Στα δύσκολα εισέρχονται τα ελληνικά διυλιστήρια μετά το οριστικό τέλος των ιρανικών εξαγωγών προς την Ελλάδα, όχι τόσο επειδή δεν μπορούν να βρουν από αλλού πηγές προμήθειας για να αναπληρώσουν το κενό, όσο γιατί περιορίζεται περαιτέρω η ήδη μικρή ρευστότητά τους.

”Το

Διότι μπορεί το αργό της Ρωσίας, του Ιράκ ή της Λιβύης να μην έχουν υψηλότερο κόστος από του Ιράν, ωστόσο από τη στιγμή που παύει να υπάρχει για τα ελληνικά διυλιστήρια η πολύ ευνοική γι’ αυτά «ανοικτή πίστωση» που τους έδινε η Τεχεράνη, πλέον πρέπει να διαχειριστούν καλύτερα τις ούτως ή άλλως περιορισμένες χρηματικές τους ροές.

Τι σημαίνει αυτό στην πράξη για τη ρευστότητά τους ; Μέχρι σήμερα τα διυλιστήρια αγόραζαν με ανοικτή πίστωση περίπου τα 3 από τα 10 βαρέλια που εισήγαγαν (το 2011 το Ιράν κάλυψε το 36% της τροφοδοσίας της Ελλάδας). Μπορούσαν επομένως να χρησιμοποιήσουν όλες τις διαθέσιμες γραμμές χρηματοδότησής τους για να αγοράσουν τα υπόλοιπα 7. Τώρα τα δεδομένα αλλάζουν, και με τις ίδιες περιορισμένες γραμμές χρηματοδότησης – λόγω του «ελληνικού ρίσκου» που παραμένει- θα πρέπει να καλύψουν την αγορά του συνόλου των εισαγωγών τους, δηλαδή και των 10 βαρελιών.

“Εκ των πραγμάτων η κατάσταση δυσκολεύει…”

Για να γίνει κατανοητό τι σημαίνει αυτό σε απόλυτα νούμερα, το 2011 η Ελλάδα εισήγαγε περίπου 16 εκατομμύρια μετρικούς τόνους, εκ των οποίων τα 5,5- 6 εκατ. προήλθαν από το Ιράν, με τη μέθοδο που περιγράψαμε. «Σίγουρα η ανοικτή πίστωση μας έκανε τη ζωή πιο εύκολη, τώρα εκ των πραγμάτων η κατάσταση δυσκολεύει, και σε συνθήκες περιορισμένης ρευστότητας θα πρέπει να διαχειριστούμε καλύτερα τις ήδη περιορισμένες χρηματικές ροές», λένε κύκλοι των διυλιστηρίων. Προσθέτουν πάντως, ότι η έλλειψη του ιρανικού αργού δεν θα επηρεάσει τις τιμές καταναλωτή, καθώς αυτές καθορίζονται από τις τρέχουσες διεθνείς τιμές πετρελαιοειδών (βενζίνης, ντίζελ) της Μεσογείου.

Όσο για το μερίδιο του Ιρανικού αργού στην ελληνική αγορά, μπορεί να έχει πέσει από τα επίπεδα του 36%, κύκλοι του χώρου ωστόσο σημειώνουν πως παραμένει σημαντικό. Τους πρώτους μήνες του 2012 κυμαινόταν λίγο κάτω του 28%, με τη τάση να είναι συνεχόμενα πτωτική, ενώ στο πρώτο δίμηνο καταγράφηκε αύξηση κατά 100% των εισαγωγών αργού από Ιράκ και πολύ σημαντική αύξηση του ρωσικού.

Υπενθυμίζουμε ότι πριν από πριν από μερικές εβδομάδες, το Reuters, είχε μεταδώσει ότι τα ΕΛΠΕ στράφηκαν στον ενεργειακό όμιλο Vitol για την προμήθεια ρωσικού αργού πετρελαίου. Όπως είχε μεταδώσει το πρακτορείο, στο πλαίσιο της προσπάθειας που καταβάλει η Ελλάδα να περιορίσει τις εισαγωγές πετρελαίου από το Ιράν, τα ελληνικά διυλιστήρια αγόρασαν με την διαμεσολάβηση της Vitol ένα φορτίο αργού πετρελαίου από την Ρωσία και συγκεκριμένα από τα Ουράλια. Ο ενεργειακός όμιλος Vitol, με έδρα την Ολλανδία και την Ελβετία, συγκαταλέγεται ανάμεσα στις επιχειρήσεις εκείνες που αναζητούν τρόπους να εντατικοποιήσουν τις προμήθειες πετρελαίου προς την Ελλάδα αλλά δίχως να εκτεθούν σε κίνδυνο. Τα ελληνικά διυλιστήρια σύμφωνα πάντοτε με την ίδια πηγή, βρίσκονται σε επαφή παράλληλα με την θυγατρική της Total στην Ελβετία, την Totsa, και τον ενεργειακό όμιλο Μercuria. Τέλος, και η ελβετική Glencore μία από τις λίγες επιχειρήσεις που δεν διέκοψαν τις συναλλαγές με την Ελλάδα το προηγούμενο διάστημα ενδέχεται να συμβάλει ώστε να κυλήσει ομαλά η διαδικασία της τροφοδοσίας της ελληνικής αγοράς με πετρέλαιο.

Πηγή: energypress.gr