Επενδυτικό παροξυσμό στις τάξεις των Ελλήνων εφοπλιστών έχει προκαλέσει η πυρηνική καταστροφή στη Φουκοσίμα της Ιαπωνίας. Ηχηρά ονόματα της ελληνικής ναυτιλίας έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους

στις αγορές πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG carriers), διαβλέποντας την έκρηξη της ζήτησης για φυσικό αέριο μετά το πυρηνικό ατύχημα στην ιαπωνική επαρχία τον περασμένο Μάρτιο, καθώς η παγκόσμια αγορά άρχισε πλέον να στρέφεται προς εναλλακτικές μορφές ενέργειας.

Ηδη, το κοντέρ των επενδύσεων έχει φτάσει στα 4,5 δισ. δολάρια από τις αρχές του χρόνου, με τις νέες παραγγελίες να έχουν αυξηθεί κατακόρυφα στα νοτιοκορεάτικα και ιαπωνικά ναυπηγεία.

Ως επί το πλείστον, οι Ελληνες εφοπλιστές δεν έχουν μακροχρόνιες σχέσεις με τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου σε υγρή μορφή (LNG) λόγω της ειδικευμένης τεχνογνωσίας που απαιτείται για αυτά αλλά και επειδή οι αποδόσεις είναι πιο μακροπρόθεσμες και μέχρι πρόσφατα όχι τόσο επικερδείς σε σχέση με το μέγεθος της επένδυσης που απαιτείται. Από την αρχή του 2011 όμως το σκηνικό για τα LNG άλλαξε ραγδαία μετά τη μεγάλη αύξηση στους ναύλους.

Παραδοσιακά αυτά τα πλοία κατασκευάζονταν για συγκεκριμένες γραμμές, με μακρόχρονα charters που εξασφάλιζαν τη βιωσιμότητα των μεγάλων χρηματικών επενδύσεων που απαιτούνται σε σύγκριση με άλλα πλοία. Επίσης τα λιμάνια που τα εξυπηρετούσαν ήταν μετρημένα και οι εγκαταστάσεις υγροποίησης και αεριοποίησης ήταν φτιαγμένες να εξυπηρετούν μακρόχρονα (20+ χρόνια) συμβόλαια αγοράς φυσικού αερίου. Αυτό έχει αλλάξει αρκετά τα τελευταία χρονιά με την αγορά «Spot» να μεγαλώνει με ραγδαίους ρυθμούς τα τελευταία 5 χρόνια φτάνοντας τώρα να κατέχει το 20% της συνολικής παγκόσμιας μεταφοράς LNG.

Δεδομένης της αύξησης των παγκόσμιων αναγκών για φυσικό αέριο, οι μεταφορικές δυνατότητες των επίγειων δικτύων αγωγών και του παγκόσμιου στόλου θεωρούνται σήμερα ελλειμματικές. Ο παγκόσμιος στόλος σήμερα δεν θα μπορέσει να καλύψει τις ανάγκες αυτές, και αυτός είναι ο λόγος που οι Ελληνες εφοπλιστές χτίζουν πλοία LNG.

Νέες συμφωνίες

Πρώτος στην κατάταξη των επενδύσεων σε πλοία LNG για το 2011 είναι μέχρι στιγμής ο ναυτιλιακός όμιλος του μεγαλύτερου Ελληνα εφοπλιστή Γιάννη Αγγελικούση, ο οποίος έχει σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα για 7 LNG carriers αξίας 1,5 δισ. δολαρίων, περίπου, ενώ διαθέτει ήδη 5 τέτοιου τύπου πλοία. Μόλις τον περασμένο Ιούλιο η Maran Gas του Γιάννη Αγγελικούση, υπέγραψε συμφωνία για την κατασκευή δύο πλοίων, συνολικής αξίας 400 εκατ. δολαρίων από τη Hyundai Samho Heavy Industries, με έδρα τη Νότιο Κορέα. Μάλιστα, η σύμβαση περιλαμβάνει option για την κατασκευή επιπλέον δύο πλοίων.

Σημαντικές κινήσεις κάνουν και η Ceres Services του Πήτερ Λιβανού (το συνολικό ναυπηγικό πρόγραμμα περιλαμβάνει την κατασκευή 6 πλοίων), η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου (4 υπό παραγγελία πλοία αξίας 800 εκατ. δολαρίων), η Thenamaris του Κωνσταντίνου Μαρτίνου (2 πλοία αξίας 400 εκατ. δολαρίων) και ο όμιλος Τσάκου που διαθέτει ένα πλοίο. Μάλιστα, αρχές Αυγούστου στη λίστα των εφοπλιστών που παραγγέλνουν πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου προστέθηκε και το όνομα του Γιώργου Οικονόμου με μια συμφωνία με τη Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering για 4 LNG αξίας 850 εκατ. δολαρίων.

Πηγή: energypress.gr