Στον κόσμο της σημερινής τεχνολογίας, όπου κραταιές επιχειρήσεις μετατρέπονται αυθημερόν σε απολιθώματα, το κλειδί της συνεχιζόμενης επιτυχίας είναι η καινοτομία. Πιστή στο μήνυμα, η Google, που δίδαξε αυτό το πικρό μάθημα σε ανταγωνιστές της όπως η Yahoo και η Microsoft, δεν σκοπεύει να γίνει η ίδια θήραμα στα χέρια κάποιου μελλοντικού αντιπάλου.

Στο πλαίσιο μίας ευρύτερης ανανέωσης, η Google φιλοδοξεί να αναβαθμίσει την ομώνυμη μηχανή αναζήτησής που παρέχει και έχει αποτελέσει κινητήρια δύναμη πίσω από την πολυετή επιτυχία της εταιρίας.

Έως σήμερα, η μηχανή αναζήτησης της Google στηρίζεται στο σύστημα page-rank (κατάταξη σελίδων), που χρησιμοποιεί μία μεγάλη ποικιλία στοιχείων, όπως τις λέξεις που περιέχει ένας ιστότοπος ή τον αριθμό άλλων ιστότοπων (sites) που συνδέονται με αυτόν, προκειμένου να κατατάξει τα αποτελέσματα των διαδικτυακών αναζητήσεων οποιουδήποτε χρήστη.

Οι επερχόμενες αλλαγές θα είναι από τις μεγαλύτερες στην ιστορία της εταιρίας. Η Google δεν επιθυμεί βέβαια να αντικαταστήσει το υπάρχον μοντέλο, που στηρίζεται πρωτίστως σε λέξεις-κλειδιά , αλλά να αυξήσει τη σχετικότητα των αποτελεσμάτων που προκύπτουν από κάθε αναζήτηση ενσωματώνοντας ένα νέο σύστημα που αποκαλείται «σημασιολογική αναζήτηση».

Σε μία πρόσφατη συνέντευξη που παραχώρησε, ο Amit Singhal, κορυφαίο στέλεχος της Google που ασχολούνται με τη μηχανή αναζήτησης, εξήγησε ότι η βελτιωμένη μηχανή θα συνδέει τους εκάστοτε όρους αναζήτησης με μία βάση δεδομένων που θα περιέχει εκατομμύρια «οντότητες»(ανθρώπους, τοπωνύμια και αντικείμενα). Η Google σιωπηρά εμπλουτίζει αυτή τη βάση δεδομένων επί χρόνια και το σημασιολογικό μοντέλο θα συνδέει όρους αναζήτησης, όπως «Google», με άλλους όρους που καταχωρούνται ως σχετικοί, όπως τα ονόματα των ιδρυτών της εταιρίας.

Υπό το νέο σύστημα αναζήτησης, εάν για παράδειγμα ένας χρήστης ψάξει το όνομα ενός ελληνικού νησιού, δεν θα δει απλώς μία λίστα ιστοσελίδων που κρίνονται σχετικές επειδή περιέχουν το όνομα του συγκεκριμένου νησιού (λέξη-κλειδί), αλλά επιπλέον μία πληθώρα χρήσιμων δεδομένων για το νησί (τοποθεσία, έκταση, πληθυσμός κ.α.) που η Google έχει καταχωρημένα. Πιο σύνθετες αναζητήσεις, όπως «ποια είναι τα 10 μεγαλύτερα νησιά της Μεσογείου», πιθανότατα θα οδηγούν σε απαντήσεις (data) παρά σε προτεινόμενους συνδέσμους (links) καθώς η μηχανή θα αναγνωρίζει πως ο χρήστης επιζητά δεδομένα.

Ο συνδυασμός του παλιού με το νέο μοντέλο λοιπόν, δεν θα εξετάζει απλώς κάθε ιστότοπο για λέξεις αλλά θα αξιολογεί και τη σχετικότητα του περιεχομένου με κριτήριο τις συνδέσεις του στο «πλέγμα» δεδομένων της Google, θεωρητικά παρέχοντας στους χρήστες τις χρησιμότερες πληροφορίες και τα καταλληλότερα links. Για ερωτήματα που δεν καλύπτονται από τη συνεχώς επεκτεινόμενη βάση δεδομένων της Google, η εταιρία φέρεται να έχει ήδη ζητήσει τη συνδρομή άλλων sites.

Η αλλαγή έρχεται καθώς η Google προσπαθεί να διατηρήσει τα πρωτεία της στο χώρο των μηχανών αναζήτησης και να αυξήσει τα έσοδά της από διαδικτυακή διαφήμιση. Παροντικά, η Google εκτελεί το 66% των αναζητήσεων στο διαδίκτυο και εισπράττει το 75% των εσόδων από διαφημίσεις που εμφανίζονται σε σελίδες αναζητήσεων (ad-search revenue). Το τελευταίο αναλογεί στο μεγαλύτερο μέρος των ετήσιων εσόδων της εταιρίας που ανέρχονται σε 37 δισεκατομμύρια δολάρια.

Κεντρικός σκοπός της Google είναι να αυξήσει το χρόνο παραμονής των απανταχού χρηστών στις σελίδες της, κάτι που θα αυξήσει την κερδοφορία της από το διαφημιστικό χώρο που προσφέρει.

Δεδομένου ότι το διαδίκτυο κινείται σε μεγάλο βαθμό μέσω Google, οι αλλαγές που θα εφαρμόσει η εταιρία θα επηρεάσουν πολλές επιχειρήσεις που οφείλουν την επιτυχία τους στο πόσο «ψηλά» εμφανίζονται στα «γκουγλαρίσματα». Άγνωστο επίσης παραμένει το πως θα χρησιμοποιήσει η Google τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών του Google+ για να προσωποποιήσει τις έρευνες που πραγματοποιεί ο κάθε επισκέπτης. Το βέβαιο όμως είναι πως το μέλλον είναι ήδη κοντά μας.

Πηγή: skai.gr