Από τη Λίνα Μπάκου

Η 88η απονομή των πιο ‘λευκών’ Oscar των τελευταίων ετών ξεκίνησε με τον έγχρωμο αντισυμβατικό κωμικό Chris Rock να μας καλωσορίζει στα White People’s Choice Awards δηλ. στα Βραβεία Επιλογής των … Λευκών.

Η οργανωτική επιτροπή των βραβείων είχε την έμπνευση να επιλέξει για την παρουσίαση των φετινών Oscar -πολύ πριν την επίσημη ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων, των ασταμάτητο Αμερικανό κωμικό, ο οποίος μετά τον πάταγο που ξέσπασε, εξαιτίας της σχεδόν ολοκληρωτικής απουσίας Αφροαμερικανών ηθοποιών και δημιουργών από τις υποψηφιότητες, όχι μόνο ξαναέγραψε τον εναρκτήριο λόγο του αλλά φρόντισε με κάθε ευκαιρία να καυτηριάζει τόσο τις επιλογές της Ακαδημίας, όσο και πολλούς από τους -καλοπληρωμένους- έγχρωμους συναδέλφους του που θέλησαν να μποϋκοτάρουν την 88η απονομή.

Chris Rock presents

Μπορείτε να παρακολουθήσετε όλον τον εναρκτήριο μονόλογο εδώ:

Ή δείτε πώς θα ήταν πολλές από τις υποψήφιες ταινίες αν σε αυτές συμμετείχαν έγχρωμοι ηθοποιοί σε αυτό το video παρωδία:

Τα μεγάλα βραβεία τελικά δεν μοιράστηκαν αποκλειστικά στους δύο μονομάχους ‘The Revenant’ και ‘Mad Max:Fury Road’ που είχαν 12 και 10 υποψηφιότητες αντίστοιχα.

To ‘The Revenant’ πήρε 3 βραβεία: α’ ανδρικού ρόλου για τον Di Caprio, σκηνοθεσίας για τον Alejandro Gonzalez Inarritu -για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά μετά και την περσινή του επιτυχία με το -υπερεκτιμημένο και βαρετό- Birdman και φωτογραφίας στον Emmanuel Lubezki -για 3η συνεχόμενη χρονιά (!!) μετά τις βραβεύσεις του για τα ‘Gravity’ και ‘Birdman’.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ειδικά φέτος σε αυτήν την κατηγορία, συμμετείχαν διευθυντές φωτογραφίας -θρύλοι- όπως ο Ed Lachman για το ‘Carol’, ο Robert Richardson για το ‘The Hateful Eight’, ο John Seale για το Mad Max: Fury Road’ και ο Roger Deakins για το Sicario’.

Mad Max Fury Road

Με 6 βραβεία, τα πιο πολλά της φετινής απονομής, όμως όλα σε τεχνικές κατηγορίες, το ‘Mad Max:Fury Road’, μπορεί να έκανε την Αυστραλία υπερήφανη, άξιζε όμως να ανταμειφθεί και με αυτά της σκηνοθεσίας και καλύτερης ταινίας, αφού ήταν το αριστούργημα της χρονιάς σε όλα τα επίπεδα, οπτικά και θεματικά.

Η μεγάλη έκπληξη ήρθε στο τέλος της τελετής όπου το βραβείο καλύτερης ταινίας δόθηκε στο ‘Spotlight’, μια ταινία που αφηγείται την πραγματική ιστορία των δημοσιογράφων της Boston Globe, οι οποίοι αποκαλύψαν το σκάνδαλο παιδεραστίας της τοπικής Καθολικής Εκκλησίας. Η ίδια ταινία βραβεύθηκε και με το Oscar πρωτότυπου σεναρίου.

Το Oscar α’ ανδρικού ρόλου -μετά από πέντε αποτυχημένες υποψηφιότητες, έφτασε επιτέλους -δίκαια- στα χέρια του Leonardo DiCaprio, ενώ για το β’ ανδρικό ρόλο τιμήθηκε ο Mark Rylance για το πολύ καλό κατασκοπικό δράμα του Steven Spielberg ‘Bridge of Spies’ και όχι ο Stallone για το ‘Creed’.

Σε αυτήν την κατηγορία υποψήφιος -και μεγάλος αδικημένος- ήταν και ο Tom Hardy για το ‘The Revenant’ . Ο Hardy είναι σίγουρα το πρόσωπο της χρονιάς αφού οι 2 ταινίες στις οποίες πρωταγωνίστησε το 2015 ήταν συνολικά υποψήφιες για 22 Oscar ενώ κέρδισαν 9 !

