H χρονική σύμπτωση της έκδοσης των «πράξεων βεβαίωσης οφειλής» (που αποτελούν προ-κατασχετικό ειδοποιητήριο) 440.000 ασφαλισμένων του ΟΑΕΕ με την εκλογική διαδικασία της 25ης Μαΐου έχει δημιουργήσει ένα εκρηκτικό πολιτικό κοκτέιλ, που υποχρεώνει την κυβέρνηση σε άμεση παρέμβαση.

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Κ», το ζήτημα αποκτά υψηλής στάθμης προτεραιότητα για το κυβερνητικό επιτελείο και οι «λύσεις» αναζητούνται σε ένα πλαίσιο συνεργασίας με τους φορείς των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και των ελεύθερων επαγγελματιών.

Προτάσεις έχουν κατατεθεί από όλες τις πλευρές, αλλά έχουν συναντήσει τις επιφυλάξεις της τρόικας, η οποία, ενώ αναγνωρίζει την εξαιρετική σημασία των μικρομεσαίων στην επιχειρούμενη μεταβατική φάση ανάκαμψης της οικονομικής δραστηριότητας, εντούτοις εμφανίζεται ανελαστική ως προς τις προτάσεις ρύθμισης της χρηματοδότησης του ασφαλιστικού τους.

Και επιμένει στη δραστική μείωση των συντάξεων του ΟΑΕΕ στα όρια της βιωσιμότητας του Ταμείου. Πράγμα που ισοδυναμεί με εκ νέου «σφαγή» των συντάξεων του ΟΑΕΕ. Οι πληροφορίες του «Κ» αναφέρουν ότι:

Αναζητείται τρόπος αναβολής της φάσης «κατασχέσεων» που ακολουθεί την παραλαβή και μη πληρωμή των «πράξεων βεβαίωσης οφειλής», τις οποίες έχουν πάρει στα χέρια τους χιλιάδες ασφαλισμένοι του ΟΑΕΕ. Ένας επιπλέον λόγος είναι η χρονική σύμπτωση της διαδικασίας αυτής με το χρονοδιάγραμμα αποπληρωμής των αυξημένων δόσεων της φορολογίας εισοδήματος του 2013.

20140417_kl_katasxeseis2

Το υπ. Εργασίας αλλά και ο ΟΑΕΕ επιχειρούν να επαναφέρουν προς συζήτηση -με άλλη μορφή- την παλαιότερη πρόταση (φορέων των μικρομεσαίων και, κυρίως, της ΓΣΕ-ΒΕΕ) που είχε αποδεχθεί ο κ. Βρούτσης, σύμφωνα με την οποία θα δρομολογηθεί ένα είδος «κεφαλαιοποίησης» των παλαιών οφειλών με πάγωμα για ένα χρονικό διάστημα (έως και 2 έτη), υπό την προϋπόθεση της εξόφλησης των τρεχουσών υποχρεώσεων. Έχουν κατατεθεί διάφορες εναλλακτικές προτάσεις που συνδέουν την έκταση της ρύθμισης των παλαιών οφειλών με τη συνέπεια πληρωμής των τρεχουσών οφειλών.

Επισημαίνεται εδώ ότι μέχρι στιγμής η θέση της τρόικας παραμένει αρνητική. Κατά τη ΓΣΕΒΕΕ, μια τέτοια ρύθμιση θα μπορούσε να αυξήσει την απόδοση εισπράξεων του ΟΑΕΕ σε ετήσια βάση κατά 450 εκατ. ευρώ, δηλαδή σχεδόν το 50% του αναμενόμενου ελλείμματος του 2014.

Επανεξετάζεται η πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση που επιτρέπει την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη σε ευπαθείς ομάδες ασφαλισμένων του ΟΑΕΕ που έχουν χάσει το δικαίωμα, καθώς, όπως αποδεικνύεται, αφήνει εκτός τη συντριπτική πλειονότητα των 440.000 μικρομεσαίων.

Το θέμα αυτό, όμως, φαίνεται ότι θα αντιμετωπιστεί συνολικότερα στο πλαίσιο της επερχόμενης νέας αναδιάρθρωσης και ενοποίησης των κλάδων υγείας στο ασφαλιστικό σύστημα. Η απώλεια της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης αφορά περίπου ένα εκατομμύριο άμεσα και έμμεσα ασφαλισμένους.

Αρμόδιο διοικητικό στέλεχος του ΟΑΕΕ, μιλώντας στο «Κ» για το επείγον της αντιμετώπισης του θέματος, επισήμανε ότι «κανένα μέτρο δεν θα μπορούσε να αντιμετωπίσει το πρόβλημα βιωσιμότητας του ΟΑΕΕ χωρίς να λαμβάνει με καθοριστικό τρόπο υπ’ όψιν του τη βιωσιμότητα και τη δυνατότητα των επιχειρήσεων να εξυπηρετούν τώρα και στο μέλλον τις ασφαλιστικές τους υποχρεώσεις…». Στην ίδια κατεύθυνση κινούνται και οι «ιδέες» πάνω στις οποίες δουλεύουν στο κυβερνητικό επιτελείο.

