταξιδιώτη.

O δυναμικός τομέας της κρουαζιέρας, ορίστηκε ως ο πρώτος στόχος εξωστρέφειας, καθώς διέπεται από συγκεκριμένα χαρακτηριστικά (σχετικά λίγες εταιρίες διοργάνωσης κρουαζιέρων, ανάγκη συγκεκριμένων υποδομών, θετική συγκυρία κλπ). Με αφορμή την παρουσία της πόλης σε δύο κλαδικές εκθέσεις (Διεθνές Συνέδριο και Έκθεση “Sea trade Εurope”-Αμβούργο, και Συνέδριο με διεθνή συμμετοχή και Έκθεση “Cruise&Tourism”-Ηράκλειο), μελετήθηκε η εξειδικευμένη Ταυτότητα προορισμού κρουαζιέρας της Καβάλας, αναλύθηκε σε βάθος η συνολική προσέγγιση των εταιριών κρουαζιέρας και ο τρόπος που επιχειρούν, καταρτίστηκε η αντίστοιχη Στρατηγική Επικοινωνίας και Ανάπτυξης (“City Branding Strategy”), αποφασίστηκε η στρατηγική τοποθέτηση (“Positioning”) του τόπου, σχεδιάστηκαν στοχευμένα “εργαλεία” προβολής.

Η ζητούμενη επικοινωνία αποτελεί τυπικό παράδειγμα επικοινωνίας Business to business (“B2B”), καθώς το κοινό – στόχος της προσπάθειας ήταν ειδικοί εταιριών κρουαζιέρας και όχι τουρίστες. Μετρήθηκε η περιουσία του τόπου, τα θετικά του ως προορισμού, οι σχετικές υποδομές, τα σημεία που υπερέχει (“USP”), και επαναδιατάχθηκε το σύνολο της πληροφορίας αυτής με άξονα το τι ακριβώς ζητούν οι εταιρίες κρουαζιέρας (“Reason why”). Τα στοιχεία αυτά συμπληρώθηκαν με τις απαραίτητες τεχνικές πληροφορίες, που τα κάνουν άμεσα αξιοποιήσιμα.

Ως κεντρικά μηνύματα της προσπάθειας επιλέχθηκαν τα εξής:

“Kavala Greece: North Aegean’s best kept secret finally revealed”, και

“Kavala Greece: Ideal for cruises, open fοr business”,

Με αυτά τα στρατηγικά δεδομένα, σχεδιάστηκαν οι εξής εφαρμογές επικοινωνίας:

• Ηλεκτρονική διαδραστική παρουσίαση (έντυπο .pdf),

• Εξειδικευμένο εύχρηστο πολύπτυχο έντυπο τύπου “χάρτης”,

• Ειδική B2B (business to business) παρουσίαση που χρησιμοποιήθηκε στις κατ’ ιδίαν συναντήσεις,

• Τα περίπτερα της πόλης στις 2 εκθέσεις,

• Διαδικτυακός τόπος κρουαζιέρας της Καβάλας.

Η αρχική προσπάθεια στέφθηκε από πλήρη επιτυχία, η σχέση επένδυσης / αποτελέσματος κρίνεται εξαιρετική, και οι στόχοι καλύφθηκαν. ‘Έγινε το πρώτο σίγουρο βήμα για να πετύχει ο τόπος το όραμά του:

Η Καβάλα μπήκε δυναμικά στην εικόνα των μελλοντικών προορισμών κρουαζιέρας και βάσιμα ελπίζει στην κεφαλαιοποίηση της προσπάθειάς της στο άμεσο μέλλον.

Τα παραπάνω στοιχεία είναι από την εισήγηση του κ. Δημοσθένη Μπρούσαλη, συμβούλου Βranding, στο πρόσφατο 1o Πανελλήνιο Συνέδριο Marketing & Branding Τόπου που έγινε στον Βόλο το διάστημα 30 Μαρτίου – 1 Απριλίου 2012.

 Από την Δέσποινα Παρασύρη για το Κάθε Μέρα