Πολλές φορές μιλάμε για το έργο του δασκάλου ,τον τρόπο δουλειάς του, τον τρόπο που πρέπει να φέρεται ,αλλά και συχνά μιλάμε για παιδιά- μαθητές  που θέλουμε πια να διαθέτουν κριτική σκέψη και δημιουργικότητα. Ποια είναι λοιπόν τα δημιουργικά παιδιά;

paidiΤΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟ ΠΑΙΔΙ

Συνεχώς αναρωτιέται, υποβάλλει ερωτήσεις και περιμένει απαντήσεις .

Όταν δίνεις έναν προβληματισμό προσπαθεί να βρει πάνω από μία πιθανές λύσεις ψάχνοντας ταυτόχρονα και τις εφαρμογές της στην καθημερινή πράξη.

Ζει έντονα ότι συμβαίνει στο περιβάλλον του.

Πριν προβεί σε οποιαδήποτε κίνηση επεξεργάζεται τα δεδομένα και υποθέτει τα αποτελέσματα των πράξεών του.

Έχει σπάνια δύναμη να βλέπει δομές και διαδικασίες επίλυσης προβλημάτων που τις εκφράζει με ποικίλα μέσα(ζωγραφική ,μουσική, πρωτότυπα έργα και σκέψη) .

Προσαρμόζεται εύκολα σε καταστάσεις.

Έχει την πνευματική υγιή τάση να είναι ευέλικτος στη σκέψη ,να ενεργεί με μια τάση αυτοπεποίθησης και βασίζεται στις δυνάμεις του να βγει από μια δύσκολη κατάσταση.

Δεν επιτρέπει σε κανένα να τον παρασύρει σε καταστάσεις που δεν έχουν να προσφέρουν τίποτα σε αυτόν..Αυτός επιλέγει τον τρόπο με τον οποίο θα κινηθεί και θα ελιχθεί.
.
Ζει μια ζωή γεμάτη με ενθουσιασμό.

Προσπαθεί με τη χρήση του μυαλού του ,χρησιμοποιώντας το κατάλληλο λεξιλόγιο να αντιμετωπίσει  κάποιον που του επιτίθεται χωρίς να χάνει συνήθως την ψυχραιμία του. Θεωρεί ότι κάτι τέτοιο βλάπτει τον εαυτό του και τον υποβαθμίζει.

Ο δημιουργικός μαθητής μπορεί να είναι “τεχνίτης” σε όσα τον ενδιαφέρουν αλλά δεν περιορίζεται μόνο σε αυτές τις γνώσεις. Συνεχώς εμπλέκεται σε νέα πεδία και προσπαθεί να αντλήσει όσο μπορεί περισσότερες .

Δεν χαραμίζει τον εαυτό του σε καταστάσεις που προκαλούν θυμό και όταν το κάνει προσπαθεί να τον διοχετεύσει δημιουργικά σε αυτό που μπορεί να κάνει καλύτερα.

Η Margaret Mead λέει πως αν ένας μαθητής ανακαλύψει μόνος του πάλι στον 20ο αιώνα ότι το τετράγωνο της υποτείνουσας ισούται με το άθροισμα των τετραγώνων των κάθετων 2 πλευρών σε ένα ορθογώνιο τρίγωνο, τότε  κάνει μια τόσο δημιουργική πράξη όπως έκανε και ο Πυθαγόρας παρόλο που οι συνέπειες για τον πολιτισμό είναι άνευ αξίας αφού ήδη περιλαμβάνεται στις βασικές αρχές τις Γεωμετρίας.

Στα χαρακτηριστικά των δημιουργικών παιδιών αλλά και ενηλίκων θα μπορούσαμε να εντάξουμε και τα παρακάτω:

  • Ευαισθησία στα προβλήματα του περιβάλλοντος(τα δημιουργικά παιδιά κρατούν τις κεραίες των αισθήσεων τους τεντωμένες ,αντιλαμβάνονται περισσότερα πράγματα με περισσότερες λεπτομέρειες ,διαβλέπουν επιπτώσεις και συνέπειες ακόμα και στα πιο συνήθη φαινόμενα.
  • Έχουν αισιόδοξη διάθεση.
  • Ρωτούν “πώς μπορεί να γίνει κάτι” και όχι αν γίνεται.
  • Διακατέχονται από επιπόλαιο ενθουσιασμό..Κριτική που δεν γίνεται νωρίς σε μια δημιουργική λύση ,επενεργεί στην πορεία των ιδεών και έτσι υπάρχει δημιουργία.
  • Μεταπηδούν από τον ένα τρόπο προσέγγισης σε άλλο και αναζητούν νέες σχέσεις και λύσεις.
  • Υπάρχει μια σχετική ανεξαρτησία στις κρίσεις του και δεν τις εξαρτά από τον έπαινο ή την επίκριση των άλλων αλλά από την προσωπική του εκτίμηση που όμως δεν βασίζεται σε εγωιστικές παρορμήσεις αλλά σε αποδείξεις που επιβεβαιώνουν την κρίση..

Αυτά είναι τα χαρακτηριστικά των δημιουργικών παιδιών και ενηλίκων..ΑΝ τα αναγνωρίζετε στο παιδί σας φροντίστε να τα αναπτύξει προτρέποντάς το να κάνει το καλύτερο. Αν πάλι κάποια από αυτά δεν είναι ακόμα φανερά αλλά υπάρχουν ενδείξεις , προσπαθήστε να τα βοηθήσετε να τα βγάλουν στην επιφάνεια .Σημασία έχει ότι πραγματικά το σχολείο και η κοινωνία έχει ανάγκη από σκεπτόμενους και δημιουργικούς ανθρώπους οπότε  πρέπει να  κινούμαστε δάσκαλοι αλλά και γονείς  προς αυτό το στόχο.

Μηρτσέκη Βασιλική-Εκπαιδευτικός

*Η Βασιλική Μηρτσέκη είναι απόφοιτη του Παιδαγωγικού Τμήματος του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών με μετεκπαίδευση στο Διδασκαλείο “Αλέξανδρος Δελμούζος” του Πανεπιστημίου Αιγαίου