Ξεκίνησε επίσημα αυτή την εβδομάδα η ενημερωτική εκστρατεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τις κρίσιμες Ευρωεκλογές τον Μάιο του 2014. Το κόστος της 0,0316 ευρώ ανά Ευρωπαίο πολίτη και σύνθημα «Act, React, Impact».

euro_elections«Θα αναπτυχθεί ένας διάλογος ανάμεσα στους ευρωπαϊστές και αντιευρωπαϊστές, στις ακραίες πολιτικές θέσεις και στις θέσεις που επιθυμούν τη διατήρηση της ευρωπαϊκής οικοδόμησης», δήλωσε στην EurActiv.gr ο Λεωνίδας Αντωνακόπουλος, επικεφαλής του Γραφείου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα.

Υπογράμμισε ότι στόχος της εκστρατείας είναι να πάει στις κάλπες ο Ευρωπαίος πολίτης όσο το δυνατό πιο ενημερωμένος και να «εκφράσει την Ευρώπη που θέλει».

Πρόσθεσε ότι οι ακραίες πολιτικές θέσεις, έχοντας ως μοχλό την κρίση, έχουν αυξηθεί σε όλη την Ευρώπη και ότι είναι καθήκον του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου να εξηγήσει τον ρόλο του και «πώς επηρεάζεται η καθημερινότητά μας από αυτό θετικά τις περισσότερες φορές».

«Πρέπει να αναπτυχθεί μια σοβαρή πολιτική συζήτηση στην Ελλάδα αλλά και την υπόλοιπη Ευρώπη», συνέχισε.

Το κεντρικό μήνυμα της καμπάνιας είναι «Αυτή η φορά είναι διαφορετική», καθώς θα αποτελέσουν τις πρώτες Ευρωεκλογές που θα διεξαχθούν σύμφωνα με το πλαίσιο της Συνθήκης της Λισαβόνας, η οποία ενισχύει τον ρόλο της Ευρωβουλής στην επιλογή του Προέδρου της Κομισιόν.

Προηγουμένως, το Κοινοβούλιο μπορούσε απλά να εγκρίνει ή να απορρίψει τον υποψήφιο που πρότειναν οι ηγέτες κρατών και κυβερνήσεων με απλή πλειοψηφία.

Σύμφωνα όμως με το Άρθρο 17 της Συνθήκης, προβλέπεται ότι ο νέος Πρόεδρος της Κομισιόν θα μπορεί ακόμη να προτείνεται από τους ηγέτες κρατών και κυβερνήσεων, «λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα των Ευρωεκλογών και αφού πρώτα διεξάγουν τις απαραίτητες διαβουλεύσεις». Ο υποψήφιος που θα επιλεγεί θα «εκλέγεται εν συνεχεία από την Ευρωβουλή με την πλειοψηφία των μελών που την απαρτίζουν», ή απόλυτη πλειοψηφία. Κοντολογίς, αυτή τη φορά ο Ευρωπαίος πολίτης «έμμεσα» θα εκλέγει τον Πρόεδρο της Κομισιόν, αφού οι ευρωπαϊκές πολιτικές ομάδες θα έχουν ανακοινώσει προεκλογικά τον υποψήφιό τους για την Προεδρία της Κομισιόν.

Το κόστος της εκστρατείας ανέρχεται στα 16 εκ ευρώ ή διαφορετικά 0,0316 ευρώ ανά πολίτη της ΕΕ για 28 χώρες και σε τουλάχιστον 24 γλώσσες.

Τέλος, σημειώνεται ότι σε πρόσφατη έρευνα του Ευρωβαρομέτρου, περίπου το 70% των ερωτηθέντων είπε ότι είναι υπέρ της απευθείας εκλογής του Προέδρου της Κομισιόν στο μέλλον. Το 31% αυτών μάλιστα τόνισε ότι τάσσεται υπέρ αυτού διότι «οι αποφάσεις της ΕΕ θα είναι πιο νομιμοποιημένες» και 30% επειδή «θα ενισχύσει τη δημοκρατία εντός της ΕΕ».

Σαράντης Μιχαλόπουλος από Στρασβούργο

Απόψεις

Ο Επικεφαλής της Μονάδας Υπηρεσιών και Παρακολούθησης Μέσων Ενημέρωσης του ΕΚ, Γιάννης Δαρμής, σχολίασε στην EurActiv.gr:

