Το 15% του αγωγού φυσικού αερίου Trans Adriatic Pipeline, ο οποίος διέρχεται από την Ελλάδα, επιδιώκει να αποκτήσει η ΔΕΠΑ.

Το ποσοστό αυτό έχει τεθεί από ελληνικής πλευράς στο πλαίσιο ανεπίσημων κρούσεων, χωρίς μέχρι στιγμής να υπάρχει κατάληξη. Ωστόσο και με δεδομένη την απόφαση εισόδου στον ΤΑΡ, της ΒΡ και της αζέρικης Socar, το πιθανότερο είναι ότι για τη ΔΕΠΑ θα «περισσέψει» ποσοστό γύρω στα 5%.

Τα παραπάνω αποτελούν εκτιμήσεις ειδικών που δημοσιοποίησε εξειδικευμένο ευρωπαϊκό site, τις οποίες κύκλοι της ΔΕΠΑ, ούτε επιβεβαίωναν, ούτε και διέψευδαν.

Γεγονός είναι ότι σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες, η συμμετοχή της ΔΕΠΑ στον αγωγό ΤΑΡ, το μοναδικό πλέον αγωγό του Νότιου Διαδρόμου με διέλευση από την Ελλάδα, αποτελεί ένα σημαντικό στοιχείο που θα συμβάλλει στην αύξηση της αξίας της ΔΕΠΑ, προκειμένου αυτή να ιδιωτικοποιηθεί.

Έτσι, όπως έχει γράψει το euro2day στις 15 Σεπτεμβρίου οι ελληνικές θέσεις για το συγκεκριμένο αγωγό, από αρνητικές έως ουδέτερες κατά το άμεσο παρελθόν, έχουν μεταστραφεί σε απόλυτα θετικές, προκειμένου να διασφαλίσουν ότι οπωσδήποτε το ελληνικό έδαφος θα αποτελέσει το χώρο διέλευσης του αγωγού του Νότιου Διάδρομου, με την κατασκευή του ΤΑΡ.

Επιπροσθέτως, λαμβάνεται πολύ σοβαρά υπ΄ όψιν ότι μεταξύ των ενδιαφερόμενων για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ, περιλαμβάνεται τόσο η Αζέρικη Socar μέλος της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ, όσο και η ιταλική ΕΝΙ, που ενδιαφέρεται εμμέσως ο αγωγός του Νότιου Διάδρομου να λατ6αλήξει στην Ιταλία.

Ως εκ τούτου, τα διπλωματικά στελέχη του ΥΠΕΞ, βρίσκονται σε συνεχή επαφή με τους ομόλογούς τους της Ιταλίας και της Αλβανίας, προκειμένου να καταστεί δυνατή η υπογραφή στη Ρώμη τριμερούς διακρατικής συμφωνίας, απαραίτητης για την υλοποίηση του συγκεκριμένου αγωγού.

Την ίδια στιγμή, οι διαδρομές του Νότιου Διαδρόμου προσεγγίζονται από μία νέα οπτική που σχετίζεται με τις διαθέσιμες για εξαγωγή ποσότητες φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν.

Συγκεκριμένα, ενώ επισήμως, ακόμη και τώρα η κοινοπραξία του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ, δηλώνει επισήμως ότι για την εξαγωγή του φυσικού της αερίου θα επιλέξει είτε τη «βόρεια» διαδρομή του Νότιου Διαδρόμου, δηλαδή τον αγωγό Nabucco (μέσω Βουλγαρίας) είτε τη Νότια, δηλαδή τον ΤΑΡ, άρχισαν αν δημοσιοποιούνται εκτιμήσεις σύμφωνα με τις οποίες οι προς εξαγωγή από το Αζερμπαϊτζάν, συνολικές ποσότητες αερίου, μπορεί να είναι πολύ μεγαλύτερες από τα 10 δισ. κυβικά μέτρα το χρόνο, οπότε θα είναι εφικτή η κατασκευή και των δύο αγωγών.

Η πλέον πρόσφατη αναφορά έγινε από τον Muhsin Ozturk επικεφαλής του ανεξάρτητου οργανισμού Society for New Energy Technologies, ο οποίος εδρεύει στην Άγκυρα.

Σύμφωνα με δηλώσεις του, σχετικές με το σύστημα αγωγών ΤΑΝΑΡ, που ως γνωστόν θα κατασκευαστεί για να μεταφέρει στα Ευρωπαϊκά σύνορα της Τουρκίας, το αέριο της ευρύτερης Κασπίας (Αζερμπαϊτζάν, Τουρκμενιστάν), μπορεί να τροφοδοτήσει και τις δύο διαδρομές, προς Ιταλία με τον ΤΑΡ και προς Μπαουμγκάρτεν Αυστρίας, με τον Nabucco.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να σημειωθεί ότι την περασμένη εβδομάδα ξεκίνησε η εκμετάλλευση φυσικού αερίου από το κοίτασμα Umid στο Αζερμπαϊτζάν το οποίο περιέχει 200 δις. κυβικά μέτρα. Η ημερήσια παραγωγή ανέρχεται σε 1,2 εκατομμύρια κυβικά μέτρα (περίπου 400 εκατ. κυβικά το χρόνο) και προέρχεται από μία και μόνη γεώτρηση.

Ωστόσο η παραγωγή στο άμεσο μέλλον θα αυξηθεί σημαντικά, καθώς έχουν προγραμματιστεί και επιπρόσθετες παραγωγικές γεωτρήσεις. Επίσης πληθαίνουν οι επαφές με το Τουρκμενιστάν τόσο από αξιωματούχους της ΕΕ (πρόσφατα βρέθηκε και πάλι στο Ασκαμπάτ ο επίτροπος για την ενέργεια Γκύντερ Έτινγκερ), όσο και από Αζέρους.

Σε δηλώσεις του ο υπουργός Ενέργειας του Αζερμπαϊτζάν Νατίγκ Αλίγιεφ, σε συνάντησή του με δημοσιογράφους, υπογράμμιζε ότι η χώρα του δέχεται να προσφέρει τράνζιτ διέλευση τουρκμένικου αερίου, με κατεύθυνση προς την Ευρώπη, εφ΄όσον κατασκευάζονταν ο αγωγός Transcaspian με μήκος περίπου 300 χιλιόμετρα και υποθαλάσσια διέλευση της Κασπίας.

Ωστόσο όπως τόνισε χαρακτηριστικά, ο αγωγός Transcaspian αποτελεί αποκλειστική υπόθεση του Τουρκμενιστάν. «Εάν η χώρα αυτή αξιολογεί το σχέδιο ως σημαντικό για την εξαγωγή του αερίου στις δυτικές αγορές, το Αζερμπαϊττζάν θα στηρίξει αυτή την ιδέα. Με τη σειρά του το Αζερμπαϊτζάν θα φροντίσει για την κατασκευή στο έδαφός του, των υποδομών που είναι απαραίτητες για τη μεταφορά του αερίου».

Μιχάλης Καϊταντζίδης

Πηγή: energypress.gr/euro2day.gr