Leo and Kate

To Oscar α’ γυναικείου ρόλου κέρδισε η Brie Larsson για την ταινία ‘Room’, η οποία αφηγείται την ιστορία μιας μητέρας που βρίσκεται εγκλεισμένη σε ένα δωμάτιο με τον 5χρονο γιο της, ενώ για το β’ γυναικείο ρόλο βραβεύθηκε η Alicia Vikander για την ταινία ‘The Danish Girl’.
Η Vikander έκλεψε την παράσταση ως σαγηνευτικό ανθρωποειδές στην εξαιρετική χαμηλού προϋπολογισμού ταινία επιστημονικής φαντασίας ‘Ex Machina’ , η οποία ενάντια σε όλα τα προγνωστικά, πήρε το Oscar στην κατηγορία των οπτικών εφέ, κερδίζοντας ταινίες όπως το ‘Star Wars’ το ‘Mad Max’ το ‘The Revenant’ και το ‘The Martian’!

Ex-Machina

Σε άλλες κατηγορίες, Oscar διασκευασμένου σεναρίου πήρε το ‘The Big Short’, η ιστορία των οικονομολόγων που πρόβλεψαν τη κρίση των στεγαστικών δανείων στις ΗΠΑ, Oscar ταινίας κινουμένου σχεδίου μεγάλου μήκους ξανά για την Disney-Pixar και το ‘Inside Out’, καλύτερου ντοκιμαντέρ στο ‘Amy’ που αφηγείται την δραματική ιστορία της Amy Winehouse, καλύτερης ξένης ταινίας στην Ουγγαρία και στο φαβορί ’Son of Saul’, καλύτερης ταινίας μικρού μήκους στο ‘Stutterer’ των Benjamin Cleary και Serena Armitage , ντοκιμαντέρ μικρού μήκους στο ‘A Girl in the River: The Price of Forgiveness’ του Sharmeen Obaid-Chinoy και μικρού μήκους animation στο ‘Bear Story των Gabriel Osorio and Pato Escala.

Το Oscar καλύτερου τραγουδιού δόθηκε στον Sam Smith για το ‘Writing on the Wall’ και την τελευταία ταινία James Bond ‘Spectre’.

Όμως ήταν η συγκλονιστική ερμηνεία της Lady Gaga στο συνυποψήφιο τραγούδι ‘Til It Happens To You’ από το ντοκιμαντέρ για τα θύματα σεξουαλικής κακοποίησης σε κολλέγια των ΗΠΑ, ‘The Hunting Ground’, που θα μείνει στην μνήμη από την φετινή τελετή.

Μεγάλη στιγμή της βραδιάς, η βράβευση του 87χρονου συνθέτη-θρύλου Ennio Morricone για τη μουσική επένδυση στο western του Quentin Tarantino΄The Hateful Eight’ . Ο Maestro είχε λάβει τιμητικό βραβείο το 2007, μετά από 5 αποτυχημένες υποψηφιότητες για τις ταινίες ‘Days of Heaven’, ‘The Mission’, ‘The Untouchables’, ‘Bugsy’ και ‘Malena’. Ενώ δεν μπορούμε να ξεχάσουμε τις συνθέσεις του για τα εικονικά σπαγγέτι γουέστερν του Sergio Leone ‘The Good, the Bad and the Ugly’ και ‘Once Upon a Time in the West’.

Η Ακαδημία αποκάλυψε πρόσφατα ότι για τα πιο δημοκρατικά βραβεία στη βιομηχανία του κινηματογράφου ψηφίζουν περισσότερα από 6.000 μέλη τα οποία είναι σε ποσοστό 93% λευκοί και σε ποσοστό 76% άνδρες, ενώ η μέση ηλικία τους είναι τα 63 χρόνια.

Οπότε δεν είναι να απορούμε πώς ακόμη και σήμερα στα Oscar ταινίες παλαιάς κοπής όπως το ‘Spotlight’ κερδίζουν αριστουργήματα από το μέλλον όπως το ‘Mad Max’ ή το ‘Sicario’, ενώ παραγκωνίζονται εντελώς ταινίες όπως το ‘Carol’ και το 100% …. έγχρωμο ‘Beasts of No Nation’.