Το μέγεθος των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η οικονομία σε πανευρωπαϊκό επίπεδο είναι πλέον αντικείμενο κοινότοπων συζητήσεων, αλλά είναι επιτακτική ανάγκη να περάσουμε από τις θεωρητικές αναζητήσεις σε επίπεδο δράσεων. Έχουμε «δίψα» όχι απλώς για καλά νέα, αλλά για ιδέες φρέσκιες και δυνητικά «χειροπιαστές». Χρειαζόμαστε νέους που υιοθετούν τις πιο σύγχρονες πρακτικές διοίκησης και που ενστερνίζονται και διαχέουν την φιλοσοφία του μάρκετινγκ.

Τι σημαίνει αυτό;

Σημαίνει δημιουργία καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών που απαντούν στις σύγχρονες ανάγκες των καταναλωτών στοχευμένα. Σημαίνει «επιχειρηματικότητα» στην πράξη (επιτέλους)!

Στο εξωτερικό οι συνθήκες είναι πολύ πιο ευνοϊκές για κάποιον που έχει μια ιδέα και θέλει μπορεί να την μετατρέψει σε αντικείμενο επιχειρηματικής δράσης: τα πανεπιστήμια υποστηρίζουν τις πρωτοποριακές ιδέες και αυτούς που τις συλλαμβάνουν, παρέχοντας τους πόρους και εξοπλισμό με την προϋπόθεση όμως να κατορθώσουν να τις εξελίξουν σε ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Ναι, τα πανεπιστήμια στο εξωτερικό γνωρίζουν πολύ καλά τι θα πει νεανική επιχειρηματικότητα και τη στηρίζουν. Αυτός είναι και ένας πολύ σοβαρός λόγος για τον οποίο είναι πολύ πιο ανταγωνιστικά από τα δικά μας. Μπορούμε όμως να μάθουμε από success stories που λαμβάνουν χώρα στο εξωτερικό. Και μπορούμε να μάθουμε ακόμα περισσότερα από επιτυχίες για τις οποίες είναι «υπεύθυνοι» και Έλληνες.

Είναι τρεις και ανάμεσά τους και μία Ελληνίδα και η ιδέα τους στοχεύει στην επίλυση της αυξανόμενης ανάγκης για παροχή εξειδικευμένης γνώσης από έγκριτους φορείς και καταξιωμένους εκπαιδευτικούς στο χώρο της βιωσιμότητας και του περιβάλλοντος. Για την Μαγδαληνή, την Ντανιέλα και την Τατιάνα, τελειόφοιτες του Cambridge, έγραψε το Business Weekly. Η ιδέα τους αξίζει να παρουσιαστεί μέσα από αυτό το άρθρο και στο ελληνικό κοινό, καθώς πολύς λόγος γίνεται για την «πράσινη επιχειρηματικότητα», αλλά δυστυχώς με τετριμμένο πλέον τρόπο. Η πρόταση της ομάδας των νέων επιχειρηματιών από το Cambridge εστιάζει στην επίλυση συγκεκριμένου προβλήματος και αυτό είναι ένα από τα ανταγωνιστικά τους πλεονεκτήματα. Το πρόβλημα που καλείται η ομάδα αυτή να επιλύσει είναι η έλλειψη μέσω μάθησης και παροχής υποστηρικτικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων που να επικεντρώνονται στα περιβαλλοντικά θέματα με το κύρος καταξιωμένων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων όπως το Cambridge. Η ομάδα καινοτομεί γιατί δε νοείται επιχειρηματικότητα χωρίς κάποιας μορφής καινοτομία.

Πιο συγκεκριμένα, η πρότασή τους αφορά στη δημιουργία μιας πλατφόρμας on-line training, η οποία θα υλοποιηθεί μέσω μιας start-up. Πολλοί θα σπεύσουν να επισημάνουν τον κίνδυνο και το ρίσκο του «επιχειρείν» καθώς και των start-ups. Το να δραστηριοποιείται όμως κάποιος επιχειρηματικά σημαίνει ότι, μέσα σε όλες τις απαιτήσεις που εμπεριέχονται σε αυτή τη μορφή της απασχόλησης, εμπεριέχεται και η ανάληψη κινδύνου. Συνεπώς, τα μέλη της ομάδας αποδεικνύουν ότι εκτός από διάθεση να πειραματιστούν έχουν και θέληση να αναζητήσουν τρόπους ελαχιστοποίησης των κινδύνων που ενέχουν τα σχέδια και οι ενέργειές τους. Η ιδέα της «Πράσινης Διδασκαλίας» τους (σε ελεύθερη μετάφραση ο τίτλος) βραβεύτηκε στον διαγωνισμό των Cambridge University Entrepreneurs 2012 ξεχωρίζοντας και εντυπωσιάζοντας και με τον άρτιο σχεδιασμό της.