20140417_kl_katasxeseis3

Γιατί οι μέχρι χώρα ρυθμίσεις δεν αντιμετώπισαν το πρόβλημα
Το αξιοσημείωτο ως προς την αποτελεσματικότατα των μέχρι σήμερα ρυθμίσεων για χρέη που σωρευτικά ξεπερνούν τα 7,4 δισ. ευρώ είναι ότι… έχουν αποτύχει στο μεγαλύτερο μέρος τους. Όσον αφορά τη ρύθμιση «Νέα Αρχή», μόλις 25.557 ασφαλισμένοι δήλωσαν συμμετοχή από 1/7/2013 μέχρι 31/1/2014 και άλλοι 20.000 περίπου συμμετείχαν στην πάγια ρύθμιση. Με άλλα λόγια, μόλις 45.000 ασφαλισμένοι μπήκαν σε ρύθμιση σε ένα σύνολο 440.000 με χρέη στον ΟΑΕΕ, ποσοστό που μόλις αγγίζει το 8%. Τα δε χρέη που μπήκαν με τον τρόπο αυτό σε ρύθμιση δεν ξεπερνούν τα 253 εκατ. ευρώ σε σύνολο οφειλών 7,4 δισ. ευρώ, δηλαδή ούτε το 3,4%…

Στο σημείο αυτό, όπως υπενθυμίζουν στελέχη του ΟΑΕΕ, πρέπει να τονιστεί ότι η ενημερότητα των 45.000 οφειλετών που μπήκαν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο στη ρύθμιση δεν σημαίνει ότι θα διατηρηθεί και στο μέλλον, γιατί, σε πολλές περιπτώσεις, οι ρυθμίσεις εκπίπτουν λόγω αδυναμίας των οφειλετών να συνεχίσουν την εξυπηρέτησή τους. Και για τον λόγο αυτόν αναζητούνται προσαρμογές που θα διευκολύνουν τους οφειλέτες να αντιμετωπίζουν προσωρινές δυσκολίες.

Όπως παραδέχονται και στο υπ. Εργασίας, η απροθυμία σημαντικής μερίδας οφειλετών να μπουν στις ρυθμίσεις οφείλεται είτε στην πλήρη αδυναμία να ανταποκριθούν στο ύψος των απαιτήσεων που επιβάλλουν οι ρυθμίσεις είτε ακόμα και στο γεγονός ότι τελικά θα προκριθούν ευνοϊκότερες ρυθμίσεις στο μέλλον. Και η δυσκολία έγκειται στο να γίνει δυνατή διάκριση μεταξύ των δύο κατηγοριών, ώστε να αντιμετωπιστούν με διαφορετικά κριτήρια.

Η δυσκολία αυτή ενισχύεται ακόμα περισσότερο από το γεγονός ότι ο τρόπος που τα «τεκμήρια» περιουσίας εφαρμόζονται από την Εφορία δημιουργεί μια στρεβλή εικόνα για την εισοδηματική ικανότητα των ασφαλισμένων να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των ρυθμίσεων, με αποτέλεσμα… το αδιέξοδο.

Ένα επιπλέον στοιχείο που επηρεάζει το πλαίσιο της «ζύμωσης» που βρίσκεται σε εξέλιξη για την επιβίωση του ΟΑΕΕ έχει να κάνει με το γεγονός ότι από τα μέσα του 2011 (όταν το πρόβλημα άρχισε να εκδηλώνεται) μέχρι σήμερα οι οφειλές των «εν ενεργεία» ασφαλισμένων (ενεργών επαγγελματικά) του ΟΑΕΕ εκτινάχθηκαν από τα 3,9 δισ. ευρώ στα 5,9 δισ. ευρώ, με τους οφειλέτες να αυξάνονται μόλις κατά 36.000 σε σύνολο 440.000. Με άλλα λόγια, η κατακόρυφη αυτή αύξηση οφείλεται, κατά βάση, σε προσαύξηση των ήδη υπαρχουσών οφειλών μικρομεσαίων που συνεχίζουν να μην μπορούν να πληρώσουν και πολύ λιγότερο σε νέους εν αδυναμία επαγγελματίες (αυτοί είναι 36.000). Στα ποσά αυτά δεν περιλαμβάνονται οι οφειλές από μη ενεργούς επαγγελματίες.

Από τους Δημήτρη Κατσαγάνη, Γιάννη Αγγέλη
Πηγή: capital.gr