«Αρχικά να ξεκαθαρίσω ότι πρόκειται για μία καθαρά ενημερωτική-θεσμική καμπάνια. Από τη μία πλευρά, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει ως στόχο να ενημερώσει τους Ευρωπαίους πολίτες για τα επιτεύγματά του, για την προστιθέμενη αξία που δίνει στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι. Από την άλλη, θέλει να προσφέρει στους πολιτικούς μια πλατφόρμα στην οποία θα μπορούν να εκφράσουν τις απόψεις τους. Γίνεται μια μεγάλη μάχη μεταξύ των ευρωσκεπτικιστών και των φιλοευρωπαϊκών δυνάμεων, είναι γεγονός ότι το ελληνικό περιβάλλον είναι ένα ειδικό περιβάλλον λόγω της κρίσης και των ιδιαίτερων προβλημάτων που απασχολούν την κοινή γνώμη. Πιστεύω οι φιλοευρωπαϊκές δυνάμεις στην Ελλάδα εξακολουθούν να είναι πολύ ισχυρές, όπως έδειξαν και τα τελευταία αποτελέσματα του Ευρωβαρομέτρου, η ελληνική κοινή γνώμη εξακολουθεί να είναι πεπεισμένη για την προστιθέμενη αξία που δίνει η Ευρώπη, πιστεύουν ότι τα ελληνική προβλήματα δεν πρόκειται να λυθούν στο εθνικό αλλά αντίθετα στο ευρωπαϊκό επίπεδο. Ελπίζουμε αυτή η καμπάνια να προκαλέσει την έναρξη μιας συζήτησης που θα μπορέσει να πείσει τους Έλληνες πολίτες για την ανάγκη συμμετοχής στις Ευρωεκλογές προκειμένου να επηρεάσουν το ευρωπαϊκό γίγνεσθαι. Είμαι πεπεισμένος ότι οι αντιευρωπαϊκές δυνάμεις στην Ελλάδα αποτελούν τη μειοψηφία».

«Μείωση του δημόσιου χρέους, εκσυγχρονισμός των δομών, μεγαλύτερος ανταγωνισμός, περισσότερη ανάπτυξη και απασχόληση μέσω επενδύσεων συνδέονται μεταξύ τους. Εάν κάποιος δεν μπορεί να βγει στις αγορές ή να αντέξει τα επιτόκια, δε θα μπορέσει επίσης να επενδύσει χρήματα. Η συζήτηση για την ανάπτυξη έναντι της λιτότητας είναι επομένως ανειλικρινής και ανεύθυνη. Αυτό το ζήτημα δεν έχει να κάνει με τα επιχειρήματα υπέρ ή κατά της ΕΕ αλλά αντίθετα με την κοινή λογική και υπευθυνότητα. Όποιος είναι εναντίον της Ευρώπης είναι εναντίον της κοινότητας, της αλληλεγγύης και θέλει την επανεθνικοποίηση. Ελπίζω ότι το αποτέλεσμα των Ευρωεκλογών θα οδηγήσει στο να υπάρξουν περισσότεροι να θελήσουν να στηρίξουν την κοινότητα και να διατηρήσουν μια ΕΕ ικανή να δράσει», δήλωσε στην EurActiv.gr ο αυστριακός Othmar Karas, ευρωβουλευτής στο Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα και αντιπρόεδρος του ΕΚ για την Πολιτική Επικοινωνίας και Πληροφόρησης.

«Είναι μια καμπάνια που κάνει το διοικητικό κομμάτι του ΕΚ, και περιλαμβάνει και τα δυο ερωτήματα. Είναι διαφορετική καμπανιά διότι δεν ευλογούμε τα γένια μας, θέλουμε να ανοίξουμε ένα διάλογο με τον πολίτη, να εστιάσουμε την προσοχή μας στα σημεία που τον ενδιαφέρουν, θα καλυφτούν και τα δυο σκέλη αυτής της ερώτησης. Ο ευρωσκεπτικισμός στην Ελλάδα δεν είναι μόνο οικονομικό θέμα, είναι πολύ πιο βαθύ και κυρίως πολιτικό. Το θέμα με την Ελλάδα έχει να κάνει με την έλλειψη δημοκρατίας, διαφάνειας, δικαιοσύνης σε εθνικό αλλά και ευρωπαϊκό επίπεδο. Ο ευρωσκεπτικισμός θα αλλάξει και στην Ελλάδα και στην ΕΕ μόνο εάν έχουμε περισσότερη δημοκρατία, διαφάνεια στις διαδικασίες που ακολουθούντα, διότι όλα αυτά τα χρόνια οι αποφάσεις λαμβάνονται σε κλειστά δωμάτια. Πρέπει να ακούσουμε τον πολίτη, εάν δεν αλλάξει αυτό. Ευρωσκεπτικισμός θα αυξηθεί. Εγώ είμαι υπέρ της σταυροφορίας, ο ψηφοφόρος πρέπει να έχει το δικαίωμα να επιλέγει αυτόν που θέλει να τον εκπροσωπεί», υπογράμμισε στην EurActiv o Γιώργος Κασιμάτης, προϊστάμενος της Europarl TV.

Πηγή: euractiv.gr