Η Ευρωπαϊκή Διαστημική Υπηρεσία (ΕΔΥ) μελετά το σχέδιο του υποτροχιακού διαστημικού λεωφορείου πολλαπλών χρήσεων «Vinci», που θα είναι ικανό να υψωθεί ως τα 107 χλμ., το χαμηλότερο όριο του Διαστήματος. Εάν η ιδέα αρέσει, το Νοέμβριο στη Σύνοδο της ΕΔΥ θα εγκριθεί η χρηματοδότηση του έργου.

Το «Vinci» σχεδιάζεται να είναι εξοπλισμένο με πυραυλοκινητήρα υγρού υδρογόνου και υγρού οξυγόνου. Το αεροσκάφος πρέπει μόνο του να απογειώνεται από αεροδρόμιο, να αναπτύσσει ταχύτητα τριπλάσια του ήχου, να διαπερνά τα όρια του Διαστήματος (100 χλμ.), να βρίσκεται για λίγα λεπτά σε ελεύθερη πτώση και να προσγειώνεται στο ίδιο αεροδρόμιο. Εναλλακτικά το σκάφος μπορεί να κατασκευαστεί σε επιβατική εκδοχή (2 πιλότοι και 6 τουρίστες), αλλά ο κύριος προορισμός τους είναι να λειτουργήσει ως εργαστήριο για την πραγματοποίηση πειραμάτων σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας.

Δεν αποκλείεται ότι οι Ευρωπαίοι εμπνεύστηκαν από το παράδειγμα των ΗΠΑ, όπου για διάφορα υποτροχιακά σχέδια εργάζονται αρκετές ιδιωτικές εταιρείες, δύο μάλιστα φέτος ετοιμάζεται για πτητικές δοκιμές. Ωστόσο και τα δικά τους πυραυλοπλάνα δεν προορίζονται μόνο για τουρίστες, λέει ο συντάκτης του περιοδικού «Νέα της κοσμοναυτικής» Ίγκορ Aφανάσιεφ:

Όλες οι αμερικανικές εταιρείες μεταξύ των υπηρεσιών τους προσφέρουν μετεωρολογικά, τεχνολογικά και βιολογικά πειράματα. Οι εκτοξεύσεις των πυραύλων μεγάλου υψομέτρου είναι τώρα ακριβές και ασύμφορες. Όλα τα πειράματα αυτού του είδους διεξάγονται σε βιολογικούς δορυφόρους είτε στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ΔΔΣ). Στον ΔΔΣ χρειάζεται να υπάρχουν εκ των προτέρων σχέδια για τα επόμενα χρόνια. Μερικές φορές είναι πιο σημαντικό να διεξαχθεί ένα γρήγορο πείραμα με τη βοήθεια μιας υποτροχιακής πτήσης.

Η μεταφορά κάθε κιλού φορτίου σε τροχιά είναι πολύ ακριβή, γι’ αυτό κάποιος νέος μηχανισμός είναι προτιμότερο να δοκιμαστεί σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας, πριν αποσταλεί στον ΔΔΣ. Ένα υποτροχιακό σκάφος θα ταίριαζε απόλυτα για το σκοπό αυτό. Όμως να χρησιμοποιήσει για πειράματα το ιδιωτικό αμερικανικό πυραυλοπλάνο η Ευρωπαϊκή Διαστημική Υπηρεσία δεν μπορεί, γιατί απαγορεύεται από τους εσωτερικούς κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ενώ ένα δικό της ευρωπαϊκό σκάφος θα έχει πρόσθετα πλεονεκτήματα, ο κινητήρας του θα δοκιμαστεί όχι σε μία, αλλά σε πολλές πτήσεις, πράγμα, που επιτρέψει να αποκτηθούν πιο ακριβή στοιχεία σχετικά με την αξιοπιστία του.

Οι προοπτικές για τη χρήση του «Vinci» για τους τουρίστες είναι εξαιρετικά ασαφείς λέει ο Αφανάσιεφ. Σε αντίθεση με τις ΗΠΑ, στην Ευρώπη δεν υπάρχει καν η νομική βάση για τουριστικές πτήσεις στο Διάστημα. Ο εμπειρογνώμονας είναι επίσης πεπεισμένος ότι τα υποτροχιακά ευρωπαϊκά σχέδια – και ο ίδιος έτυχε να δει μερικά – δεν είναι κατάλληλα για τουρισμό. Απ’ την άλλη πλευρά δεν είναι και σίγουρο ότι το «Vinci» θα πετάξει κάποτε. Προς το παρόν είναι μόνο μια πρόταση.

Πηγή : greek.ruvr.ru