Έχει σημασία να παρουσιαστούν οι βασικοί πυλώνες του σχεδιασμού γιατί εκεί βρίσκονται και δυνητικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της επιχείρησης. Πιο συγκεκριμένα, δίνεται μεγάλη σημασία στον προσεχτικό σχεδιασμό τόσο του business plan όσο και του marketing plan που αφορά σε όλες τις παρεχόμενες υπηρεσίες μέσω της πλατφόρμας. Καταλυτικό ρόλο παίζει και το εξαιρετικό επίπεδο των εμπνευστών της ιδέας και το γεγονός ότι συνδυάζουν γνώσεις και εμπειρίες σε διαφορετικούς τομείς. Αυτό τους επιτρέπει να συμβάλουν σε αποτελεσματικά σε όλο το φάσμα των γνώσεων που απαιτούνται για το χτίσιμο των διαφορετικών λειτουργιών που απαιτούνται για το στήσιμο μιας εταιρίας αλλά και για τις αναγκαίες διαδικασίες που μετατρέπουν την ιδέα σε προϊόν ή/ και υπηρεσίας.

Ιδιαίτερη σημασία έχουν και οι ενέργειες δημοσιότητας που επιλέγονται ανάλογα με τις φάσεις υλοποίησης της ιδέας, καθώς διεγείρουν το ενδιαφέρον σημαντικού αριθμού επενδυτών. Το Media Planning παίζει καταλυτικό ρόλο και στην περίπτωση του project «Πράσινη Διδασκαλία». Για κάθε start-up επιχείρηση, εκτός από την πρωτοτυπία και την δυνατότητα εφαρμογής της ιδέας σε πρακτικό επίπεδο, σπουδαίο ρόλο διαδραματίζει και η προσέλκυση ανθρώπων που επιθυμούν να δώσουν πόρους για την συγκεκριμένη ιδέα. Αρκετές φορές, η προσέλκυση επενδυτών έχει άμεση σχέση με την πρωτοτυπία και η δυνατότητα εφαρμογής της ιδέας, καθώς αρκετοί δε διστάζουν να εμπιστευτούν καινοτομικές προτάσεις αλλά παράλληλα αναζητούν και αποδείξεις ότι η ιδέα γίνεται πράξη με σαφή τρόπο διαμέσου προϊόντων ή/και υπηρεσιών.

Αναγνωρίζουν τέλος τη σημασία του να επιλέξεις το σωστό συνεργάτη γιατί αυτός θα είναι ο συμπορευτής στο δύσκολο ταξίδι της επιχειρηματικότητας. Η επιχειρηματικότητα στις υπάρχουσες συνθήκες απαιτεί συλλογική δράση και ομαδικές διαδικασίες. Παράλληλα τονίζεται η ανάγκη για δικτύωση όχι μόνο μεταξύ ατόμων αλλά και οργανισμών για τη δημιουργία συνεργιών (synergies). Αυτός ίσως να είναι και μονόδρομος για τη δημιουργία ευκαιριών. «Συν Αθηνά και χείρα κίνει». Τους ευχόμαστε καλή διαδρομή και αναμένουμε να έρθει η ιδέα τους και στην Ελλάδα.

Της Αγγελικής Μητροπούλου

Η Αγγελική Μητροπούλου είναι απόφοιτος του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και του Πανεπιστημίου του Κάρντιφ στην Ουαλία με ειδίκευση στο Μάρκετινγκ, τη Διοίκηση του Ανθρωπίνου Δυναμικού και τις Διεθνείς Σχέσεις. Εργάζεται σε εταιρία Συμβούλων Μάνατζμεντ φορέων και επιχειρήσεων.

Πηγή : epixeiro.gr