Όλα αυτά που έψαχνα σε μια ταινία το περασμένο καλοκαίρι και δεν τα βρήκα -παρά μήνες μετά όταν είδα το Gravity –  τελικά ήρθαν σε μένα από το πιο απροσδόκητο μέρος : τη βιομηχανία των video game.

Καθώς ήμουν ήδη fan της σειράς ‘Uncharted’, της ‘Naughty Dog’ και των ταινιών μυθολογίας Zombie, γνώριζα ότι κάποια στιγμή έπρεπε να ρίξω μια ματιά σε ένα βιντεοπαιχνίδι νέας γενιάς που έκανε πρεμιέρα στις 14 Ιουνίου 2013 και είχε τον τίτλο ‘The Last of Us’.

Μην έχοντας αρχικά πολλές απαιτήσεις αλλά ούτε και υπερβολικό ενθουσιασμό πάτησα το start. Μερικά λεπτά αργότερα και χωρίς να το καταλάβω, είχα ήδη βυθιστεί στο μετά-αποκαλυπτικό κόσμο του ‘The Last of Us’. Ήταν ήδη πολύ αργά για μένα. Έπρεπε να πω αντίο στην πραγματική ζωή.

Αυτό το παιχνίδι με κέρδισε από το loading… loading… loading…

Βρισκόμαστε στη Βοστώνη 20 χρόνια μετά την καταστροφή του ανθρώπινου πολιτισμού από μια επιδημία που μεταμόρφωσε την πλειοψηφία του πληθυσμού σε ανθρωποφάγα τέρατα– κάτι σαν ζόμπι.

Ο Joel και η φίλη του Tess προσπαθούν να επιβιώσουν κάνοντας λαθρεμπόριο και παράνομες συναλλαγές αγαθών. Όταν έρχονται αντιμέτωποι με την αρχηγό των Fireflies μιας ομάδας επαναστατών, αναλαμβάνουν να φυγαδεύσουν ένα ανήλικο κορίτσι την Ellie, έξω από την περιοχή που βρίσκεται σε καραντίνα. Ο Joel και η Tess πολύ σύντομα και θα καταλάβουν πόσο σημαντική είναι η Ellie, καθώς έχει αναπτύξει ανοσία στην μόλυνση και αυτή της η ιδιότητα θα μπορούσε να οδηγήσει στην κατασκευή εμβολίου και τη θεραπεία του ιού.

Τότε ο Joel και η Ellie θα ξεκινήσουν ένα ταξίδι στην επικίνδυνη ενδοχώρα που μαστίζεται από τον ιό. Θα περάσουν από λεηλατημένες και ερειπωμένες μεγαλουπόλεις και θα περιπλανηθούν στην ερημωμένη ύπαιθρο, παλεύοντας να παραμείνουν ζωντανοί, ώστε να φτάσουν στον προορισμό τους, στο Αρχηγείο των Fireflies και να φέρουν ελπίδα στον κόσμο.

Όλα τα θεμελιώδη συστατικά που βρίσκουμε σε άρτια κινηματογραφημένες ταινίες βρίσκονται εδώ: Καταπληκτική φωτογραφία, εξαιρετική σχεδίαση παραγωγής, σκηνοθεσία, μοντάζ ήχων και μεγάλες ερμηνείες ναι ερμηνείες και πάνω απ’ όλα καλοσχηματισμένοι χαρακτήρες, αριστοτεχνική πλοκή και παραδοσιακή αφήγηση γεμάτη σασπένς.

H ψηφιακή αποτύπωση των ερμηνειών των ηθοποιών Troy Baker και Ashley Johnson, με τη μέθοδο του motion capture, δίνουν ζωή στους χαρακτήρες του Joel και της Ellie. Είναι η πρώτη φορά που ψηφιακοί ήρωες είναι τόσο εκφραστικοί και για αυτό συγκινούμαστε εύκολα από τα βάσανα και τις κακουχίες τους ακόμη και κατά τη διάρκεια έντονου παιχνιδιού ιδίως στις σκηνές συμπλοκής .

Καθώς το παιχνίδι προχωρά, ξεδιπλώνεται η σχέση ανάμεσα στους δύο πρωταγωνιστές. Η ιστορία επενδύει σ’ αυτήν την σχέση και την αποζημιώνει μέχρι το τέλος.

Το παιχνίδι χρησιμοποιεί την οπτική τρίτου προσώπου με συμπλοκές με όπλα και τεχνικές κάλυψης (stealth mode). Υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία όπλων που μπορεί να επιλεχθεί από τους χαρακτήρες, όπως: λεπίδα, κυνηγετική καραμπίνα, τόξο (πολύ χρήσιμο όταν βρίσκεσαι σε κάλυψη), φλογοβόλο (!!), μακρύκαννα όπλα συμπλοκής (assault shotgun), όπλα ελεύθερου σκοπευτή (sniper) διάφοροι τύποι περίστροφων, ένα πιστόλι με σκόπευτρο και όνομα «El Diablo» και μια καραμπίνα με πριονισμένη κάννη ή αλλιώς «Shorty».

Υπάρχουν επίσης πολλά όπλα που μαζεύουμε από το περιβάλλον όπως μεταλλικοί σωλήνες, σανίδες, ξύλα, ρόπαλα του baseball, μαχαίρια και τσεκούρια.

