Πολύ κοντά στο “συνασπισμό” του Τrans Αdriatic Pipeline (TAP) βρίσκεται η Ελλάδα, σύμφωνα τουλάχιστον με τα όσα μετέδωσε χθες το πρακτορείο Reuters, που υποστηρίζει ότι υπογράφεται την Παρασκευή στη Νέα Υόρκη η διακρατική συμφωνία Ελλάδας, Ιταλίας και Αλβανίας.

Το πρακτορείο επικαλείται ιταλική κυβερνητική πηγή, σύμφωνα με την οποία οι εκπρόσωποι των τριών χωρών θα συμμετάσχουν και σε διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών. Πρόκειται για είδηση που δεν κατέστη να επιβεβαιωθεί από ελληνικής πλευράς, είναι ωστόσο σαφές ότι παρασκηνιακά το τελευταίο διάστημα υπάρχει έντονη κινητικότητα στο θέμα του αγωγού.

Εδώ και καιρό άλλωστε τα στελέχη του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών βρίσκονται σε συνεχή επαφή με τους ομόλογούς τους της Ιταλίας και της Αλβανίας, προκειμένου να καταστεί δυνατή η υπογραφή τριμερούς διακρατικής συμφωνίας, απαραίτητης για την υλοποίηση του συγκεκριμένου αγωγού.

Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η είδηση που μετέδωσε προ ημερών εξειδικευμένη ευρωπαϊκή ιστοσελίδα, που επικαλούμενη εκτιμήσεις ειδικών ανέφερε ότι η ΔΕΠΑ επιδιώκει να αποκτήσει το 15% του Trans Adriatic Pipeline. Είναι σαφές ότι η ελληνική πλευρά στο πλαίσιο της παρασκηνιακής διαπραγμάτευσης που υπάρχει τους τελευταίους μήνες, επιδιώκει να αποκτήσει όσο το δυνατόν περισσότερα.

Επίσης σαφές είναι ότι το τελευταίο διάστημα, οι θέσεις της κυβέρνησης για το συγκεκριμένο αγωγό –του μοναδικού του Νοτίου Διαδρόμου που θα διέρχεται από την Ελλάδα- από αρνητικές έως ουδέτερες που ήταν μέχρι πριν από ένα χρόνο, έχουν γίνει αρκετά θετικές. Αρκεί να διασφαλιστεί ότι η Ελλάδα θα πάρει ένα σημαντικό αντάλλαγμα.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το 15% είναι το ποσοστό που έχει τεθεί από ελληνικής πλευράς στο πλαίσιο των ανεπίσημων κρούσεων που έχουν γίνει, χωρίς μέχρι στιγμής να έχει υπάρξει κατάληξη. Ωστόσο και με δεδομένη την απόφαση εισόδου στον ΤΑΡ, της ΒΡ και της αζέρικης Socar, το πιθανότερο είναι ότι για τη ΔΕΠΑ δεν θα «περισσέψει» διψήφιο ποσοστό.

Πως ο TAP συνδέεται με την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ

Τα πάντα συνδέονται και με την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ, όπως συχνά αναφέρει ο αρμόδιος για τα ενεργειακά υφυπουργός ΠΕΚΑ Μ. Παπαγεωργίου. Δεν είναι διόλου τυχαίο, ότι μεταξύ των ενδιαφερόμενων για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ, περιλαμβάνεται τόσο η Socar μέλος της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ, όσο και η ιταλική ΕΝΙ, που ενδιαφέρεται εμμέσως ο αγωγός του Νότιου Διάδρομου να καταλήξει στην Ιταλία.

Δύο αγωγοί από το Νότο ;

Και μπορεί το σχέδιο του ελληνο-ιταλικού αγωγού να έχει «πεθάνει», το σχέδιο του TAP ωστόσο μπορεί να παίξει κομβικό ρόλο ως μια από τις διαδρομές του Νοτίου Διαδρόμου που θα μεταφέρει αζέρικο αέριο στη Δύση. Γιατί οι διαδρομές μπορεί να είναι παραπάνω από μια.

Αν και επισήμως η κοινοπραξία του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ, δηλώνει ότι για την εξαγωγή του φυσικού της αερίου θα επιλέξει είτε τη «βόρεια» διαδρομή του Νότιου Διαδρόμου, δηλαδή τον αγωγό Nabucco (μέσω Βουλγαρίας) είτε τη «νότια», δηλαδή τον ΤΑΡ, υπάρχουν εκτιμήσεις που μιλούν για πιθανή αύξηση των προς εξαγωγή ποσοτήτων αζέρικου αερίου. Πολύ μεγαλύτερες δηλαδή από τα 10 δισ. κυβικά μέτρα το χρόνο, οπότε θα είναι εφικτή η κατασκευή και των δύο αγωγών.

Χαρακτηριστικά είναι τα όσα πρόσφατα είπε ο επικεφαλής του ανεξάρτητου οργανισμού Society for New Energy Technologies, Muhsin Ozturk. Η έδρα του οργανισμού είναι στην Άγκυρα.

Σύμφωνα με δηλώσεις του, σχετικές με το σύστημα αγωγών ΤΑΝΑΡ, που ως γνωστόν θα κατασκευαστεί για να μεταφέρει στα ευρωπαϊκά σύνορα της Τουρκίας, το αέριο της ευρύτερης Κασπίας (Αζερμπαϊτζάν, Τουρκμενιστάν), μπορεί να τροφοδοτήσει και τις δύο διαδρομές. Τόσο προς την Ιταλία με τον ΤΑΡ όσο και προς το Μπαουμγκάρτεν Αυστρίας, με τον Nabucco…

Πηγή: energypress.gr