Αντικείμενα όπως άδεια μπουκάλια και τούβλα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να αποσπάσουν την προσοχή ή να ‘ζαλίσουν’ πρόσκαιρα τους εχθρούς.

Το παιχνίδι περιλαμβάνει και ένα σύστημα κατασκευής (crafting system). Με τη μετάβαση στο σακίδιο, ο παίχτης μπορεί -με τη χρήση συνταγών που του δίνονται κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού- να κατασκευάσει ιατρικά εφόδια, βόμβες μολότοφ ή αφού βρει ένα πάγκο εργασίας και συλλέξει αρκετά εξαρτήματα, να αναβαθμίσει είτε τα όπλα του είτε τις φυσικές του ικανότητες.

Οι τεχνικές στρατηγικής είναι απαραίτητες όταν οι εχθροί είναι περισσότεροι, (δηλ. σχεδόν πάντα) έτσι ώστε κάθε σφαίρα πρέπει να μετράει και οι προμήθειες να χρησιμοποιούνται με φειδώ.

Πολλές φορές έρχεσαι αντιμέτωπος με το δίλημμα: να φτιάξω μια βόμβα μολότοφ ή ένα κουτί φαρμακείου;

Κατά τη διάρκεια των πιο ήσυχων, μεταβατικών περιόδων του παιχνιδιού, ο παίχτης μπορεί να εξερευνήσει το περιβάλλον και την ίδια στιγμή να ακούει τις συζητήσεις των ηρώων, όπου συζητούν την τωρινή ή προηγούμενη κατάστασή τους, την αποστολή τους ή κάνουν αστεία και δημιουργούν δεσμούς φιλίας.

Η σχεδίαση του κόσμου του παιχνιδιού είτε στις πόλεις που έχουν καταληφθεί από οργιώδη βλάστηση είτε στην μαγευτική εξοχή που αλλάζει μαζί με το πέρασμα των εποχών, σε γεμίζει με δέος αλλά δεν σε εφησυχάζει . Κάθε στιγμή σε κάθε στροφή δρόμου ή πίσω από κάθε πόρτα που ανοίγεις γνωρίζεις ότι μπορεί να έρθεις αντιμέτωπος με το χειρότερό σου εφιάλτη.

Η μουσική επένδυση του παιχνιδιού είναι ένα επίτευγμα από μόνη της. Γραμμένη από τον δύο φορές βραβευμένο με Oscar, Gustavo Santaolalla (‘Brokeback Mountain’, ‘Babel’, ‘The Motorcycle Diaries’), το κύριο θέμα αποτελείται από ακουστική κιθάρα ερμηνευμένη από τον ίδιο τον συνθέτη, με τέτοιο τρόπο ώστε να αφήνει την ιστορία να ¨ανασάνει¨ . Και είναι μαγευτική.

Η κατανόηση της ανθρώπινης φύσης από τους δημιουργούς του παιχνιδιού είναι καλά τεκμηριωμένη, βαθιά και ρεαλιστική. Σε όλη την ιστορία του ανθρώπινου πόνου η ανάγκη του ανθρώπου να προστατευθεί όταν ερχόταν αντιμέτωπος με μια τεράστια καταστροφή ή μπροστά στον κίνδυνο του αφανισμού, τον ανάγκαζε να παίρνει αποφάσεις ζωής όπως να μετατραπεί σε κατά συρροή δολοφόνο.

Ellie: “This is our routine; day and night all we do is survive”

(Αυτή είναι η ρουτίνα μας . Όλη μέρα και νύχτα το μόνο που κάνουμε είναι να επιβιώνουμε)

Ερωτήματα όπως: “Μπορείς να διακρίνεις τον φίλο από τον εχθρό; Μπορείς να σκοτώσεις; Μπορείς να κάνεις κάτι χειρότερο;” απαντώνται εύκολα όταν το βασικό ένστικτο της επιβίωσης αναλαμβάνει.

Όταν ρωτούν το Joel αν φοβάται τους μολυσμένους αυτός απαντά: «Είναι προβλέψιμοι. Οι συνηθισμένοι άνθρωποι με φοβίζουν»

Οι συνηθισμένοι άνθρωποι, οι τελευταίοι επιζήσαντες είναι τελικά οι πραγματικοί εχθροί. Τα πραγματικά τέρατα και αυτής της ιστορίας .

Γιατί ο άνθρωπος είναι το πιο άγριο θηρίο απ’ όλα.

Το ‘The Last of Us’ είναι ένα video game επόμενης γενιάς , ένα καταπληκτικό θρίλερ με πολύ-επίπεδη αφήγηση, ένα ψηφιακό αριστούργημα, μια δια-, δραστική περιπέτεια επιβίωσης, μια αποκλειστικότητα του PS3, μια μοναδική εμπειρία και ελπίζω και μια μελλοντική ταινία μεγάλου μήκους.

Προς το παρόν και με την κυκλοφορία του νέου PS4 αναμένεται το prequel του ‘The Last of Us’ με την μορφή DLC -downloadable content- και την ιστορία της Ellie πριν συναντήσει τον Joel .

Μπορείτε να βρείτε την original αγγλική έκδοση του άρθρου μου εδώ:

‘The Last of Us’ had me at Loading Mode

Από τη Λίνα Μπάκου

ΣΥΝΟΨΗ ΚΡΙΤΙΚΗΣ
Γενική Αξιολόγηση
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